De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking"— Transcript van de presentatie:

1 Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking! Schakeldag 29 juni 2017 Jacqueline H.P. Vrolijk en Ada Blijleven DGRW – Ruimtelijke ontwikkeling Ladderteam

2 Wat is de ladder? Motiveringsvereiste bij nieuwe stedelijke ontwikkeling Geen vooraf bepaald resultaat Drie tredes: 1e actuele regionale behoefte 2e binnen bestaand stedelijk gebied 3e buiten BSG op multimodaal ontsloten locatie Ministerie van Infrastructuur en Milieu 28 juni 2017

3 Waarom de ladder? Regionale verschillen
Veranderende woningmarkt, leegstand kantoren en winkels Decentralisatie verstedelijkingsbeleid Goede ruimtelijke ordening Ladder in SVIR en Bro (okt 2012) PBL/CBS sept 2016 Ministerie van Infrastructuur en Milieu 28 juni 2017

4 Doel Goede ruimtelijke ordening
Zorgvuldige afweging bij ruimtelijke besluiten Zuinig ruimtegebruik Tegengaan overprogrammering en leegstand Ministerie van Infrastructuur en Milieu 28 juni 2017

5 Knelpunten en kritiek Onduidelijke begrippen
Globale en flexibele plannen Onderzoeklasten Regionale afstemming Rijks- en provinciale ladders En dus.... Veel jurisprudentie En steeds meer kritische signalen Ministerie van Infrastructuur en Milieu 28 juni 2017

6 Goede ruimtelijke ordening Niet bouwen voor de leegstand
Terug naar de essentie Goede ruimtelijke ordening Niet bouwen voor de leegstand Niet onnodig bouwen “in de wei” Schrappen overbodige delen O.a. “trede” passende ontsluiting Actuele regionale behoefte  behoefte Onderscheid behoeftetoets en reikwijdte afstemming Nieuw “derde lid” Mogelijkheid doorschuiven laddertoets Ministerie van Infrastructuur en Milieu 28 juni 2017

7 Art 3.1.6, lid 2 Bro Art 3.1.6, lid 2 Bro tot 1 juli na 1 juli
er wordt beschreven dat de voorgenomen stedelijke ontwikkeling voorziet in een actuele regionale behoefte; indien uit de beschrijving, bedoeld in onderdeel a, blijkt dat sprake is van een actuele regionale behoefte, wordt beschreven in hoeverre in die behoefte binnen het bestaand stedelijk gebied van de betreffende regio kan worden voorzien door benutting van beschikbare gronden door herstructurering, transformatie of anderszins, en; indien uit de beschrijving, bedoeld in onderdeel b, blijkt dat de stedelijke ontwikkeling niet binnen het bestaand stedelijk gebied van de betreffende regio kan plaatsvinden, wordt beschreven in hoeverre wordt voorzien in die behoefte op locaties die, gebruikmakend van verschillende middelen van vervoer, passend ontsloten zijn of als zodanig worden ontwikkeld. De toelichting bij een bestemmingsplan dat een nieuwe stedelijke ontwikkeling mogelijk maakt, bevat een beschrijving van de behoefte aan die ontwikkeling, en, indien het bestemmingsplan die ontwikkeling mogelijk maakt buiten het bestaand stedelijk gebied, een motivering waarom niet binnen het bestaand stedelijk gebied in die behoefte kan worden voorzien. Ministerie van Infrastructuur en Milieu 28 juni 2017

8 Inhoud deel II Behoefte Motiveringsplicht buiten stedelijk gebied
Borging regionale afstemming Doorschuiven Laddertoets Definities: nieuwe stedelijke ontwikkeling bestaand stedelijk gebied Ministerie van Infrastructuur en Milieu 28 juni 2017

9 Onderzoek behoefte Ruimtelijke ontwikkeling afwegen tegen bestaand en gepland aanbod Kwantitatief en kwalitatief mogelijk Visies kunnen basis zijn Aard en omvang ontwikkeling bepalend voor grootte afwegingsgebied Ministerie van Infrastructuur en Milieu 28 juni 2017

10 Motiveringsplicht buiten stedelijke gebied
Nieuwe stedelijke ontwikkeling buiten bestaand stedelijk gebied dan nadrukkelijk motivering Motiveren dat niet binnen bestaand stedelijk gebied in behoefte kan worden voorzien Onder andere beschikbaarheid en geschiktheid locaties Ministerie van Infrastructuur en Milieu 28 juni 2017

11 Borging regionale afstemming
Geen extra bepaling over regionale afstemming Aansluiting bij algemene vereisten in Bro over overleg Wel nadere afspraken Faciliterende en stimulerende rol provincies Ministerie van Infrastructuur en Milieu 28 juni 2017

12 Doorschuiven Laddertoets mogelijk
Bij wijzigingsplan en uitwerkingsplan Wel uitvoerbaarheidstoets: aannemelijk dat behoefte in planperiode zal voordoen Nota van Toelichting: uit te werken en te wijzigen gebieden geen gepland aanbod bij andere Laddertoetsen Ministerie van Infrastructuur en Milieu 28 juni 2017

13 Nieuwe stedelijke ontwikkeling
Ruimtelijke ontwikkeling van bedrijventerrein of zeehaventerrein, of van kantoren, detailhandel, woningbouwlocaties of andere stedelijke voorzieningen Aard en omvang in relatie tot omgeving; in jurisprudentie: globale ondergrenzen: 12 woningen; 500 m2 bruto-vloeroppervlakte Ministerie van Infrastructuur en Milieu 28 juni 2017

14 Bestaand stedelijk gebied
Stedenbouwkundig samenstel van bebouwing ten behoeve van wonen, dienstverlening, bedrijvigheid, detailhandel of horeca, alsmede de daarbij behorende openbare of sociaal culturele voorzieningen, stedelijk groen en infrastructuur Omstandigheden: de specifieke ligging, de feitelijke situatie, het bestemmingsplan en de aard van de omgeving; vb. grens van de bebouwde kom niet bepalend Ministerie van Infrastructuur en Milieu 28 juni 2017

15 Hoe verder? Nieuwe handreiking en helpdesk website Infomil
Inwerkingtreding 1 juli 2017 2018 – 2019 Integratie in Omgevingswetstelsel (Besluit kwaliteit leefomgeving) Ministerie van Infrastructuur en Milieu 28 juni 2017


Download ppt "Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking"

Verwante presentaties


Ads door Google