Onboarding: meer info? Ardienne Verhoeven:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

10 tips voor een gouden start Groeitips
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Implementeren doe je samen
Hogescholen in Dialoog
Talenten ‘vinden & binden’
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Met Stakeholders Gedeelde Visie
C. Molmans SOD-Opleidingen
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Leidinggeven H6 Betrokkenheid en werkdruk Logistiek supervisor.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Naar een optimaal HR - beleid
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Welkom ik maak me sterk.
Cultuur, de basis voor een HR Strategie
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Gewichtig werkgeverschap Hein Knaapen 11 oktober 2010.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Functionerings- en ontwikkelgesprekken met rendement
Cursus vrijwilligers werven
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
WELKOM
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Nadere uitleg gewenst()
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
VAN AFSPIEGELINGSPRINCIPE TOT ADVIESAANVRAAG
Scholing en motiveren van personeel Organisatiecultuur en structuur
SHEQ SHQ.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Persoonlijk Leiderschap
High Performance Incubator (HPI)
Koppeling visie en praktijk
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Reflector Big Five Personality
Human Resources Accounting
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
5 valkuilen & Tips.
Naar een waardengedreven organisatie
Boeien en binden van goede medewerkers
Van Human capital management naar inclusief HR Prof. Dr
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Programma van de avond Opening Voorstellen Doelen en kaders ouderklankbord Delen van ervaringen diverse activiteiten Wat leeft er onder de ouders? Vervangersproblematiek.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Onboarding: meer info? Ardienne Verhoeven: Ardienne@Workwonders.nl www.onboardingmonitor.nl | 06 5337 14 12

meten is weten Hoe staat het met de onboarding in jouw organisatie? Evaluatie van de huidige praktijk Hoe tevreden zijn nieuwe medewerkers? Hoe tevreden zijn managers? Hoe belangrijk vinden zij het? Basis om op te bouwen en de goede dingen te gaan doen. www.onboardingmonitor.nl

Onboarding Ardiënne Verhoeven

Bij hoeveel mensen valt het tegen? 1 op 3? 3 op 5?

Wat valt er het meest tegen? Salaris? Doorgroeimogelijkheden? Collega’s? De eerste dag?

De resultaten U heeft het afgelopen jaar een nieuwe baan gekregen. Hoe zijn uw verwachtingen met betrekking tot onder-staande aspecten uitgekomen? (Zwaar) tegengevallen Als verwacht (Enorm) meegevallen De financiële beloning 26% 43% 31% Wat er voor mij geregeld was ter introductie 46% 28% De loopbaanmogelijkheden 22% 53% Mijn manager 19% 39% Het beleid van de organisatie 18% 50% 32% De sfeer in de organisatie 14% De inhoud van de baan 51% 35% De flexibiliteit die de organisatie van mij verwacht 36% De eerste dag 47% De normen en waarden van de organisatie 12% De loyaliteit die de organisatie van mij verwacht 11% 54% De prestaties die de organisatie van mij verwacht Mijn collega’s 10% 38% 52%

Tegen wie zeggen de meeste mensen dat? Niemand 1 op 3 Directe collega’s HRM de buitenwereld 1 op 4

Levensloop 1985 - 1992 1992 -1994 1994 -2000 2000 - nu Recht en bedrijfskunde Personeelsmanager HRM manager Zelfstandig HR ondernemer Talent Manager Recruitment & Onboarding 2012 - 2016 2011 2006-2008-2010 2015 Boek “recruitment” Berlicum 3 kinderen Boek “Onboarding”

Het belang van onboarding Boston Consulting Group, 2012

Wat is onboarding en welke rol kan het spelen?

Onboarding Het voorkomen van broken promisses - Iedere nieuwe ervaring van een medewerker bij een organisatie die bijdraagt aan zijn succes en die zorgt voor betrokkenheid bij de visie, strategie, doelstellingen en cultuur van de organisatie. - Een combinatie van introductieactiviteiten en het leerproces dat een werknemer doormaakt om zijn rol binnen de organisatie effectief in te vullen. Het zijn zowel geplande als ongeplande activiteiten Het is een samenspel tussen Recruitment, HRM, lijn en nieuwkomer Onboarding Het voorkomen van broken promisses

Onboarding Medewerker centraal - Je baan snel goed doen - Je thuis voelen - Graag willen blijven

Inleiding: Onboarding 5 thema’s 1 Realistic Job Preview 2 Gebruik selectiegegevens 3 Praktische zaken 13 Succes van Onboarding 14 Beleving medewerker 15 Ontwikkeling 4 Juiste netwerk 5 Leren kennen team 6 Managen verwachtingen I Vóór indiensttreding II Sociale integratie III Verbinding IV Wederzijdse versterking V Evaluatie 10 Feedback momenten 11 Inbreng medewerker 12 Kwaliteit feedback 7 Verbinding Pre-boarding 8 Mentor en/of buddy 9 Actieve rol management

Basis voor onboarding

Pre-boarding: Realistic Job Profiling Werving en onboarding nauw verbonden Het belang van Realistic Job Profiling (Rollag) 50% minder vertrek bij de RJP groep Accurate info & real job experiences Wat zijn de beloften van jouw organisatie? Wat vinden nieuwkomers daarvan?

Management van verwachtingen Het Psychologisch Contract - 6 op 10 valt verwachtingen tegen - 1 op 3 zwijgt hierover - 1 op 4 vertelt dit buiten

Management van verwachtingen Het Psychologisch Contract Wat wordt er van mij verwacht? Gedrag en prestatie Flexibiliteit Loyaliteit Ethiek Employability Wat verwacht ik van een werkgever? Inhoud van baan Loopbaanmogelijkheden Sfeer Beloning Organistiebeleid

Management van verwachtingen Het Psychologisch Contract Mensen die actief zoeken naar info over het psychologisch contract: Denken positiever Presteren beter Zijn gelukkiger Let op: Na 3 maanden is het beeld gevormd

Management van verwachtingen Het Psychologisch Contract Bij wie zoeken ze? Collega’s en buddies Peers (nieuwkomers) Managers Mentoren Let op: - Ouderen zoeken minder dan jongeren - Jongeren zoeken wel bij peers

Leren kennen van het team Niet het aan boord komen is belangrijk Maar het leren kennen van de crew

Leren kennen van het team 60% van managers die falen, faalt door gebrek aan juiste relaties (Rollag) Ruim 80% van executives wil beter zicht op interne netwerken en begrip van interne dynamiek van team (Egon Zehner) Hoe gaat dat in jouw organisatie?

Verbinding: commitment Nieuwkomers kijken kat uit de boom 87% geeft aan de eerste 3 maanden niet volledig gecommitteerd te zijn 51% van vertrekkers neemt beslissing binnen half jaar (brandon hall) 22% van vertrekkers vertrekt in eerste 45 dagen na aanstelling 4% vertrekt na desastreuse eerste dag (Bersin by Deloitte) Hoe gaat dat met medewerkers van jouw organisatie?

Evaluatie Ontwikkeling medewerker Beleving van medewerker Succes van onboarding

Inleiding: Onboarding 5 thema’s 1 Realistic Job Preview 2 Gebruik selectiegegevens 3 Praktische zaken 13 Succes van Onboarding 14 Beleving medewerker 15 Ontwikkeling 4 Juiste netwerk 5 Leren kennen team 6 Managen verwachtingen I Vóór indiensttreding II Sociale integratie III Verbinding IV Wederzijdse versterking V Evaluatie 10 Feedback momenten 11 Inbreng medewerker 12 Kwaliteit feedback 7 Verbinding Pre-boarding 8 Mentor en/of buddy 9 Actieve rol management

Meten is weten

Aan de slag Wat zou er in jouw organisatie nodig zijn voor een geslaagde onboarding? Wat moet er in jouw organisatie gebeuren? Wat gaat onboarding opleveren? Waarom geen alternatief? Wat moet er voor veranderen? Wie is er bij gebaat? Wat is de context voor jouw plan? Wie gaat het betalen? En er tijd in steken?

www.onboardingmonitor.nl | 06 5337 14 12 Dank! Ardienne Verhoeven www.onboardingmonitor.nl | 06 5337 14 12