Reflecteren volgens de kritische incident methode

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Implementatie van de UNCO-MOB
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Competentiegericht leren vmbo
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Curriculaire spinnenweb
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Resultaatgericht Samenwerken
LOB in het PTA van het VMBO
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Module 6; didactisch handelen
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Gepersonaliseerd leren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Leiding geven aan school ontwikkeling
Curriculaire spinnenweb
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Lesgeven zonder cijfer?
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Huidige en gewenste situatie op schoolniveau
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Curriculair kwartetspel
Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Leergang LOB: verdiepingsmodule
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Reflecteren volgens de kritische incident methode Toelichting bij ''De kritische incident methode'' uit de reflectiegalerij

Werkwijze Individueel In groepjes van drie à vier plenair Vragen die centraal staan: Wat kan ik leren van de afgelopen ontwikkelcyclus? Wat ga ik bij een volgende ontwikkelcyclus méér, anders of beter doen? Individueel: ontwikkelprestaties waar je trots of tevreden over bent in kaart brengen ontwikkelprestaties die je niet goed afgingen of niet lukten. In groepjes: beurtelings een ontwikkelprestatie inbrengen en gezamenlijk bespreken: Voor welk onderdeel van het ontwikkelproces is deze prestatie relevant? Zijn er meer prestaties voor dit onderdeel in te brengen? Hoe effectief zijn de ingebrachte prestaties? Wat zijn, per saldo, de meest effectieve prestaties die binnen het groepje aan de orde zijn geweest? Plenair: Welke ontwikkelactiviteiten doen ertoe? Hoe ontwikkelcompetent zijn we inmiddels

 de situatie: mijn handelen: het effect:

 de situatie: mijn handelen: het effect:

curriculaire ontwikkelfasen: ANALYSEREN DEFINIËREN ONTWERPEN UITVOEREN EVALUEREN curriculaire ontwikkel- competenties: intrapersoonlijke kwaliteiten inter-persoonlijke kwaliteiten procesmatig handelen vakinhoudelijke deskundigheid vakdidactische deskundigheid curriculair planmatig handelen inhoudelijk consistent handelen relationeel consistent handelen

intra-persoonlijke kwaliteiten 1. intra-persoonlijke kwaliteiten  a. zelfregulerend vermogen i. motivatie ii. affectie iii. ambitie b. reflecterend vermogen kunnen reflecteren op het ontwikkelproces kunnen reflecteren op ontwikkelopbrengsten c. metacognitief vermogen onvoorziene situaties kunnen accepteren planmatig kunnen handelen 2. inter-persoonlijke kwaliteiten communicatief vermogen gemakkelijk met docenten en leiding kunnen communiceren met succes kunnen onderhandelen coöperatief vermogen kunnen samenwerken collegiaal feedback kunnen geven en ontvangen tactisch kunnen optreden 3. procesmatig handelen onderzoekend vermogen nieuwsgierigheid kritische instelling procesmatige benadering complexe situaties of problemen kunnen analyseren (en daaruit ontwerpeisen afleiden) weten welke stappen nodig zijn om tot een ontwerp te komen conform de ontwerpeisen weten hoe je de evaluatie van een ontwerp aanpakt procesmanagement collega's kunnen motiveren leiding kunnen geven 4. vakinhoudelijke deskundigheid het eigen vak bijhouden doorhebben wat leerlingen moeilijk vinden 5.  vakdidactische deskundigheid repertoire beschikken over een gevarieerd didactisch repertoire methodekennis zicht hebben op beschikbare methodes en de kwaliteit ervan ICT-vaardigheid vertrouwd zijn met de toepassing van ICT als leermiddel en leerbron

curriculair planmatig handelen  6. curriculair planmatig handelen a. specificerend vermogen het probleem en/of de eisen kunnen formuleren waaraan het zelf te ontwikkelen onderwijs moet beantwoorden b. idee generend vermogen ideeën kunnen genereren voor zelf te ontwikkelen onderwijs c. systematisch ontwikkelen weten welke stappen nodig zijn om zelf onderwijs te ontwikkelen d. keuzes onderbouwen keuzes die gedurende het ontwikkelproces worden gemaakt, kunnen onderbouwen en verantwoorden e. formatief evalueren weten hoe formatieve (= op persoonlijke leren gerichte) evaluatie van zelf ontwikkeld onderwijs in z'n werk gaat f. implementatiegericht handelen weten hoe implementatie van zelf ontwikkeld onderwijs in z'n werk gaat g. summatief evalueren weten hoe summatieve (= resultaatgerichte) evaluatie van zelf ontwikkeld onderwijs in z'n werk gaat 7. inhoudelijk consistent handelen a1. integraal kunnen denken oog hebben voor de samenhang van de verschillende onderwijscomponenten (basisvisie, leerdoelen, leerinhouden, leeractiviteiten, docentrollen, leermiddelen, leeromgeving, leerlinggroepering, onderwijsleertijd en beoordeling) a.2 kunnen aansluiten, en wel op: i. de voor de leerlingdoelgroep relevante leer- of ontwikkellijn ii. de leerlingendoelgroep iii. de schoolvisie iv. de vakeisen v. maatschappelijke behoeften, verwachtingen en ontwikkelingen vi. behoeften, verwachtingen en ontwikkelingen in het voor de leerlingdoelgroep relevante beroepenveld 8.  relationeel consistent handelen kunnen werken aan en vanuit: de relatie met docenten en leiding die bij het te ontwikkelen onderwijs zijn betrokken draagvlak onder de docenten en leiding een gezamenlijke visie die wordt gedeeld door de docenten en leiding die bij het te ontwikkelen onderwijs zijn betrokken