OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
Organisaties kunnen worden verdeeld in strategische, management- en operationele lagen en in vier grote functionele gebieden: verkoop en marketing, productie, financiën en boekhouding en personeelszaken. Informatiesystemen dienen elk van deze niveaus en functies.
Deze figuur geeft voorbeelden van transactieverwerkende systemen (TPS – transaction processing systems), beslissingsondersteunende systemen (DSS – decision-support systems), bedrijfsinformatiesystemen (MIS – management information systems) en managementondersteunende systemen (ESS – executive support systems), met het organisatieniveau en de bedrijfsfunctie die elk systeem ondersteunt
Een loonadministratiesysteem is een typisch accounting TPS dat transacties verwerkt zoals werkbriefjes en wijzigingen in salarissen en aftrekposten. Het houdt werknemersbetalingen bij, belastingen en loonstrookjes.
Er zijn vijf functionele categorieën: verkoop/marketing, productie, financiën/boekhouding, personeelszaken en andere typen systemen die specifiek zijn voor een bepaalde bedrijfstak. Binnen elk van deze functies zijn er weer subfuncties. Voor elk van deze subfuncties (bijvoorbeeld sturing van de verkoop) is er een systeem.
In het systeem in dit diagram worden de transactiegegevens van drie transactieverwerkingssystemen aan het eind van een periode samengevat voor het rapportagesysteem binnen het bedrijfsinformatiesysteem. Managers kunnen deze ondernemingsgegevens inzien via het bedrijfsinformatiesysteem dat hun de juiste rapporten geeft.
Dit systeem werkt op een krachtige pc Dit systeem werkt op een krachtige pc. Het wordt elke dag gebruikt door managers die moeten berekenen welk bod ze kunnen uitbrengen voor een vervoerscontract.
Dit systeem verzamelt gegevens uit verschillende interne en externe bronnen en maakt deze in een gemakkelijk te gebruiken vorm beschikbaar voor het management.
De verschillende typen systemen in de organisaties zijn aan elkaar gekoppeld. Transactieverwerkingssystemen zijn de grootste producenten van informatie die nodig is voor andere systemen, die weer informatie leveren aan andere systemen. Deze verschillende typen systemen zijn in de meeste organisaties zeer zwak aan elkaar gekoppeld.
Dit systeem geeft informatie over het aantal onderdelen dat in het magazijn ligt en ondersteunt productieactiviteiten.
Dit systeem bevat gegevens over alle werknemers binnen een onderneming ter ondersteuning van personeelszaken.
Het genereren en verwerken van een bestelling is een proces dat uit meer stappen bestaat en activiteiten behelst op de verkoop-, productie- en boekhoudafdelingen.
Enterprisetoepassingen automatiseren processen die verschillende bedrijfsfuncties en -niveaus omspannen en kunnen zich uitstrekken tot buiten het bedrijf.
In de meeste moderne organisaties ondersteunen de individuele systemen die in het verleden zijn gebouwd individuele bedrijfsprocessen en individuele bedrijfsfuncties. Deze systemen strekken zich zelden uit tot leveranciers en klanten.
Enterprisesystemen integreren de belangrijkste bedrijfsprocessen van een onderneming als geheel tot één softwaresysteem dat ervoor zorgt dat informatie naadloos door de organisatie kan stromen. Deze systemen richten zich voornamelijk op interne processen, maar kunnen transacties met klanten en leveranciers bevatten.
Klantbestellingen, verzendmededelingen, geoptimaliseerde verzendplannen en andere supply chain-informatie stromen heen en weer tussen het warehouse management-systeem (WMS), het transportation management-systeem (TMS) van Haworth en zijn back-end enterprisesystemen en andere bedrijfstoepassingen
Relatiebeheer heeft betrekking op de technologie die een klant vanuit verschillende perspectieven bekijkt. CRM maakt gebruik van geïntegreerde software waarin met alle aspecten van de relatie met de klant rekening wordt gehouden, inclusief klantenservice, verkoop en management.