WANNEER ER CONFLICTEN ONTSTAAN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verhoudingen tussen joden en christenen in de eerste eeuw
Advertisements

Efeze 3:1-13 Tekstboekje Hoofdstuk 12 en 13
Hoe zit het met de kerk? & Waarom en hoe zou ik het anderen vertellen?
Efezen 4:7-24 Gaven naar Genade Vs 7-10 Gaven naar Genade Vs 7-10 Gaven van Christus aan de Gemeente Gaven van Christus aan de Gemeente Vs 11: Vs 11: –Apostelen.
Relaties Van levensbelang…….. Relaties Profetie: 19 september 2010 – Relatie met God is het belangrijkste in een mensenleven – Belangrijk om missionair.
De school van Tyrannus Handelingen 19:1-12.
hebben jullie heilige Geest ontvangen?
29 sept Zoetermeer. de vorige keer: twee ontmoetingen tussen Paulus en Jakobus beschreven in de Galaten-brief: 1)drie jaar na zijn roeping (1:19)
Kom Hoger #5 Hij moet groter worden!
Dopen.
Christen zijn in de maatschappij Hilversum, 9 november
Garderen. Lucas En Hij zeide tot hem: Wat staat in de wet geschreven? Hoe leest gij? = Jezus tot de wetgeleerde.
Problemen bij de voedselbank Handelingen 6:1-7
Les 12 voor 19 december Gedalia was tot gouverneur aangesteld over Juda (Jeremia 40:6-12). Ishmaël doodde Gedalia en nam het overblijfsel gevangen.
Strijdmakkers « En Hij stelde er twaalf aan, opdat zij met Hem zouden zijn en opdat Hij hen zou uitzenden om te prediken. » (Marcus 3: 14)
Er zijn twee leiders in de Grote Strijd. Een van hen moeten wij volgen. Als wij Jezus volgen, worden wij “strijdmakkers”. Wij vechten samen aan de winnende.
Les 9 voor 27 februari Veel veldslagen van de Grote Strijd vonden plaats gedurende de geboorte van de Christelijke Kerk. De eerste Christenen moesten.
Les 8 voor 21 mei Deze week hebben wij het leven van Christus bestudeerd, maar wij hebben op het verhaal van Petrus ingezoomd en hoe hij op Zijn.
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 4 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over de.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over.
… DOOR LEVENDE CHRISTENEN Leerdienst evangelisatie - 2 LEEF HET DOOR! 1.God wil dat het doorgaat 2.door levende christenen 3.door een bewegende kerk Gods.
Les 11 voor 12 maart In de Grote Strijd vocht Petrus een persoonlijk gevecht uit, daarom kan hij ons leren hoe om te gaan met de dagelijkse strijd.
Brief aan de Galaten -8- Paulus en de anderen. Damascus – (na roeping) Arabië - tijd onbekend Damascus – 3 jaar Jeruzalem - 15 dagen Syrië en Cilicië.
De Brug Nieuwkoop 29 mei 2016 Gert Visscher. " Ze loven God en staan in de gunst bij het hele volk."
Les 9 voor 27 augustus Veel van Jezus’ wonderen begonnen met onverwachte onderbrekingen (Jaïrus, de vrouw die bloed vloeide, de verlamde die door.
Geen hindernissen. Christendom 2016: een van de grote wereldreligies, 2.4 miljard mensen, ca. 32% van de wereldbevolking Startte als een Joodse sekte.
Waarom een opstanding? Zie preekschets op voor tekst bij de dia’s.
DE WEG TOT HET GELOOF Les 7 voor 12 augustus 2017.
DE EENHEID VAN HET GELOOF
GELOOF IN HET OUDE TESTAMENT
Gehoorzaam zijn als een dienaar
Evangelische Baptisten Gemeente Tilburg
De kerk – een goed idee? 1.
PAULUS’ PASTORALE OPROEP
de grote opdracht ... onderbroken
Praat met eerbied over God
ROEMEN IN HET KRUIS Les 14 voor 30 september 2017.
de brief aan de Romeinen
In de lessen 1 t/m 5 leer je over de kerk
Les 7 De sneeuwbal van het evangelie
Les 6 Jezus geeft onverdiende liefde
Les 2 voor 14 oktober 2017 DE CONTROVERSE.
DE APOSTEL PAULUS IN ROME
HET GELOOF VAN ABRAHAM Les 5 voor 4 november 2017.
DE UITVERKORENEN Les 11 voor 16 december 2017.
Les 2 Jouw keus of Gods keus?
DE ROL VAN RENTMEESTERSCHAP Les 10 voor 10 maart 2018.
ONTVLUCHT DE WERELDSE GEWOONTES
PINKSTEREN Les 2 voor 14 juli 2018.
HET CONCILIE VAN JERUZALEM
DE BEDIENING VAN PETRUS
DE SLEUTEL TOT EENHEID Les 4 voor 27 oktober 2018.
BEELDEN VAN EENHEID Les 6 voor 10 november 2018.
PAULUS Z´N EERSTE ZENDINGSREIS
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
HET LEVEN IN DE VROEGE KERK
DE ERVARING VAN DE EENHEID IN DE VROEGE KERK
“OPDAT ZIJ ALLEN ÉÉN ZULLEN ZIJN”
U ZULT MIJN GETUIGEN ZIJN
KERKORGANISATIE EN EENHEID
EENHEID EN GEBROKEN RELATIES
Hete hangijzers Conflicthantering in de gemeente van Antiochië
De bruiloft in Kana 3 maart 2019 Hendrik Ido Ambacht.
Muziek: “Hosanna” van Dufay
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
SLEUTELS TOT FAMILIE-EENHEID
de brief aan de Galaten (3)
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Galaten.
Transcript van de presentatie:

WANNEER ER CONFLICTEN ONTSTAAN Les 7 voor 17 november 2018

Leerstellige verschillen Interne conflicten zijn een van de grootste gevaren voor eenheid. De vroege kerk werd geconfronteerd met dit soort conflicten. Ze pakten ze aan en losten ze zodanig op, dat de kerk meer verenigd werd, en het Evangelie sneller verspreid werd dan voordat het conflict plaatsvond. Wat kunnen we leren van de vroege kerk om onze interne conflicten op te lossen? Persoonlijke verschillen Handelingen 6: 1-7 Culturele verschillen Handelingen 10: 1-11: 24 Leerstellige verschillen Handelingen 15: 1-22

PERSOONLIJKE VERSCHILLEN: HET PROBLEEM "In die dagen, toen het aantal discipelen steeds toenam, ontstond er gemor van de Griekssprekenden tegen de Hebreeën, omdat hun weduwen bij het dagelijkse dienstbetoon over het hoofd gezien werden.“ (Handelingen 6: 1) Christenen deelden alles wat ze hadden met de kerk zodat elke persoonlijke behoefte werd gedekt. Er waren geen arme mensen in de kerk (Handelingen 4: 32-34). Na verloop van tijd ontstonden echter enige conflicten. Een groep mensen (Joden van Griekse afkomst) voelde dat ze minder werden bediend dan de Joden uit Judea (Hebreeën). De apostelen besloten om deze vermeende vriendjespolitiek te stoppen. Ze begrepen dat hun evangelisatiewerk ernstig zou worden ingeperkt als ze dit soort problemen zouden beginnen aan te pakken.

PERSOONLIJKE VERSCHILLEN: DE OPLOSSING "Zie daarom uit, broeders, naar zeven mannen uit uw midden, van wie men een goed getuigenis geeft, vol van de Heilige Geest en van wijsheid, die wij voor deze noodzakelijke taak zullen aanstellen." (Handelingen 6: 3) De twaalf apostelen riepen de kerk bijeen en stelden een oplossing voor: het werk in twee teams verdelen; de Bediening van het Woord en de Bediening van de Tafels. De kerk benoemde zeven mannen "van goede reputatie" om toezicht te houden op de distributie van het voedsel (vreemd genoeg waren ze van Griekse afkomst). Nu waren meer mensen betrokken bij het dienen van de kerk en werd vriendjespolitiek vermeden. De oplossing was gebaseerd op de volgende veronderstellingen: De mening van iedereen werd gehoord. Verantwoordelijkheden waren verschillend. De kerk koos de geschikte mensen.

CULTURELE VERSCHILLEN: HET PROBLEEM "En toen Petrus naar Jeruzalem gegaan was, bestreden zij die van de besnijdenis waren hem en zeiden: ‘U bent binnengegaan bij mannen die onbesneden zijn, en u hebt met hen gegeten!’" (Handelingen 11: 2-3) De kerk geloofde dat God alleen het volk Israël wilde redden. In dat geval zouden mensen uit andere culturen worden uitgesloten van redding als ze niet Joods zouden worden. Ze weigerden zelfs om zich met de heidenen in te laten. God greep in door Peter een visioen te geven, om hem over te halen het huis van een heiden te bezoeken. De kerk in Jeruzalem vond dat Petrus moest worden terechtgewezen voor die "zonde".

CULTURELE VERSCHILLEN: DE OPLOSSING "Kan iemand soms het water weren, zodat deze mensen, die evenals wij de Heilige Geest ontvangen hebben, niet gedoopt zouden worden?" (Handelingen 10:47) God kwam opnieuw tussenbeide om Petrus over te halen Cornelius en zijn familie te aanvaarden als deel van de kerk. Ze werden gedoopt hoewel ze geen Joden waren, en ze waren niet besneden. Maar de kerk was nog niet klaar om de heidenen te aanvaarden. Petrus moest de kerkleiders in details uitleggen wat er thuis bij Cornelius was gebeurd. De oplossing was gebaseerd op: De directe tussenkomst van de Heilige Geest. De nederige onderwerping van de kerkleiders aan de Heilige Geest.

LEERSTELLIGE VERSCHILLEN: HET PROBLEEM "En enigen die uit Judea gekomen waren, leerden de broeders: Als u niet besneden wordt volgens het gebruik van Mozes, kunt u niet zalig worden." (Handelingen 15:1) GELOOF WERKEN Dezelfde culturele verschillen als in de vorige situatie veroorzaakten onenigheid over de leer van de besnijdenis. Was fysieke besnijdenis vereist om gered te worden? Of was de besnijdenis van het hart (bekering) genoeg om gered te zijn? De kerk kwam bijeen en de Judaïsten verdedigden hun leer met Bijbelse citaten. Petrus vertelde zijn ervaring in Cornelius' huis. Paulus en Barnabas verdedigden hun punt door over de wonderen te vertellen die God onder de heidenen had gedaan.

LEERSTELLIGE VERSCHILLEN: DE OPLOSSING "Want het heeft de Heilige Geest en ons goedgedacht u verder geen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen" (Handelingen 15:28) De kerk had een verschuiving van referentiekader nodig. Ze moesten eeuwen van traditie afleggen en de Schriften lezen onder leiding van de Heilige Geest. Dit was een moeilijk probleem. Redding moest iedereen zonder uitzonderingen bereiken. Met dit in gedachten, doemden nieuwe waarheden op toen zij de Schrift lazen. De stappen naar de oplossing waren: De kerkleiders kwamen bijeen. Iedereen legde zijn standpunt uit. Ze vroegen om de Heilige Geest en bestudeerden de Bijbel. Het besluit werd vastgelegd.

EEN GIDS VOOR CONFLICT HANTERING De ernstige conflicten in de vroege kerk werden overwonnen met liefde, eenheid, vertrouwen en een volledige overgave aan het Woord van God en de leiding van de Heilige Geest. Wat kunnen we van hun ervaring leren om de problemen in de Kerk van vandaag aan te pakken? Conflicten moeten worden erkend en snel worden aangepakt. Een of meer mensen werden aangesteld om een oplossing voor het probleem te zoeken. De verhalen en meningen van de betrokkenen aan beide kanten van het conflict werden gehoord. De Schrift werd onderzocht. Bewijs van de leiding van God werd zowel gepresenteerd als gevraagd. De beslissing werd meegedeeld, samen met de redenen voor de beslissing.

E.G. White (Testimonies to Ministers and Gospel Workers, hoofdstuk 10, pag. 110) “Als een broeder fouten onderwijst, moeten degenen die zich in een verantwoordelijke positie bevinden het weten; en als hij de waarheid onderwijst, moeten zij naast hem staan. We zouden allemaal moeten weten wat er onder ons wordt onderwezen; want als het de waarheid is, moeten we het weten. De sabbatschoolleraar moet het weten, en elke sabbatschoolstudent zou het moeten begrijpen. We zijn allemaal verplicht om God te begrijpen waarvoor Hij ons zendt ... wees niet zo vol van vooroordelen dat je een punt niet kunt aannemen, simpelweg omdat het niet overeenkomt met jouw ideeën."