Getuigennetwerk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)
Dienst Time Out Projecten
Iedereen gelijke kansen op school
Onderbescherming en proactief handelen Algemene vergadering VVSG afd. OCMW’s 14 juni 2012.
<Naam spreker en school/ gemeente
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Jeugd Rode Kruis.
Deel 2 van de presentatie
Pastoraal op school.
Hogescholen in Dialoog
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Randstad Diversity START TO TALENT
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Naar een taalbeleid in het OCMW?
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
OUDERS VOOR INCLUSIE. WIE ZIJN OUDERS VOOR INCLUSIE ? Vereniging van en voor ouders Voor alle ouders van kinderen, ongeacht hun handicap We zijn vooral.
Rookstopcursus voor jongeren
Handelingsgericht samenwerken
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Communicatie met ouders
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Lancering Traject
GROENE ZORG OOST-VLAANDEREN Boeren aan welzijn Welzijn met boeren EFRO Zorgboerderijen en Onderwijs.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Welkom.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
Cursus vrijwilligers werven
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Passend onderwijs.
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Niet praten over maar met burgers en cliënten
Enkele interessante vragen!
Bevraging m.b.t. studiekeuze

Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Waarom leerlingenparticipatie?
Betrokken ouder, tevreden ouder
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
ONDER WIJS CENTRUM GENT
WELKOM.
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Eigenaarschap.
Aan de slag met vrijwilligers
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Getuigennetwerk

Wat is GRIP? Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap Burgerrechtenorganisatie Handicapoverstijgend Ervaringsdeskundigheid staat centraal

DOEL Inclusieve samenleving Zelfbeschikking en Autonomie Evenwaardige en evenredige participatie Gelijke rechten en kansen Zelfbeschikking wil zeggen dat je zelf kan kiezen wat je met je leven wilt doen. Waar je woont, werkt, naar school gaat, … Autonomie betekent dat je de middelen krijgt die die zelfbeschikking kunnen realiseren. Hulpmiddelen, assistentie, aanpassingen, …

Hoe doen we dit? Beïnvloeding van: Overheid (ministers, kabinetten, parlementairen Samenleving (Vlaamse burger, media, onderwijs)

Zwaartepunten Mensenrechten Kwaliteit van bestaan Ervaringsdeskundigheid

Ervaringsdeskundigheid Ervaringsdeskundigheid erkennen Visieontwikkeling Attitudewijziging Beeldvorming

Beeldvorming Onrechtstreekse sensibilisatie Mediacampagnes Workshops beeldvorming Feedback op televisieprogramma’s Beïnvloeden van de media Rechtstreekse sensibilisatie Webpagina voor leerkrachten Getuigennetwerk

Doel sensibilisatie Positieve beeldvorming over mensen met een handicap Respect voor ieders eigenheid Meer openheid Diverse samenleving Gelijke kansen

De start van het GRIP-getuigennetwerk Algemeen kader

Getuigennetwerk Getuige? Een persoon met een handicap of directe vertegenwoordiger vertelt zijn persoonlijk verhaal Vertelt vanuit een inclusieve visie Netwerk? Over heel Vlaanderen getuigen

Doel van een getuigenis Door rechtstreekse confrontatie met een persoon met een handicap: Onzekerheid wegnemen Vooroordelen weerleggen Stereotiepen doorbreken Boodschap van inclusie brengen Outing van de persoon zelf: Zelf meewerken aan inclusie

Doelgroep Kinderen en jongeren Scholen Staan het meest open Zitten volop in beeldvormingsproces Zijn meest onzeker Scholen Aanvankelijk alle richtingen en niveaus Menselijk verhaal blijft langer bij dan theorie

Een getuigenis kan op zichzelf staan, maar het kan ook kaderen in een lessenpakket of een projectweek Proberen jongeren en scholen te motiveren om rond inclusie en diversiteit te werken en het in de praktijk om te zetten

Oorspronkelijke termijn 2005 en 2006 uitsluitend in scholen Na een proefperiode van twee jaar uitbreiden naar jeugdbewegingen, verenigingen, jeugdhuizen, sportclubs, .. Op termijn getuigennetwerk laten coördineren door een vrijwilliger of overdragen aan een andere organisatie

Promotie De vraag naar getuigen aanwakkeren bij scholen via: Website Nieuwsbrief Mailing Klasse Onderwijskoepels School- en Lerarendirect

Praktische afspraken De getuige: Ondertekent de afsprakennota voor vrijwilligers in 3-voud (verzekering) Vult een getuigenfiche in Aanvragen gebeuren altijd via GRIP voor De verzekering De statistieken Evaluaties

Vergoeding GRIP betaalt de vervoersonkosten GRIP betaalt assistentiekosten De school betaalt een honorarium voor de getuige

Evolutie van het getuigennetwerk

Welke keuzes maakten we? Jongeren -> onderwijs -> vernieuwers en vroege aanvaarders? lerarenopleidingen en sociale opleidingen in secundair en hoger onderwijs -> extra inspanning doen naar lerarenopleiding toe

Vaststellingen Vooral derde graad secundair en hogescholen Vooral humane richtingen De getuigen hebben het meeste ervaring bij deze richtingen Nauwelijks basisscholen Leerkrachten vragen meer dan enkel een getuigenis, ze verwachten ook een stukje maatschappijvisie

Keuzes In 2007 ondersteuningspakket op punt Meer nieuwe getuigen opleiden en inschakelen via meter- en peterschap Promotie nieuwe schooljaar (2007-2008) Meer en meer gaan samenwerken met andere organisaties in de gekozen richtingen

Hulpmiddelen en methodieken

Webpagina voor leerkrachten Starterspakket Draaiboek Meter-/peterschap Getuigendagen Beeldvormende spots Methodieken

Webpagina Getuigenpagina Aanvraagformulier Evaluatieformulier Educatieve pakketen van en voor leerkrachten

Nieuwe getuigenpagina

Aanvraagformulier

Evaluatieformulier

Starterspakket Algemeen kader van het getuigennetwerk Reglement van Inwendige Orde Afsprakennota voor vrijwilligers Getuigenfiche Onkostennota

Het langverwachte draaiboek

Ontstaan draaiboek Mail naar getuigen in kader van vorming 2005 Stagiaire verzamelt alle materiaal Vrijwilliger schrijft draaiboek uit Vrijwilliger verzorgt lay-out Proefversie najaar 2006 Definitieve versie

Inhoud draaiboek GRIP: even voorstellen Visies op handicap Het getuigennetwerk De getuigenis Afspraken met de school De voorbereiding Hoe ziet een getuigenis eruit Hoe breng ik mijn getuigenis Onvoorziene omstandigheden Afsluiten en nazorg Evaluatie

Meter-/peterschap Nieuwe getuigen ondersteunen Samen een school zoeken om eerste getuigenis te doen Samen evalueren en bijsturen Eventueel instrumenten zoeken om getuigenis te ondersteunen

Getuigendagen Doel Inhoud Getuigen samenbrengen en ervaringen uitwisselen Inhoud Visie op handicap Structuur en elementen getuigenis Vertel- en vraagvaardigheden Getuigenis op punt Omgaan met lastige vragen Methodieken

Beeldvormende spots Leuke teaser – ijsbreker Gespreksopener (wat zien, denken, voelen jullie bij de spot?) Illustratie van je getuigenis of een thema daaruit Inleiding voor een stelling

Methodieken Videofragmenten Stellingenspel Moppen Ervaringsoefeningen Korte kwis Sleutelwoorden Zet eens een andere pet op

Getuigenissen in cijfers

Schooljaar 2004 - 2005 Aantal scholen: 9 Aantal klassen: 15 3 secundair 5 hogescholen 1 universiteit Aantal klassen: 15 Aantal leerlingen: 867 9 verschillende getuigen

Schooljaar 2005 - 2006 Aantal scholen: 16 Aantal klassen: 24 2 lager onderwijs 6 secundair 6 hogescholen 2 universiteit Aantal klassen: 24 Aantal leerlingen: 1143 15 verschillende getuigen

Schooljaar 2006 - 2007 Aantal scholen: 8 Aantal klassen: 14 2 secundair 6 hogescholen Aantal klassen: 14 Aantal leerlingen: 952 10 verschillende getuigen

Schooljaar 2007 - 2008 Aantal scholen: 13 Aantal klassen: 17 2 secundair 11 hogescholen Aantal klassen: 17 Aantal leerlingen: 620 10 verschillende getuigen

Opleidingen Jeugd- en gehandicaptenzorg Orthopedagogie Sociaal technische wetenschappen Sociaal-cultureel werk Humane wetenschappen Psychologie Verpleegkunde Kinderverzorging Bakker, slager, kantoor

Knelpunten Variatie getuigen (school, getuige) Honorarium getuigen Rechtstreekse aanvragen Aanvragen via website Feedback scholen Intake en ondersteuning nieuwe getuigen Getuigen gemotiveerd houden Aanwezigen en thema’s getuigendagen Tijd