De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bevraging m.b.t. studiekeuze

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bevraging m.b.t. studiekeuze"— Transcript van de presentatie:

1 Bevraging m.b.t. studiekeuze
REVAKI Bevraging m.b.t. studiekeuze 1ste bachelor September 2014 POC 18/03/ Ann-Sophie Van Hoecke

2 Bevraging → 319 studenten 1ste bachelor REVAKI Vooropleiding
Eind% secundair onderwijs # uren wiskunde Studiekeuze Opleiding genees- en tandheelkunde Twijfel opleidingen Beslissing om REVAKI te volgen Voorkennistoets & zomercursus Mijn toekomst binnen REVAKI Persoonlijke kwaliteiten Ifv reflectie

3 1) VOOROPLEIDING

4 Secundair onderwijs 53,5% had ≥6u wiskunde in het SO
51,7% behaalde ≥70% in het SO Geen significante correlatie → Profiel studenten 1ste bach REVAKI: Wiskundige opleiding Goede studenten Slechts 4% behaalt in de 50% in het SO (van de mensen die hun score hebben aangegeven; 13% = 1/8 heeft geen score van het SO aangegeven, vaak NDL) Geen correlatie tussen eind% SO en #uren wiskunde (r=0.059, p = .333) Gemiddeld 70,48% (tussen 51 en 90%) Gemiddeld 5,07u wiskunde (tussen 2 en 8u wiskunde per week) Goede studenten, vaak itt LO&BW, waar vaak studenten uit een technische richting instromen en niet altijd de betere studenten 4u wiskunde is vb. moderne talen wetenschappen of latijn wetenschappen, eerder wetenschappelijke dan wiskunde richting

5 2) STUDIEKEUZE

6 Opleiding genees- en tandheelkunde
30,7% overwoog deelname 19,1% nam deel → Significante relatie met eind% en # uren wiskunde SO Geen significante relatie tussen overwegen om deel te nemen en eind% / uren wiskunde. Significante relatie tussen effectief deelnemen aan examen en eind % / uren wiskunde (p = 0,049 (70,1% versus 71,8%) en p = 0,012 (4,9 en 5,4 uren wiskunde))

7 Twijfel opleidingen Andere = 6 studenten of minder, 2% of minder
Andere omvat: hogeschool LO&BW, fysica, wiskunde, pedagogie, lerarenopleiding, marketing, communicatiewtnsch, ... Vooral wiskundige en wetenschappelijke opleidingen die hoog scoren – zeker in de medische sector of gezondheidssector; humane opleidingen scoren minder goed

8 Beslissing om REVAKI te volgen
→ Open vraag Open vraag, dus gaat om zaken die in zichzelf opkomen, geen aspecten die ze moeten aankruisen, waardoor er wellicht minder aspecten aangeduid werden. Opmerkelijk: werkgelegenheid, zeker gezien er ook vaak aangegeven wordt dat er al veel kinesisten zijn, en in d ebevraging van februari wordt vaak aangegeven dat er meer jobmogelijkheden zijn (variatie) dan verwacht, dus de kennis over het werkveld is toch nog steeds zeer beperkt Sport = vaag, dat kan gerelateerd zijn aan beroep of opleiding Interesse in opleiding, beroep Opleiding sprak me meer aan dan de andere opleidingen (inhoudelijk) In functie van de werkgelegenheid (nl. meer mogelijkheden om aan de slag te gaan, beroep op zich spreekt me aan, ...) De opleiding past beter bij mij (oa. als persoon, vooropleiding, ...) Niet geslaagd voor ingangasexamen geneeskunde en dit kwam het meest overeen Gelinkt daaraan: Als opstap naar andere richting, bijv. ik probeer nog eens geneeskunde en ik heb dan vrijstellingen, of de opleiding bereidt me goed voor op het ingangsexamen (gezien de wetenschappelijke achterstand die ik heb vanuit het SO) Sportfactor, zowel binnen de opleiding als binnen het beroepsveld (job binnen het sportdomein) Praktijk in de opleiding spreekt me aan Sociaal aspect, zowel binnen de opleiding als binnen het beroep Mensen willen helpen – vooral in het kader van het beroep Wetenschappen in de opleiding spreken me aan, of daar ben ik goed in Gemakkelijker dan andere opleiding (6*geneeskunde, 1*chemie, 1*industrieel ingenieur, 2*bio-ingenieur, 1*TEW, 1*handelsingenieur, 1*verpleegkunde, 1*psychologie, 1*rechten) Unief, goed niveau (in vgl met NDL) Ervaring bij de kinesist, zelf bij kinesist geweest, ouders hebben praktijk Blessuregevoeligheid waardoor ze niet voor LO&BW kiezen – keuze door uitsluiting van andere richting Afwisselende opleiding met praktijk en theorie

9 Voorbereiding → Significante verbanden:
Voorbereiding: voorkennistoets en zomercursus Verband voorkennistoets en zomercursus: logisch, gezien dat wellicht de studenten zijn die intensiever bezig zijn met hun opleiding, meer gaan opzoeken etc. Deelname aan kennistoets en zomercursus: vaak de minder sterke studenten die twijfelen of ze de opleiding zullen aankunnen → Significante verbanden: kennis van/deelname aan voorkennistoets en zomercursus deelname aan voorkennistoets en eind% SO deelname aan de zomercursus en eind% SO en # uren wiskunde SO

10 Mijn toekomst binnen REVAKI (1)
→ Open vraag Vaak laten ze de vraag ook open en vullen ze niets in. Geeft een beeld hoe studenten de opleiding en het werkveld zien, wat ze niet kennen van beroepsmogelijkheden etc. vb. inwendige is wellicht vaak niet gekend

11 Mijn toekomst binnen REVAKI (2)
→ Zijn studenten voldoende op de hoogte van de verschillende mogelijkheden en hebben ze zicht op het beroep als kinesitherapeut?

12 3) PERSOONLIJKE KWALITEITEN

13 Kwaliteiten → Open vraag


Download ppt "Bevraging m.b.t. studiekeuze"

Verwante presentaties


Ads door Google