OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gegevens/Informatie/Kennis
Advertisements

Software voor Productie / Boekhouding / Facturatie / Magazijnbeheer
Microsoft Dynamics Entrepreneur Solution 2008 Product Demo.
Informatiesystemen binnen de onderneming
Van, voor én door het onderwijs.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
De kracht van GAC Business Solutions
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Informatica 1, Blok 1, Hoofdstuk 2
Besturing van (bedrijf)processen
Logistiek management: begrippen en principes
Enterprise Resource Planning (ERP)
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
De kracht van GAC Business Solutions
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
De kracht van Herke ICT Group Herke is gespecialiseerd in automatisering en optimalisatie van bedrijfsprocessen in de bouw. Als marktleider in rolgebaseerde.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Herke ICT Group Herke is gespecialiseerd in automatisering en optimalisatie van bedrijfsprocessen in de bouw. Als marktleider in rolgebaseerde.
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
Wat is Customer Relationship Management?
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Inleiding tot management en organisaties
Inleiding tot marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Besturing van (bedrijf)processen
Business Marketing Management
Business Marketing Management
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Nike Supply Chain Management
De kracht van NACHON Sinds 1991 zijn wij specialist in transportautomatisering. Transportmanagement zit in ons DNA. Onze focus ligt volledig op de ontwikkeling.
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Boekhouding en administratie
Functiefamilies Vlaamse overheid
Ontwerpen & ontwikkelen
Informatie management HC2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
ZOOM IN OP DE TYPISCHE PlanetPress-GEBRUIKER.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
De diensten die een onderneming kan bieden aan haar klanten, leveranciers en eigen medewerkers zijn direct afhankelijk van haar IT-infrastructuur. In het.
Een computersysteem organiseert gegevens in een hiërarchie die begint bij een bit die de waarde 0 of een 1 vertegenwoordigt. Bits kunnen worden gegroepeerd.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
OPENINGSCASE: Dräger Safety creëert een wereldwijde supply chain
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
De architectuur van een internettoepassing bestaat meestal uit een keten van een webclient, een server en bedrijfsinformatiesystemen die gekoppeld zijn.
OPENINGSCASE: De Victoria Country Fire Authority in Australië geeft hulp met nieuwe informatiesystemen.
Tot de enterprisekennismanagementsoftware behoort ook de verkoop van contentmanagement- en portallicenties. Deze verkopen zijn jaarlijks met 35 procent.
In het verleden moesten ondernemingen een afweging maken tussen de omvang en de reikwijdte van hun informatie. Internet en universele standaarden voor.
OPENINGSCASE: HSBC Malaysia: meester in veranderingsmanagement
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Elk van de belangrijkste enterprisetoepassingen biedt naast het verzorgen van de dagelijkse transacties ook ondersteuning voor besluitvorming op alle niveaus.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Logistieke kwaliteitsprocessen
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’

Organisaties kunnen worden verdeeld in strategische, management- en operationele lagen en in vier grote functionele gebieden: verkoop en marketing, productie, financiën en boekhouding en personeelszaken. Informatiesystemen dienen elk van deze niveaus en functies.

Deze figuur geeft voorbeelden van transactieverwerkende systemen (TPS – transaction processing systems), beslissingsondersteunende systemen (DSS – decision-support systems), bedrijfsinformatiesystemen (MIS – management information systems) en managementondersteunende systemen (ESS – executive support systems), met het organisatieniveau en de bedrijfsfunctie die elk systeem ondersteunt

Een loonadministratiesysteem is een typisch accounting TPS dat transacties verwerkt zoals werkbriefjes en wijzigingen in salarissen en aftrekposten. Het houdt werknemersbetalingen bij, belastingen en loonstrookjes.

Er zijn vijf functionele categorieën: verkoop/marketing, productie, financiën/boekhouding, personeelszaken en andere typen systemen die specifiek zijn voor een bepaalde bedrijfstak. Binnen elk van deze functies zijn er weer subfuncties. Voor elk van deze subfuncties (bijvoorbeeld sturing van de verkoop) is er een systeem.

In het systeem in dit diagram worden de transactiegegevens van drie transactieverwerkingssystemen aan het eind van een periode samengevat voor het rapportagesysteem binnen het bedrijfsinformatiesysteem. Managers kunnen deze ondernemingsgegevens inzien via het bedrijfsinformatiesysteem dat hun de juiste rapporten geeft.

Dit systeem werkt op een krachtige pc Dit systeem werkt op een krachtige pc. Het wordt elke dag gebruikt door managers die moeten berekenen welk bod ze kunnen uitbrengen voor een vervoerscontract.

Dit systeem verzamelt gegevens uit verschillende interne en externe bronnen en maakt deze in een gemakkelijk te gebruiken vorm beschikbaar voor het management.

De verschillende typen systemen in de organisaties zijn aan elkaar gekoppeld. Transactieverwerkingssystemen zijn de grootste producenten van informatie die nodig is voor andere systemen, die weer informatie leveren aan andere systemen. Deze verschillende typen systemen zijn in de meeste organisaties zeer zwak aan elkaar gekoppeld.

Dit systeem geeft informatie over het aantal onderdelen dat in het magazijn ligt en ondersteunt productieactiviteiten.

Dit systeem bevat gegevens over alle werknemers binnen een onderneming ter ondersteuning van personeelszaken.

Het genereren en verwerken van een bestelling is een proces dat uit meer stappen bestaat en activiteiten behelst op de verkoop-, productie- en boekhoudafdelingen.

Enterprisetoepassingen automatiseren processen die verschillende bedrijfsfuncties en -niveaus omspannen en kunnen zich uitstrekken tot buiten het bedrijf.

In de meeste moderne organisaties ondersteunen de individuele systemen die in het verleden zijn gebouwd individuele bedrijfsprocessen en individuele bedrijfsfuncties. Deze systemen strekken zich zelden uit tot leveranciers en klanten.

Enterprisesystemen integreren de belangrijkste bedrijfsprocessen van een onderneming als geheel tot één softwaresysteem dat ervoor zorgt dat informatie naadloos door de organisatie kan stromen. Deze systemen richten zich voornamelijk op interne processen, maar kunnen transacties met klanten en leveranciers bevatten.

Klantbestellingen, verzendmededelingen, geoptimaliseerde verzendplannen en andere supply chain-informatie stromen heen en weer tussen het warehouse management-systeem (WMS), het transportation management-systeem (TMS) van Haworth en zijn back-end enterprisesystemen en andere bedrijfstoepassingen

Relatiebeheer heeft betrekking op de technologie die een klant vanuit verschillende perspectieven bekijkt. CRM maakt gebruik van geïntegreerde software waarin met alle aspecten van de relatie met de klant rekening wordt gehouden, inclusief klantenservice, verkoop en management.