De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3

Verwante presentaties


Presentatie over: "Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3"— Transcript van de presentatie:

1 Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3 Een bijeenkomst van +/- twee uur. Dia 1 t/m 4: 15 minuten

2 Doel cursus Op een beredeneerde wijze ontwikkelen van projectonderwijs in de onderbouw GT, met behulp van het handboek projectonderwijs in de onderbouw. Bijeenkomst 1: analyse Bijeenkomst 2: ontwerp Bijeenkomst 3: evaluatie Vul de datum in

3 Doel bijeenkomst 3 Evaluatie
De kwaliteit van het project onderzoeken en verbeteren door het project te koppelen aan: De vastgestelde visie op projectonderwijs in de onderbouw de tussendoelen die gelden voor de vakken Hulpmiddelen Verschillende evaluatie-instrumenten uit het handboek projectonderwijs F1: Beoordeling van eindproducten; F4: Zicht houden op wat leerlingen doen in projecten De instrumenten uit onderdeel H: Evaluatie Instrumenten F1, F4 en de instrumenten uit E: Vul de datum in

4 Opzet bijeenkomst 2 Terugblik huiswerk
Ben ik tevreden met het project dat er nu ligt? Kort rondje langs de projecten Toelichting op evaluatie-instrumenten en eventueel aanscherpen project m.b.v. instrument H5: Checklist en observatie Pauze Korte rondje langs de projecten; is het project aangescherpt? Afronden en vooruitblikken project uitvoeren en testen in de praktijk

5 Terugblik bijeenkomst 2
Rondje langs de projecten Ervaringen met ontwikkelen van projecten en resultaat tot zover 30 minuten Kort terughalen van de vastgestelde visie en daarmee ontwerpcriteria voor projectonderwijs in de onderbouw. Vul de datum in

6 Toelichting evaluatie-instrumenten
Wat wil ik evalueren? Kwaliteitscriteria Hulpmiddelen Beoogd Het project zoals vastgelegd op papier (docenten- en leerlingenbeschrijving) Relevantie Consistentie Verwachte bruikbaarheid Verwachte effectiviteit H5 Checklist en observatie Uitgevoerd Ervaringen van docenten met het project Werkelijke bruikbaarheid Verwachte effectiviteit H3 Evalueren van projecten d.m.v. docentenenquêtes H4 Docentenlogboek Bereikt Ervaringen van en leeropbrengsten leerlingen Werkelijke bruikbaarheid Werkelijke effectiviteit  Is het doel bereikt? H2 Leerlingenenquêtes F1 Beoordeling eindproducten F4 Zicht op wat leerlingen doen 15 minuten Instrumenten H2, F1 en F4: Om de projectideeën, de ontwikkelde projecten of de ervaringen van docenten en/of leerlingen met projectonderwijs te evalueren, kunnen verschillende instrumenten uit het handboek gebruikt worden. Door te evalueren kunnen verbeteringen worden aangebracht die de kwaliteit van de projectonderwijs kunnen verbeteren. Vul de datum in

7 Pauze Pauze: 15 minuten Vul de datum in

8 Aan de slag 30 minuten Aanscherpen project m.b.v. instrument H5. M.b.v. de ontwikkelde visie [bijeenkomst 1] en de tussendoelen die gelden voor het vak [bijeenkomst 2] loopt de docent zijn eigen ontwikkelde project langs of laat een collega dit doen. Daarnaast bekijken docenten eventueel de andere instrumenten zoals gepresenteerd in de vorige dia. Vul de datum in

9 Afronden en vooruitblikken
Uitvoeren van het project en waar nodig bijstellen op basis van evaluatiebevindingen. Verder ontwikkelen andere projecten Eventueel betrekken van andere collega's. 15 minuten. Vul de datum in


Download ppt "Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3"

Verwante presentaties


Ads door Google