De gewijzigde Wet geluidhinder en transitieprojecten 18-9-2018 De gewijzigde Wet geluidhinder en transitieprojecten 10 oktober 2007 Frans Houtkamp SIGHT
Inhoud presentatie Inleiding Transitieprojecten 18-9-2018 Inhoud presentatie Inleiding Transitieprojecten De relevante wijzigingen van de Wet geluidhinder Voorbeelden Delfzijl en Amsterdam Conclusies en aanbevelingen 18-9-2018 SIGHT
18-9-2018 Inleiding Wet, AMvB’s, Ministeriële richtlijnen, circulaires, handreikingen sinds 1979 MDW en MIG Lokaal wat lokaal kan Decentralisatie Deregulering 18-9-2018 SIGHT
Transitieprojecten Verandering van functie In de urbane ruimte, op raakvlak industrie – wonen Hoe om te gaan met rechten en plichten bedrijven t.a.v. geluid? Inhoudelijk Procedureel Artikel 61, lid 2 oud Wgh Wijzigen of opheffen zone? 18-9-2018
De relevante wijzigingen van de Wet geluidhinder Procedureel: i.h.a. B&W bevoegd tot vaststellen hogere grenswaarden i.p.v. GS Wijzigen zone (art. 41, lid 1 Wgh) ook bij wijziging bestemmingsplan (wijzigingsbevoegdheid ex art. 11 Wro) Opheffen zone (art. 41, lid 2 Wgh) Beleidsmatig: Kapstokartikel hogere grenswaarden blijft: toepassen reductiemaatregelen onvoldoende doeltreffend dan wel stedenbouwkundige, landschappelijke, … of financiële bezwaren Verruiming toepassing Zeehavennorm 18-9-2018
Voorbeeld Delfzijl - 1 18-9-2018
Voorbeeld Delfzijl – 2 – zone ex artikel 53 Wgh 18-9-2018
Voorbeeld Delfzijl – 3 – Zone van rechtswege (art. 59 Wgh) 18-9-2018
Voorbeeld Delfzijl - 4 – Mogelijkheden gewijzigde Wgh Haven Delfzijl is Zeehaven volgens SVV II Als er sprake is van: zeehavengebonden activiteiten die noodzakelijkerwijs in de open lucht plaatsvinden, en een herstructurering of planmatige verdichting van een bestaand woongebied, of woningen worden gebouwd aansluitend aan bestaand woongebied en slechts sprake is van een beperkte uitbreiding, is 60 dB(A) aanvaardbaar voor nieuwe woningen 18-9-2018
Voorbeeld Delfzijl - 5 – Mogelijkheden gewijzigde Wgh Gemeente bevoegd tot vaststellen hogere grenswaarden (tenzij provincie terrein aanwijst als terrein van regionaal belang) en kan eigen beleid maken voor ontheffingscriteria Bij zoneverruiming: Woningen die nu voor het eerst in een zone komen te liggen: voorkeursgrenswaarde 50 dB(A), hogere grenswaarde tot 55 dB(A) mogelijk Woningen die tijdens eerste zonevaststelling < 55 dB(A) ondervonden: voorkeursgrenswaarde 55 dB(A), hogere grenswaarde tot 60 dB(A) mogelijk Eerder vastgestelde grenswaarden voor bestaande woningen zijn eenmalig te verhogen 18-9-2018
Voorbeeld Amsterdam – 1 – Overzicht noordelijke IJ-oever 18-9-2018
Voorbeeld Amsterdam – 2 – Voorgenomen bebouwing 18-9-2018
Voorbeeld Amsterdam – 3 – Overhoeks en Buiksloterham 18-9-2018
Voorbeeld Amsterdam – 4 – Zoneverkleining voor Overhoeks 18-9-2018
Voorbeeld Amsterdam – 5 – Zoneverkleining voor Overhoeks Geen geluidsluwe gevel: voldoen aan voorkeursgrenswaarde Artikel 61 lid 2 oud: zone pas terugleggen als geluidbelasting < 50 dB(A) Geluidssaneringstraject: honderden AmvB-nadere eisen en enkele 8.23 Wm procedures Grotendeels papieren sanering, gering deel fysiek Aanpassing/verkleining zone bij bestemmingsplan Overhoeks 18-9-2018
Voorbeeld Amsterdam – 6 – Bouwplannen Buiksloterham 18-9-2018
Voorbeeld Amsterdam – 7 – Aanpak Buiksloterham Bestemmingsplan Direct bouwtitel voor locaties die gemeente in eigendom heeft Wijzigingsbevoegdheid voor andere locaties 55 dB(A) aanhouden: Amsterdams beleid m.b.t. geluidsluwe gevel Geluidssanering: circa 50 AMvB-bedrijven en 10 vergunningbedrijven, enkele bedrijfsverplaatsingen Vaststellen hogere grenswaarden Bij vaststellen bestemmingsplan Bij toepassing wijzigingsbevoegdheid Zone wordt niet aangepast 18-9-2018
Voorbeeld Amsterdam – 8 – Wgh en Wm Probleem Wet milieubeheer - Wet geluidhinder: Wm: zonebeheer biedt juridische ingang voor sanering, maar: rekening houden met woningbouw pas als bestemmingsplan onherroepelijk Kip-ei probleem overeenstemming met bedrijven nodig Geen andere weg, blijft risico bestaan 18-9-2018
Conclusies en aanbevelingen Inhoudelijke winst door decentralisatie hogere waarden beleid Procedurele winst beperkt; zou nog versterkt kunnen worden is misschien niet nodig Relatie Wm en Wgh: titel voor geluidssanering? Geluidsvoorschriften Activiteitenbesluit? 18-9-2018