De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Scholing en motiveren van personeel Organisatiecultuur en structuur

Verwante presentaties


Presentatie over: "Scholing en motiveren van personeel Organisatiecultuur en structuur"— Transcript van de presentatie:

1 Scholing en motiveren van personeel Organisatiecultuur en structuur
P&O Scholing en motiveren van personeel Organisatiecultuur en structuur

2 Wat hebben we de vorige keer besproken?
Personeel werven Personeel introduceren

3 Wat vandaag? Personeel motiveren (H2.3) Personeel scholen (H2.3)
Gesprekken voeren (H2.3) Het einde van de arbeidsovereenkomst (H2.4)

4 Tevreden medewerkers Je hebt medewerkers geworven en hoe houd je ze tevreden? Welke behoeften van medewerkers zijn het meest belangrijk?

5 Motiveren medewerkers
Beloning Zelfstandigheid Ontplooiing Goede communicatie Werkomgeving Scholing Filmpje begeleiden personeel

6 Piramide van Maslow

7 Personeelsbeleid Maslow onderscheidt 5 behoefteniveaus:
Fysiologische behoeften Behoefte aan veiligheid en zekerheid Behoefte aan sociaal contact en liefde Behoefte aan waardering Behoefte aan zelfverwezenlijking Er bestaat een hiërarchisch verband tussen de behoeften. Kritiek: geldt niet in alle culturen en leeftijdscategorieën, niet universeel.

8 Personeelsbeleid Twee-factorentheorie van Herzberg
Oorzaak van (on)tevredenheid over werk is te verdelen in twee categorieën: Dissatisfiers: hygiënefactoren: arbeidsomstandigheden, beloning, arbeidsverhouding, kwaliteit van de leiding. Extrinsieke factoren: aanwezigheid leidt niet tot tevredenheid maar tot afwezigheid van ontevredenheid/neutrale werkhouding. Satisfiers: motiverende factoren: medezeggenschap, erkenning, waardering, verantwoordelijkheid en groeimogelijkheden.

9 Beloningen Beloning: Tijdloonstelsel: beloning op basis van aantal gewerkte uren Prestatieloonstelsel: beloning afhankelijk van prestatie Premieloonstelsel: beloningsysteem waarbij een vast bedrag per periode uitbetaald wordt en een extra uitbetaling plaatsvindt als de geleverde prestatie een bepaalde norm overschreden heeft. Begeleiding van het personeel: Functioneringsgesprekken: tweezijdig Beoordelingsgesprekken: eenzijdig Persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)

10 Evaluatie gesprekken Doelstellingsgesprek
Voortgangsgesprek en Functioneringsgesprek Beoordelingsgesprek Disciplinegesprek Exitgesprek Wat bespreek je bij zo’n gesprek?

11 Functioneringsgesprek
Het functioneringsgesprek is een gesprek tussen leidinggevende en medewerker over het functioneren van de medewerker. In het gesprek wordt vooral gekeken naar de toekomst. Daarnaast wordt stilgestaan bij het heden. Begeleiden Coachen Loopbaanmogelijkheden

12 Beoordelingsgesprek Tijdens een beoordelingsgesprek wordt het functioneren van een werknemer besproken over een recente periode. En, de vraag 'wel of geen salarisverhoging? Toetsing door de leidinggevende van gemaakte afspraken

13 Beoordelingsgesprek In een beoordelingsgesprek vertelt je leidinggevende je wat hij of zij vindt van je prestaties het afgelopen jaar en welke consequenties dat eventueel heeft. Het gaat over een periode die in het verleden ligt. Een functioneringsgesprek is juist gericht op de toekomst, op verandering, en daarbij gaat het niet alleen om de opvattingen van je leidinggevende maar ook om jouw inbreng.

14 Beoordelingsgesprek In het beoordelingsgesprek wordt dan vaak terugverwezen naar de afspraken die je in het functioneringsgesprek hebt gemaakt. Omdat een beoordelingsgesprek consequenties kan hebben, is het belangrijk dat je van te voren weet op welke punten je wordt beoordeeld en welke criteria je leidinggevende hanteert

15 Persoonlijk ontwikkelplan
Een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) is een afspraak tussen jou en je werkgever over jouw persoonlijke ontwikkeling. Jij zorgt voor je eigen leerproces, de werkgever faciliteert met tijd en geld. Om een POP op te stellen moet je grondig nadenken over jezelf en je toekomst. Werken met een POP helpt je om je ambities waar te maken. En om te onderzoeken wat je wilt leren en wat je moet leren om je werk goed te doen. Het is een vorm van leren waarmee je aan de slag kunt in het kader van je werk

16 Persoonlijk ontwikkelplan
Een POP is een 'ontwikkelingscontract' tussen een werknemer en zijn werkgever. Het POP leidt tot een voortdurend leerproces met als uitgangspunten: de lange-termijndoelen van de organisatie waar je werkt de huidige en toekomstige functie-eisen jouw functioneren in je werk jouw loopbaanwensen Filmpje scholingsplan opstellen

17 Persoonlijk ontwikkelplan
Nadenken over jezelf Om een persoonlijk ontwikkelingsplan te kunnen maken, kun je je afvragen: waar ben ik goed in? wat doe ik graag? wat voor type mens ben ik? en gebruik ik dat in mijn huidige baan? wat kan ik doen om mijn functie beter te vervullen? in welke richting wil ik me verder ontwikkelen? wat is mijn persoonlijke visie? wat zijn mijn ambitie? (wat wil ik over vijf of tien jaar bereikt hebben?) en wat zou ik daarvoor moeten leren?

18 Disciplinegesprek In een disciplinegesprek wijst de leidinggevende een werknemer op de overtreding en maakt hij dwingende afspraken om dergelijke misstappen in de toekomst te voorkomen.

19 Beoordelingscyclus Alle medewerkers moeten voortdurend meegroeien met de ontwikkelingen in het bedrijf. Hier moet over in gesprek worden gegaan.

20 Beoordelingscyclus 1. Doelstellingengesprek
In een doelstellingengesprek wordt besproken welke doelen de medewerker zou willen behalen. Hierbij gaat het om persoonlijke ontwikkelingen, maar ook om doelen voor het team.

21 Beoordelingscyclus 2. Voortgangsgesprek
Dit is een soort tussentijdse meting om te kijken hoe de doelen uit het voorgaande gesprek ervoor staan. Is er ergens behoefte aan ondersteuning? Of lopen zaken zoals gepland?

22 Beoordelingscyclus 3. Beoordelingsgesprek
Het functioneren van een werknemer wordt besproken over een recente periode. Hierbij kan worden teruggeblikt op de doelen uit het doelstellingengesprek.

23 Einde van de arbeidsovereenkomst
Voor bepaalde tijd Voor onbepaalde tijd Moeilijker op te zeggen; Opzegging door werknemer of werkgever Opzegging met wederzijds goedvinden Opzegging van rechtswege Opzegging op basis van een uitspraak van de kantonrechter Opzegging door ontslag op staande voet Regels voor het opzegtermijn voor werkgever én werknemer

24 Huiswerk voor volgende week
Schrijf een persoonlijk ontwikkelplan over jezelf. Neem dit op papier mee woensdag 6 december >Resultaat: onvoldoende – voldoende – goed

25 Jouw Persoonlijk ontwikkelplan
Nadenken over jezelf Om een persoonlijk ontwikkelingsplan te kunnen maken, kun je je de onderstaande vragen beantwoorden: waar ben ik goed in? wat doe ik graag? wat voor type mens ben ik? en gebruik ik dat in mijn huidige baan/ tijdens mijn schooltijd? wat kan ik doen om nog beter te worden in wat ik doe? in welke richting wil ik me verder ontwikkelen? wat is mijn persoonlijke visie? wat zijn mijn ambitie? (wat wil ik over vijf of tien jaar bereikt hebben?) en wat zou ik daarvoor moeten leren?


Download ppt "Scholing en motiveren van personeel Organisatiecultuur en structuur"

Verwante presentaties


Ads door Google