ACTIE onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Autisme en Mindmap Thuis en op School
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Werken naar onderwijsbehoeften
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
GROEIDOCUMENT.
Veranderingsvermogen
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
College 2 7 stappenplan.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Gelijkekansen- en diversiteitsplannen 2011 Wat is een goed plan.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
ICT in een dynamische context
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Taalbeleid in actie: van woorden naar daden T3A: Kinderen en jongeren.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Andere schooltijden Informeren.
College 2 7 stappenplan.
Elk kind, elke ouder telt
Basisschool Sint-Camillus „Ouderparticipatie op school: van mee beleven tot samen denken” Ilse Martens Marijke Janssens.
Kinderen en...hun sociale talenten
Observeren en rapporteren
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Onderzoeksvaardigheden 3
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
cbs Koningin Wilhelmina Leerdam1 ANDERE SCHOOLTIJDEN: VOOR- EN NADELEN EERSTE DIALOOG.
15 oktober 2015 Terugblik & toepassingsopdrachten Verdieping (cyclisch model, triades, Jim introductie) Oefenen Lunch Oefenen Reflectie En verder…..
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Het 5-gelijke dagen model Informatieavond 6 februari 2014.
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Verwijzen naar kookboek.
Aanspreken op verontrusting
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Zorgzaam confronteren
Dit ben ik, in ontwikkeling
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Visieontwikkeling Les
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Op weg naar IKC Rijsbergen
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Actieonderzoek.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Actieonderzoek.
Ontwerpend onderzoek.
Onderzoeksvraag: Wat zijn de succesfactoren van de verschillende Open Dagen binnen de stichting en hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze met elkaar worden.
Zorgzaam confronteren
Transcript van de presentatie:

ACTIE onderzoek

algemeen voor evolutie, verandering en reflectie van handelingswijze Interactieve manier Vervolgonderzoek Cyclisch proces: Reflectie => Plan => Actie => Observatie => Reflectie…

argument carussel VOORBEELD ONDERZOEKSVRAAG: Hoe een team ondersteunen in de buitenschoolse opvang bij de komst van anderstalige kinderen?

VOORDELEN Alle belanghebbenden worden betrokken Betere band opbouwen met betrokkenen Visie wordt gedeeld Gelijke partners (vb. kinderen, ouders, begeleiders,…) Stuctuur kunnen brengen in het onderzoek (d.m.v het model) Dynamisch proces (kan makkelijk stap terug nemen)

NADELEN Zonder flexibiliteit als onderzoeker kan er chaos ontstaan Neemt veel tijd, energie en middelen in beslag Geen concreet einde