Getuigennetwerk
Wat is GRIP? Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap Burgerrechtenorganisatie Handicapoverstijgend Ervaringsdeskundigheid staat centraal
DOEL Inclusieve samenleving Zelfbeschikking en Autonomie Evenwaardige en evenredige participatie Gelijke rechten en kansen Zelfbeschikking wil zeggen dat je zelf kan kiezen wat je met je leven wilt doen. Waar je woont, werkt, naar school gaat, … Autonomie betekent dat je de middelen krijgt die die zelfbeschikking kunnen realiseren. Hulpmiddelen, assistentie, aanpassingen, …
Hoe doen we dit? Beïnvloeding van: Overheid (ministers, kabinetten, parlementairen Samenleving (Vlaamse burger, media, onderwijs)
Zwaartepunten Mensenrechten Kwaliteit van bestaan Ervaringsdeskundigheid
Ervaringsdeskundigheid Ervaringsdeskundigheid erkennen Visieontwikkeling Attitudewijziging Beeldvorming
Beeldvorming Onrechtstreekse sensibilisatie Mediacampagnes Workshops beeldvorming Feedback op televisieprogramma’s Beïnvloeden van de media Rechtstreekse sensibilisatie Webpagina voor leerkrachten Getuigennetwerk
Doel sensibilisatie Positieve beeldvorming over mensen met een handicap Respect voor ieders eigenheid Meer openheid Diverse samenleving Gelijke kansen
De start van het GRIP-getuigennetwerk Algemeen kader
Getuigennetwerk Getuige? Een persoon met een handicap of directe vertegenwoordiger vertelt zijn persoonlijk verhaal Vertelt vanuit een inclusieve visie Netwerk? Over heel Vlaanderen getuigen
Doel van een getuigenis Door rechtstreekse confrontatie met een persoon met een handicap: Onzekerheid wegnemen Vooroordelen weerleggen Stereotiepen doorbreken Boodschap van inclusie brengen Outing van de persoon zelf: Zelf meewerken aan inclusie
Doelgroep Kinderen en jongeren Scholen Staan het meest open Zitten volop in beeldvormingsproces Zijn meest onzeker Scholen Aanvankelijk alle richtingen en niveaus Menselijk verhaal blijft langer bij dan theorie
Een getuigenis kan op zichzelf staan, maar het kan ook kaderen in een lessenpakket of een projectweek Proberen jongeren en scholen te motiveren om rond inclusie en diversiteit te werken en het in de praktijk om te zetten
Oorspronkelijke termijn 2005 en 2006 uitsluitend in scholen Na een proefperiode van twee jaar uitbreiden naar jeugdbewegingen, verenigingen, jeugdhuizen, sportclubs, .. Op termijn getuigennetwerk laten coördineren door een vrijwilliger of overdragen aan een andere organisatie
Promotie De vraag naar getuigen aanwakkeren bij scholen via: Website Nieuwsbrief Mailing Klasse Onderwijskoepels School- en Lerarendirect
Praktische afspraken De getuige: Ondertekent de afsprakennota voor vrijwilligers in 3-voud (verzekering) Vult een getuigenfiche in Aanvragen gebeuren altijd via GRIP voor De verzekering De statistieken Evaluaties
Vergoeding GRIP betaalt de vervoersonkosten GRIP betaalt assistentiekosten De school betaalt een honorarium voor de getuige
Evolutie van het getuigennetwerk
Welke keuzes maakten we? Jongeren -> onderwijs -> vernieuwers en vroege aanvaarders? lerarenopleidingen en sociale opleidingen in secundair en hoger onderwijs -> extra inspanning doen naar lerarenopleiding toe
Vaststellingen Vooral derde graad secundair en hogescholen Vooral humane richtingen De getuigen hebben het meeste ervaring bij deze richtingen Nauwelijks basisscholen Leerkrachten vragen meer dan enkel een getuigenis, ze verwachten ook een stukje maatschappijvisie
Keuzes In 2007 ondersteuningspakket op punt Meer nieuwe getuigen opleiden en inschakelen via meter- en peterschap Promotie nieuwe schooljaar (2007-2008) Meer en meer gaan samenwerken met andere organisaties in de gekozen richtingen
Hulpmiddelen en methodieken
Webpagina voor leerkrachten Starterspakket Draaiboek Meter-/peterschap Getuigendagen Beeldvormende spots Methodieken
Webpagina Getuigenpagina Aanvraagformulier Evaluatieformulier Educatieve pakketen van en voor leerkrachten
Nieuwe getuigenpagina
Aanvraagformulier
Evaluatieformulier
Starterspakket Algemeen kader van het getuigennetwerk Reglement van Inwendige Orde Afsprakennota voor vrijwilligers Getuigenfiche Onkostennota
Het langverwachte draaiboek
Ontstaan draaiboek Mail naar getuigen in kader van vorming 2005 Stagiaire verzamelt alle materiaal Vrijwilliger schrijft draaiboek uit Vrijwilliger verzorgt lay-out Proefversie najaar 2006 Definitieve versie
Inhoud draaiboek GRIP: even voorstellen Visies op handicap Het getuigennetwerk De getuigenis Afspraken met de school De voorbereiding Hoe ziet een getuigenis eruit Hoe breng ik mijn getuigenis Onvoorziene omstandigheden Afsluiten en nazorg Evaluatie
Meter-/peterschap Nieuwe getuigen ondersteunen Samen een school zoeken om eerste getuigenis te doen Samen evalueren en bijsturen Eventueel instrumenten zoeken om getuigenis te ondersteunen
Getuigendagen Doel Inhoud Getuigen samenbrengen en ervaringen uitwisselen Inhoud Visie op handicap Structuur en elementen getuigenis Vertel- en vraagvaardigheden Getuigenis op punt Omgaan met lastige vragen Methodieken
Beeldvormende spots Leuke teaser – ijsbreker Gespreksopener (wat zien, denken, voelen jullie bij de spot?) Illustratie van je getuigenis of een thema daaruit Inleiding voor een stelling
Methodieken Videofragmenten Stellingenspel Moppen Ervaringsoefeningen Korte kwis Sleutelwoorden Zet eens een andere pet op
Getuigenissen in cijfers
Schooljaar 2004 - 2005 Aantal scholen: 9 Aantal klassen: 15 3 secundair 5 hogescholen 1 universiteit Aantal klassen: 15 Aantal leerlingen: 867 9 verschillende getuigen
Schooljaar 2005 - 2006 Aantal scholen: 16 Aantal klassen: 24 2 lager onderwijs 6 secundair 6 hogescholen 2 universiteit Aantal klassen: 24 Aantal leerlingen: 1143 15 verschillende getuigen
Schooljaar 2006 - 2007 Aantal scholen: 8 Aantal klassen: 14 2 secundair 6 hogescholen Aantal klassen: 14 Aantal leerlingen: 952 10 verschillende getuigen
Schooljaar 2007 - 2008 Aantal scholen: 13 Aantal klassen: 17 2 secundair 11 hogescholen Aantal klassen: 17 Aantal leerlingen: 620 10 verschillende getuigen
Opleidingen Jeugd- en gehandicaptenzorg Orthopedagogie Sociaal technische wetenschappen Sociaal-cultureel werk Humane wetenschappen Psychologie Verpleegkunde Kinderverzorging Bakker, slager, kantoor
Knelpunten Variatie getuigen (school, getuige) Honorarium getuigen Rechtstreekse aanvragen Aanvragen via website Feedback scholen Intake en ondersteuning nieuwe getuigen Getuigen gemotiveerd houden Aanwezigen en thema’s getuigendagen Tijd