De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)"— Transcript van de presentatie:

1 FRANS NA OKAN www.fransnaokan.be www.facebook.com/FransnaOKAN

2 Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
WELKOM Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven) Karen

3 DOELGROEP Ex-OKANners + leerkrachten + scholen
Vanuit concrete nood: nieuwkomers in het Vlaams onderwijs na moedertaal (en eventueel 2e of 3e of … andere taal) eerst Nederlands verwerven in OKAN-lessen daarna Frans in de reguliere lessen wetenschappelijk onderzoek (UGent): Frans (naast wiskunde) = remmende factor op schoolcarrière van ex-OKANners Karen, wat willen we hier aanhalen met concrete vragen? Gewoon weglaten zou ik zeggen. OK?

4 DOELSTELLINGEN Materiaalontwikkeling lesmateriaal (KS Leuven)
extra tools ter ondersteuning, in de klas en thuis (i.s.m. Eureka) Informeren van leerkrachten & scholen studiedagen website & Facebook Individuele ondersteuning van leerlingen “Copain français” (regio Leuven) i.s.m. Buddy project van Stad Leuven Karen

5 DOELSTELLINGEN Wetenschappelijk onderzoek Frans na OKAN
thesis (Lisa Cools, KU Leuven) “Le français après OKAN, Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire” (zie enquête mapje) flexibele leerwegen voor anderstalige nieuwkomers in het vervolgonderwijs (basis- en secundair) dr. Machteld Vandecandelaere (Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie, Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen, KU Leuven) Karen

6 VORIGE STUDIEDAG + evaluaties
Welke topics zouden aan bod moeten komen tijdens een volgende studiedag? Geef ze een cijfer van 1 (prioritair) tot 6 (niet prioritair). Sociale ongelijkheid in het onderwijs De interactie tussen thuistaal en onderwijstaal Wettelijk kader rond vrijstellingen De nieuwe eindtermen: invloed op het onderwijs Frans Marktje met studiematerialen voor onderwijs Frans voor leerlingen met specifieke uitdagingen Uiteenzetting over Frans na OKAN door pedagogische begeleiding. Nadine zeggen: + detachering + Nele voorstellen (Eureka) Programma: koffiepauze ander gebouw

7 Nadine zeggen: + detachering + Nele voorstellen (Eureka) Programma: koffiepauze ander gebouw

8 PROGRAMMA 13.15 u: Onthaal 13.30 u: Introductie (Karen Lahousse & Nadine Janssens) 13.45 u: Wettelijk kader flexibele leerwegen: uiteenzetting en ingezonden vragen (Peter Bex, AGODI, Agentschap voor onderwijsdiensten) 14.45 u: Pauze met koffie (inkomhal Erasmushuis) 15.15 u: Voorstelling concrete leermiddelen en ICT-tools (Ervaringsdeskundigen: Lucas Hermans, Stijn Huybrighs, Nele Verrecas) 16.15 u: Einde Karen kondigt Peter Bex aan + Stijn Stijn: als leraar van Sancta maria / heel sterk met ICT bezig en sterk differentieert (ASO, TSO), grote verschillen ervaart bij zijn leerlingen / op zoek naar alternatieve vormen van evaluatie / ook erg zoekende naar haalbaren manieren om dat te doen / zit ook mee in de denkgroep van de Dag van het Taalonderwijs op XX april (24 april) Nadine kondigt Lucas en Nele aan

9 FRANS NA OKAN www.fransnaokan.be www.facebook.com/FransnaOKAN
Lucas Hermans werkt bij Eureka, is erg bezig met ICT, digitalisering, Eureka Expert Nele Verrecas: detachering Eureka + Frans na OKAN / lkr Frans en OKAN, LOM lkr Frans In kaart brengen van bestaande leermiddelen voor deze doelgroepen, contacten leggen met organisaties en personen die expertise hebben inzake Frans na OKAN, Optimalisatie van het bestaande materiaal voor Frans na OKAN en materiaal Eureka Onderwijs In kaart brengen van noden van de groep innovatieve leerkrachten die al werken met deze doelgroepen.


Download ppt "Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)"

Verwante presentaties


Ads door Google