De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Co-Teaching: Hype of blijvertje?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Co-Teaching: Hype of blijvertje?"— Transcript van de presentatie:

1 Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Dian Fluijt

2 Praktijk-Wetenschap Agape Praktisch bruikbaar
Iedereen moet het goed kunnen volgen Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen

3 Piramide van Miller Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen

4 Passend Onderwijs M-Decreet VN Verdrag personen met een beperking
Project 4, (5,6,7,8,9,10,…) (Shows How, does) Handelen Maatschappij Maatschappij Project 2 -> 3 Knows How Kennen Project 1 Knows Kennen VN Verdrag personen met een beperking Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen

5 Projecten Project 1: internationale literatuurstudie
Project 2: ervaren co-teaching teams Project 3: startende co-teaching teams Project 4: ondersteunende co-teachers Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen

6 Project 1: van technisch naar waardengedreven
Wat hebben co-teachers nodig om hun lesgeven en het leren van hun leerlingen te verbeteren, hoe kunnen ze zich handhaven in de dynamiek van diversiteits onderwijs? Definiëring Bewegingen Van dolor complexitatis naar amor complexitatis Van verantwoording naar verantwoordelijkheid Van rendement naar waarde; van resultaat naar vorming

7 Ontwerp -> een nieuwe definitie Aanbeveling:
Geen technisch instructiemodel, maar waarden gedreven onderwijsmodel waarin co-teachers de verantwoordelijkheid nemen voor de ontwikkeling van leerlingen in drie onderwijsdomeinen: kwalificatie, socialisatie en subjectivering Ontwerp -> een nieuwe definitie Aanbeveling: Ontwerp een reflectie-instrument voor teamontwikkeling Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen

8 Project 1: Co-Teaching Fluijt, Bakker
Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen

9 Project 1 -> 2 1. Wat zijn onze waarden en overtuigingen in het co-teaching team? 2. Hoe maken we als co- teaching team onze waarden en overtuigingen zichtbaar in ons werk? Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen

10 Project 2: Ervaren co-teaching teams
20 -> 12 co-teaching teams in Steiermark (Oostenrijk) Goed onderwijzen, goed samenwerken

11 Project 2: Ervaren Co-Teaching Teams
Kwalificatie Subjectivering Socialisatie Socialisatie Subjectivering Goed onderwijs Goed samenwerken

12 Project 2: aanbevelingen
Als socialisatie en subjectivering voorwaardelijk zijn voor goede team- ontwikkeling dan… Onderzoekers: onderzoek de invloed van socialisatie en subjectivering als indicatoren voor goede team-ontwikkeling Lesmethode-ontwikkelaars/ opleiders: besteed meer aandacht aan subjectivering en socialisatie van studenten in methodes en opleiding. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen

13 Project 3 Startende co-teaching teams
16 leraren, 4 scholen, 3 jaar Team-Ankerportret, lijst van uitdagingen, logboek Co-teaching levert veel op voor leraren als het gaat om zingeving, plezier, professionele ontwikkeling en eigenaarschap in het werk. Co-teachers voelen zich gesteund door de co-teachingpartner(-s) als het werk moeilijk is, maar geven tegelijkertijd aan dat ze nog meer gebruik kunnen maken van elkaars talenten en kwaliteiten. Een goede co-teacher beschikt over een open houding en reflectieve en oplossingsgerichte communicatieve vaardigheden. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen

14 Resultaten vervolg Eigenaarschap ten aanzien van eigen ontwikkeling
Belang meerjarige samenwerking Problemen: financieringsproblemen, vertrek co-teacher Ontwikkelpunten: implementeren van werkstructuren en –technieken, zoals co-teaching organisatiemodellen toepassen, leertechnieken aanleren, samenwerkend leren bevorderen, vakoverstijgend werken. Voorbereidingstijd organiseren Intrinsieke motivatie van co-teachers na twee jaar even hoog als bij aanvang Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen

15 Aanbevelingen Als de Wet op Passend Onderwijs veelomvattend, veelsoortig en complex (Ledoux, 2016) is, (regering) stimuleer/ zorg dan voor… De inrichting van kleine intrinsiek gemotiveerde netwerken van intensief samenwerkende leraren. Het reserveren van financiële middelen om kansrijke pilots in aanvang structureel te ondersteunen en bij gebleken succes te belonen. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen

16 Project 4 Ondersteunende Co-Teachers
Turbulente onderwijsomgeving Rotterdam, 18 ambulant begeleiders, 14 scholen, ½ jaar. Twee professionele rollen Veelzijdig in kwaliteiten Gelijkwaardigheid als mensen Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen

17 Energie Actieve houding First order/ Second order changes Kwetsbaarheid Moed Bevindingen ….When complexity is respected and accepted as a fact by the teacher and peripatetic teacher, ways are opened in which dolor complexitatis and amor complexitatis are allowed to influence and to feed one another. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen

18 Project 4 aanbevelingen
Als leraren die ondersteuning nodig hebben zich mogen ontwikkelen op het niveau van Second Order Changes dan betekent dat… Dat er van co-teachende ondersteunende begeleiders meer veelzijdige competenties worden gevraagd. Dat de organisatie en financiering van ondersteunende begeleiding anders moet worden ingericht. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen

19 Samenvattend: vier conclusies
Co-teaching kan worden beschouwd als een waardengedreven onderwijsmodel; Ontwikkeling binnen de domeinen socialisatie en subjectivering is voorwaardelijk voor goede samenwerking in een team; Kleine intrinsiek gemotiveerde netwerken van intensief samenwerkende leraren zorgen voor verandering in een wet die als veelsoortig, veelomvattend en complex wordt geduid; De inzet van co-teachende begeleiders zorgt voor Second Order Changes bij leraren die ondersteuning nodig hebben. Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen

20 Co-Teaching: Hype of Blijvertje?
Dian Fluijt - De OnderwijsMENSen


Download ppt "Co-Teaching: Hype of blijvertje?"

Verwante presentaties


Ads door Google