Samenwerken tussen onderwijs, team jeugd en sociaal team.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Veranderingen in de zorg
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
“Specialistische” zorg
Wraparound Care Model Waarom ook weer?.
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Lokale opvoedhulp en opgroeihulp en de Centra voor Jeugd en gezin Jo Hermanns CO ACT Consult UvA.
CJG4Kracht Pilot in de gemeente Apeldoorn Centrum voor Jeugd en Gezin
OT 1 Prijs Prestatie 15 augustus 2014
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Verbinden van zorg en onderwijs
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
SAmenwerken aan VEiligheid
Zorgen voor jeugd in wijken is teamwork
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
H & S Consult Effectief werken aan opvoed- en opgroeiproblemen in De Ronde Venen Jo Hermanns Universiteit van Amsterdam Kohnstamm leerstoel Hogeschool.
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
Sociaal Wijkteam Den Helder
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Veilig Thuis Noord Holland Noord Sean Lindaya medewerker Veilig Thuis Zaanstreek Waterland speler H2 Alkmaar Guardians.
Denken in het wraparound care model Jo Hermanns Universiteit van Amsterdam Kohnstamm leerstoel UvA Hogeschool Utrecht H&S Consult 1.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
H & S Consult Effectieve opgroei- en opvoedhulp Op weg naar een nieuw stelsel Jo Hermanns UvA HU H&S Consult.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
1Gezin1Plan BOJOZ 27 januari 2012 Partners in Jeugdbeleid Karel Diephuis.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
CJG4Kracht Ambulante hulp “zonder indicatie” gemeente Apeldoorn Saskia Blom, vakinhoudelijk manager CJG Monique te Wierik, beleidsadviseur jeugdzorg gemeente.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
De sociale wijkteams in Leiden
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Een alternatief voor JeugdzorgPlus via Shared Decision Matching en JIM
Stichting Jeugdformaat
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Samenwerken aan veiligheid voor het hele gezin
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen Wie schakel je in: Team Jeugd.
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
Wmo beleid in de Drechtsteden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Samenwerken tussen onderwijs, team jeugd en sociaal team. Wraparound Care Model Gemeente Delft Sandra Klokman & Jannet Doeleman 18-9-2018

Doel: De gemeente Delft heeft subsidie beschikbaar gesteld om de Intern Begeleiders in Delft te informeren over het Wraparound Care Model (WMC). Het WMC sluit goed aan bij het handelingsgericht werken. Het Team Jeugd en het Sociaal team zijn getraind om volgens het WMC integrale zorg te bieden aan kinderen en gezinnen die dat nodig hebben. Een goede samenwerking tussen school en Team Jeugd is essentieel voor effectieve en efficiënte hulp: afspreken wie de regie heeft over de uitvoering van het gezinsplan, of de expertise van de school nodig is en in het gezinsplan is vast gelegd. Het vroegtijdig signaleren van zorg leerlingen door de school is bij Team Jeugd bekend en wordt opgepakt.

Wat gaan we doen : 9.00-12.00 1. Kennismaken 2. De werkwijze van Wraparound Care Model 3. GIZ als onderdeel ? 4. Rol vanuit school naar jeugdige & ouders, Team jeugd of Sociaal team en reguliere zorgaanbieders 5. Hoe ga je om met privacy 6. De regie functie (vrijwillige en gedwongen kader) 18-9-2018

Transitie Transformatie Team Jeugd biedt ouders en jongeren tot 23 jaar hulp en ondersteuning. Werken volgens het principe één gezin, één plan, één regisseur Sociaal team is er voor de gezinnen met complexe problemen Delft heeft plus minus 450 gezinnen die met meerdere hulpverleners te maken hebben Transformatie Delft kiest voor integrale zorg voor gezinnen en huishoudens volgens het Wraparound Care Model (WAM) 18-9-2018

heeft een indicatie (‘label’) voor ‘iets speciaals’ 1 op de 6 kinderen heeft een indicatie (‘label’) voor ‘iets speciaals’ https://www.youtube.com/watch?v=Wv49RFo1ckQ 18-9-2018

2015 Gemeenten zijn verantwoordelijk voor onze jeugdigen tot 18 jaar Werken over de sociale domeinen heen WMO, Jeugd, Participatie Bezuinigen door Effectiever en Efficiënter te werken Wraparound Care model als denk en doe kader 18-9-2018

Wraparound Care Model Een manier van integraal samenwerken waarbij het gezin centraal staat en de hulpverleners zich vraaggericht opstellen. De vraag van het gezin is leidend, niet het aanbod, met als doel dat jeugdigen en ouders weer grip krijgen op het leven. Hier begint de empowerment/eigen kracht! 18-9-2018

Wraparound Care is een visie op zorg 5 denkstappen & 10 principes 5 vragen Door Jo Hermanns uit de USA naar Nederland gehaald en we doen onderzoek naar de effectiviteit. Wat is integraal werken 18-9-2018

5 denkstappen: Opvoeden gaat vanzelf Bij problemen: meestal komt het (bijna) vanzelf ook weer goed Bij een opeenstapeling van stressoren kan het systeem ontregelt raken en ontstaan er grote problemen Herstel van zelfregulatie is het doel van hulp Door stapsgewijs de empowerment cyclus te doorlopen 10 principes en 5 vragen 18-9-2018

De 10 Wraparound principes Veilig voor iedereen Het gezin spreekt zich uit en kiest. Professional is cultureel bekwaam. Eigen kracht als basis. In de eigen leefsituatie. In samenwerking met andere professionals. Netwerkondersteuning is effectief. Op maat. Resultaatgericht. Met doorzettingsvermogen. Wraparound Care biedt, op basis van uitgebreid internationaal onderzoek, de randvoorwaarden voor effectieve interventies. 18-9-2018

De vijf vragen 1. Wat wilt u veranderen? 2. Wat moet er veranderen? 3. Hoe gaat u dat doen? 4. Hoe kan ik u helpen? 5. Wie hebben we nog meer nodig? 18-9-2018

Passend primair onderwijs oudercursus schuldhulpverlening Familie netwerkberaad Cliënt & generalist sportvereniging jeugdbescherming Passend primair onderwijs huisarts Onderwijs Posttraumatische stresstherapie Gezin centraal, besluiten wie de regie heeft, in principe altijd de ouders, in kort vraaggericht, netwerk brengen. 18-9-2018

Wie is de generalist Expert van het gewone leven Veranderingsprocessen kunnen structureren Activeren/ondersteunen van cliënten Gefaseerd werken aan meetbare doelen (vraaggestuurd en probleemgestuurd) Multisystemisch werken Organiseren en aansturen van professionele netwerken Organiseren van informele netwerken Grenzen kunnen stellen op basis van juridische kaders Grenzen kunnen stellen aan ineffectieve hulp 18-9-2018

Wie is de specialist Remedial teacher Orthopedagoog Psychiater ? Intern begeleider Remedial teacher Orthopedagoog Psychiater ? 18-9-2018

Wat betekent dit concreet voor het onderwijs, de wijkteams, ouders en kinderen …….. coördinatie van zorg. Het begint met een gesprek met de jeugdige en zijn/haar ouders! De intake Hoe doe je dit? Contact maken Hoe zorg je dat jeugdigen, ouders en professional elkaar vinden? Genogram en netwerk analyse Hoe ga je met weerstand van ouders en jeugdigen om? Client kiest en vraag is leidend, gezinsplan Hoe ga je met weerstanden van professionals om? Vrijheid, verantwoordelijkheid, samenwerken, doorzettingsmacht 18-9-2018

Regie Wat is regie en wie heeft die? Hoe werkt regie in samenwerking? Samenwerken met het informele en het formele netwerk Met deze 3 vragen kunnen we groepjes aan het werk zetten eerst zelf denken en daarna toepassen dmv casuistiek. 18-9-2018

De Intake: enkelvoudig of meervoudige vraag? 1. Wie nodig je uit: Nog niet in zorg: Jeugdige, ouders, collega van het sociaal team In zorg: Jeugdige, ouders, collega van het sociaal team, ander betrokken professionals 2. Inhoud: Breed uitvragen Genogram, net werk, wie heeft/neemt de regie Wat is de vraag Wat gaat goed en wat zijn de zorgen Hoe staat het met de veiligheid 18-9-2018

Het Gezinsplan De doelen zijn concreet Er is per gezin één plan, die samen met het gezin wordt opgesteld. De doelen zijn concreet Wie helpt met dit doel (b.v. leerkracht, specialist, ouder) Termijn waarop het doel bereikt is. Welk cijfer geef je het nu, wat is wenselijk en wanneer ben je tevreden In de taal van de cliënt/ gezin Aantal doelen zijn beperkt. Maak gebruik van de vijf WAC vragen 18-9-2018

De Evaluatie Na iedere afspraak wordt er kort besproken waar aan is gewerkt en waar een ieder wel/niet tevreden over is. Aan de hand van de concrete doelen bepaal je samen met kind en ouder(s) wanneer je elkaar weer spreekt om de voortgang verder af te stemmen. Je zorgt dat de mensen die bij een doel betrokken zijn, de specialist of iemand uit netwerk geïnformeerd over de evaluatie of er bij aanwezig is. Wanneer de cliënt en het gezin tevreden is stopt men met de hulp. (NB niet wanneer de veiligheid in het geding is. Men sluit af met een evaluatie en anonieme cliënt tevredenheidsvragenlijst. 18-9-2018

Geheugensteuntje: Het identificeren van de sleutelpersonen in het leven van de cliënt. Het verhelderen aan betrokkenen hoe het Wraparound Care-model werkt. Het formeren van een Wraparound team. Het bepalen welke professionele voorzieningen bij de cliënt betrokken zijn en selecteren welke voorzieningen (nog) nodig zijn. Het opstellen van een plan met meetbare doelen. Bepalen welke training of begeleiding de sleutelfiguren nodig hebben. Het opstellen van een pan voor crisissituaties en de voorwaarden (eventueel de jeugdbeschermingskaders) bepalen voor de uitvoering van het plan. Het zoeken naar hulp, behandeling, ondersteuning die nog niet aanwezig is, maar wel nodig is. Het zorgen voor een financiële dekking van het plan. Het uitvoeren van het plan. Het evalueren van de voortgang en eventueel bijstellen van het plan. Het bepalen van de afronding en het maken van een lange termijn plan. Het vastleggen van de mate waarin doelen bereikt zijn als input voor verdere programmaontwikkeling.   18-9-2018

Privacy: Algemene voorwaarden Gesprek met ouders en jeugdigen Teken van de zorgovereenkomst (toestemming) Hanteren van protocollen (ISO, HKZ) Persoonlijke en medische gegevens: Dossier (Wbp)

Oefenen Intake De match Netwerkanalyse (genogram en bloem) Uitvragen op alle levensgebieden De match Bespreek welke hulpverlener als generalist bij het gezin past. Welke kwaliteiten heeft deze coach nodig om dit gezin te helpen. Netwerkanalyse (genogram en bloem) Tekenen met de gezinsleden Vervolg: Gezinsplan Maak met het gezin één plan Systeemgericht werken Betrek belangrijke anderen zo vroeg mogelijk en werk meerzijdig partijdig 18-9-2018

Casuïstiek Remco is een jongen van 9 jaar. Op 8 jarige leeftijd is hij door zijn toenmalige school naar de Jeugd GGZ verwezen vanwege zijn drukke gedrag. Daar kon echter geen diagnose worden gesteld en er werd geen hulp ingezet voor zijn gedragsproblemen. Recent zijn Remco’s ouders gescheiden. Remco woont bij zijn moeder . Ze zijn sinds kort vanuit Groningen in Delft komen wonen omdat daar opa en oma moederszijde wonen en zij een belangrijk steunpilaar voor moeder zijn. Op school constateren ze dat hij erg druk en onrustig is en willen graag dat er opnieuw onderzoek wordt gedaan. Lisa is een 12 jarig meisje die net in de brugklas zit. De gymleraar heeft tijdens zijn les geconstateerd dat Lisa blauwe plekken op haar rug heeft. Lisa geeft aan dat ze gevallen is maar de leerkracht heeft daar zijn twijfels over. Er is vorig jaar al een melding gedaan bij het AMK. Het gezin heeft een halfjaar ambulante zorg gehad. Er is ondanks aandringen van school geen onderzoek uitgevoerd door de Raad v.d. Kinderbescherming omdat ouders op vrijwillige basis mee wilden werken en ze actief deel hebben genomen aan een opvoedcursus. Nu een half jaar later zijn wederom de zorgen omtrent huiselijk geweld binnen het gezin groot. School wil dat er opnieuw hulp wordt ingezet. 18-9-2018

Vragen, Suggesties en Feedback Wat hebben jullie hieraan? Wat missen jullie? Waar graag aandacht voor in de volgende bijeenkomst? Vragen, Suggesties en Feedback 18-9-2018