Hoe zorg je voor (effectieve begeleiding van) startende leraren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Reflectievaardigheden en instrumenten
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Loopbaanontwikkeling
STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiding startende leraren
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Leraar, school en opleiding
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Het opleidingsprofiel:
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
moderniseren van het curriculum.
Co-teaching Caroline Offerhaus
De lerarenopleider gepositioneerd
Honoursonderwijs in HBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Impulsen voor vernieuw(en)d onderwijs
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Concept examenprogramma
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
EEN DOORLOPENDE LEERLIJN Verbeteringen vanuit (?) de lerarenopleidingen 1.
Geïntegreerde schoolverbetering
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Kansen implementatie vakwedstrijden
Resultaatgericht Samenwerken
Coaching in regioleren
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Begeleiding bij Werkplekleren
Van startbekwaam naar …..
Marjan Vermeulen 9 oktober 2017
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Themagroep ICT en de lerarenopleider
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Educatie en Communicatie in de Bètawetenschappen
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Hoe zorg je voor (effectieve begeleiding van) startende leraren? Marco Snoek Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

inhoud De structuur van het beroep en de gevolgen daarvan Het leraarsberoep als continuüm Drie doelen van inductieprogramma’s Drie bronnen van leren: ervaring, peers en theorie Inductieprogramma’s als curriculum Doelen en instrumenten Loopbaanpaden na de inductiefase

Een bizarre beroepsstructuur

Gevolg 1: stress en uitval Geen geleende orde meer Een eenzaam beroep Na een jaar als invaller gewerkt te hebben, kreeg Nienke de gelegenheid om op de invalschool te blijven. Echter niet met haar eigen klas, maar twee dagen voor groep 3/4, één dag voor groep 1/2 en één dag voor groep 5/6. Waar een gemiddelde leraar een combinatiegroep vaak al lastig vindt, stond Nienke voor de opdracht om met drie combinatiegroepen van verschillende niveaus te werken, zodat ze wekelijks met zo’n 90 verschillende kinderen werkt. Nu een jaar verder heeft ze nog steeds drie verschillende klassen, maar wel van hetzelfde niveau: groep 1/2.

Gevolg 2: geen focus op groei

Gevolg 3: Controle vs creativiteit “Many new teachers went through their first months of school believing that they should already know how their schools work, what their students need and how to teach well. When they had questions about their schools and their students, they eavesdropped on lunchroom conversations and peered through classroom doors seeking clues to expert practice. Having no access to clear answers or alternative models compromised the quality of their teaching, challenged the sense of their professional competence, and ultimately caused them to question their choice of teaching as a career.” (Johnson and Kardos, 2005, p.13)

Het lef om buiten de lijntjes te kleuren

Gevolg 4: focus op selectie Zorgen over de kwaliteit van leraren leidt tot nadruk op ‘Selecting the best …’ (instroomeisen, selectie aan de poort, masterniveau, universitaire pabo’s, …) In plaats van het ondersteunen van de ontwikkeling van leraren na afloop van de lerarenopleiding ‘Developing the best …’

gevolg 5: het is de schuld van de lerarenopleiding Als leraren falen is het de schuld van de initiële lerarenopleiding Aanpassen: het curriculum wordt nog meer gericht op overleven - instrumenteel Verdedigen: ivoren toren

Het beroep als continuum Carrière- en loopbaan- structuur Gedeelde visie, onderlinge verbinding en samenhang Ondersteuningsstructuur De concerns van de leraar Worden … Zijn … Blijven en doorontwikkelen … Leraren-opleiding Inductie Leven lang leren Competentiestructuur Lokale schoolstructuur en -cultuur

Vier leertheorieën Behaviorisme Cognitivisme Soc-constructivisme Connectivisme Gedrag Kennis verwerven Interactie en collectief leren Verbindingen en netwerken Focus op exploitatie, routine Focus op exploratie, innovatie Leren en werken gescheiden Schools, formeel Lineair, Gesloten: vooraf gedefinieerde uitkomst (bedachte innovatie) Deficiëntie focus Individu Leren en werken geïntegreerd Divers Circulair, Open: ongedefinieerde uitkomst (ontdekkende innovatie) Innovatie focus Collectief Leraar ‘under controle’ Leraar ‘in controle’ (Marjan Vermeulen, 2016)

Waar zitten de witte vlekken in jullie organisatie?

Drie doelen van inductie Compenseren van tekortschietende opleidingen Compenseren van tekortschietende opleidingen Ondersteunen van startende leraren (behoefte starters) Stimuleren van professionele groei (behoefte leerlingen) Bevorderen van een lerende cultuur (behoefte school)

Ondersteuningsstructuur Drie bronnen van leren: Ervaring en praktijk Theorie (boeken, artikelen, film, onderzoek, …) Van collega’s, peers

Leren van ervaring

De competentie van leraren? Deliberate practice leidt tot excellentie Ervaring leidt tot routine Praktijkschok leidt tot uitval

Leren van peers

Leren van peers

Samenwerken en leren

Leren van peers Doorbreek het isolement! Bv. InnovatieImpuls Onderwijs: Doorbreken van de leerstof-jaarlaag structuur Inzet van onderwijsassistenten Geeft tijd voor Passend onderwijs Onderwijsontwikkeling Collegiaal overleg

Stichting Leerkracht en Lesson study Samen lessen voorbereiden Bij elkaar kijken Samen resultaten analyseren en bespreken Lesson Study Het werk lerend organiseren! En daarbij schotten doorbreken

Leren van theorie De rol van de lerarenopleiding!? www.lerenmetelkaar.nl/leer-werk-kaarten

Bronnen van leren Leren vindt plaats in: Praktische context Sociale context Theoretische context Leren start met: Praktijkervaringen (trial & error), reactie op feedback Voorbeelden, uitwisseling Kennis nemen (van theorie, onderzoek, concepten, modellen, …) Leren van: Zelf Nabije anderen Verre anderen Type kennis: ‘Practical wisdom’ Gedeelde kennis Theoretische kennis Hulpvragen: Hoe kan ik nieuwe ervaringen creëren? Hoe kan ik meer feedback verzamelen? Hoe kan ik zicht krijgen op good practices van collega’s? Waar kan ik mezelf blootstellen aan enthousiaste verhalen? Welke bronnen heb ik ter beschikking? Wat vinden deze bronnen van mij? Actoren: Starter, mentor/coach Collega’s, andere starters Experts (Koffeman, 2015; EC, 2010)

Een samenhangend begeleidingsprogramma

Een inductie curriculum School/bestuursspecifiek Assessment en evaluatie Werkvormen/didactiek/instrumenten Inhoud van het programma Doelen van het begeleidingsprogramma Wat vraagt dat van leerkrachten? Visie op onderwijs

Drie soorten curricula Het beoogde curriculum: zoals bedoeld door bestuur, schoolleider, afdeling P&O Het uitgevoerde curriculum: zoals uitgevoerd door de coach Het ervaren curriculum: zoals ervaren door de starter

Doelgericht Competentieniveaus om je aan te spiegelen en op te trekken

Competentiestructuur Van startbekwaam naar (basis)bekwaam Welk competentieniveau wil/mag je na drie jaar verwachten? Op welke thema’s? Pedagogisch didactisch handelen? (kwalificatie, socialisatie, subjectificatie?) Handelen in de school? Omgaan met ouders en andere stakeholders? Reflectie, onderzoek? Innovatie en vernieuwing? Verschuiving van focus op het handelen van de leraar naar het effect op de leerling?

Observatie-instrumenten Focus op zichtbaar gedrag Pedagogisch-didactisch handelen (reductie!) Zichtbaar maken van de zône van naaste ontwikkeling (ICALT-Van der Grift!) Normatief

Dialoog-instrumenten Observatie Dialoog

Dialoogkaarten en scan www.hva.nl/juniorleraar

Brug tussen opleiding en ervaren beroepsuitoefening startbekwaam bekwaam Worden … Zijn … Blijven en doorontwikkelen … Leraren-opleiding Inductie Leven lang leren Wat is het ontwikkelpad na afloop van de inductiefase? Hoe sluit het begeleidingstraject aan op de pabo?

De kern van het beroep: het leren van leerlingen Vakexpert Vz vakvereniging Vakdidacticus … Zorg-coördinator Leerlingbegeleider LOB docent … Expert activerende did. Expert did nieuwe media Expert werkplekleren … Het leren van leerlingen In opleiding Starter Ervaren Meester Meester Ervaren Starter In opleiding (Vak)Didactisch Zorg Did-Pedagogisch Het leren van leerlingen De kern van het beroep: het leren van leerlingen Het ontwikkelen van onderwijs Het organiseren van onderwijs Het ondersteunen van collega’s

Verbreding: het ontwikkelen van onderwijs Vakexpert Vz vakvereniging Vakdidacticus … Zorg-coördinator Leerlingbegeleider LOB docent … Expert activerende did. Expert did nieuwe media Expert werkplekleren … Het leren van leerlingen Meester Ervaren Starter In opleiding (Vak)Didactisch Lid van DOT Ontwerper doorgaande leerlijnen Auteur lesmethode … Zorg Did-Pedagogisch Ontwerpen Het leren van leerlingen Verbreding: het ontwikkelen van onderwijs Het ontwikkelen van onderwijs Het organiseren van onderwijs Onderzoeken Praktijkonderzoeker Lid onderzoeksgroep Promovendus … Meester Ervaren Starter In opleiding Het ondersteunen van collega’s

Verbreding: het organiseren van onderwijs Vakexpert Vz vakvereniging Vakdidacticus … Zorg-coördinator Leerlingbegeleider LOB docent … Expert activerende did. Expert did nieuwe media Expert werkplekleren … Team Sectiehoofd … School Lid MR Bestuur Lid GMR Lid bovenschoolse beleidsgroep Regionaal Lid regionale beleidsgroep Landelijk Lid Ledenraad Onderwijscoöperatie of vakbond Lid Onderwijsraad Lid bestuur LmL Lid registercommissie Jurylid LOF Leraar-ambtenaar Internationaal Het leren van leerlingen (Vak)Didactisch Lid van DOT Ontwerper doorgaande leerlijnen Auteur lesmethode Toetsexpert … Zorg Did-Pedagogisch Ontwerpen Het leren van leerlingen Organisatie Verbreding: het organiseren van onderwijs Het ontwikkelen van onderwijs Het organiseren van onderwijs Beleid Onderzoeken In opleiding Praktijkonderzoeker Lid onderzoeksgroep Promovendus … Starter In opleiding Starter Ervaren Ervaren Meester Het ondersteunen van collega’s Meester

Verbreding: het onder-steunen van collega’s Vakexpert Vz vakvereniging Vakdidacticus … Zorg-coördinator Leerlingbegeleider LOB docent … Expert activerende did. Expert did nieuwe media Expert werkplekleren … Het leren van leerlingen Team Sectiehoofd … School Lid MR Bestuur Lid GMR Lid bovenschoolse beleidsgroep Regionaal Lid regionale beleidsgroep Landelijk Lid Ledenraad Onderwijscooperatie of vakbond Lid Onderwijsraad Lid bestuur LmL Lid registercommissie Jurylid LOF Leraar-ambtenaar Internationaal (Vak)Didactisch Lid van DOT Ontwerper doorgaande leerlijnen Auteur lesmethode Toetsexpert … Zorg Did-Pedagogisch Ontwerpen Verbreding: het onder-steunen van collega’s Het leren van leerlingen Organisatie Het ontwikkelen van onderwijs Het organiseren van onderwijs Beleid Onderzoeken Praktijkonderzoeker Lid onderzoeksgroep Promovendus … Het ondersteunen van collega’s Coach startende leraren Schoolopleider Trainer interne academie Coach LOF …

Het leren van leerlingen Vakexpert Vz vakvereniging Vakdidacticus … Zorg-coördinator Leerlingbegeleider LOB docent … Expert activerende did. Expert did nieuwe media Expert werkplekleren … Het leren van leerlingen Team Sectiehoofd … School Lid MR Bestuur Lid GMR Lid bovenschoolse beleidsgroep Regionaal Lid regionale beleidsgroep Landelijk Lid Ledenraad Onderwijscooperatie of vakbond Lid Onderwijsraad Lid bestuur LmL Lid registercommissie Jurylid LOF Leraar-ambtenaar Internationaal (Vak)Didactisch Lid van DOT Ontwerper doorgaande leerlijnen Auteur lesmethode Toetsexpert … Zorg Did-Pedagogisch Ontwerpen Het leren van leerlingen Organisatie Het ontwikkelen van onderwijs Het organiseren van onderwijs Beleid Onderzoeken Praktijkonderzoeker Lid onderzoeksgroep Promovendus … Het ondersteunen van collega’s Coach startende leraren Schoolopleider Trainer interne academie Coach LOF … Bron: M. Snoek en B. de Wit, presentatie Lerarencongres 6-10-2017

Bewegingen binnen het beroepsbeeld Verdieping In opleiding Starter Ervaren Meester Het leren van leerlingen Verbreding Het leren van leerlingen Het ontwikkelen van onderwijs Het organiseren van onderwijs Het ondersteunen van collega’s Het leren van leerlingen Het ontwikkelen van onderwijs Het organiseren van onderwijs Vraagstukken Selectie/toelating Ondersteuning Facilitering Erkenning Het ondersteunen van collega’s

Ontwikkel- en loopbaanmogelijkheden in het beroep Een beroepsbeeld voor de leraar www.beroepsbeeldvoordeleraar.nl

Samenvattend: Kenmerken van goede begeleidingsprogramma’s: Driejarig Ingebed in de visie van de school en strategisch HRM (en dus schoolspecifiek) Met een focus op het belang van de starter, de leerling en de school Gebruikmakend van ervaring (deliberate practice), van peers en van theorie Op basis van een helder beoogd (breed) competentieniveau Dat handvatten geeft voor ontwikkelingsgerichte feedback (zône van naaste ontwikkeling) Met aandacht voor ‘de binnenkant van de ui’ En waarbij de startende leraar ‘in control’ is T.a.v. zijn eigen ontwikkeling en loopbaan En daarbij ondersteund, gefaciliteerd en erkend wordt door de school.

Startende leraren in het PO en VO

www.hva.nl/juniorleraar