“Walk the Talk” Richtlijnen voor het gebruik van dit presentatiepakket

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Communicatief gedrag + / -
Risico’s en gevaren van techniek
VORMINGSPROGRAMMA MOBIELE TEAMS  Perspectief teams/projecten Sept – nov 2012 THEMATISCHE GROEPSMEETING INTRODUCTIE SESSIES Minstens 3 stages in een buitenlandse.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Collectieve en Individuele valbeveiliging
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Een haperend geheugen.
Psychotherapie en armoede
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Betrokkenheid op de werkvloer
Werkoverleg en Medezeggenschap
Motiveren van vrijwilligers
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
2014 EVALUATIES N+1.
Workshop evalueren Dcp
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Gespreksvaardigheden
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Dag collega’s, Richtlijnen voor PPT te gebruiken door militanten voor personeelsvergaderingen en ledenvergaderingen. Deze PPT is voor alle duidelijkheid.
De kracht van positief opvoeden
5 belangrijke punten EHBO
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Workshop ‘Echt netwerken, werkt echt!’ Bert Breukers, ondernemersadviseur en trainer ROZ.
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
Opmerking: Deze brochure is ontworpen om te worden afgedrukt. Maak eerst een afdruk op gewoon papier om na te gaan of het document op de juiste positie.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Een vergadering organiseren
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Behavior Based Safety Warehousing
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Wat maakt een PPT goed?.
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Vergadering Personeelsdienst
Duurzame inzetbaarheid
“Walk the Talk” Ontvangst, lossen en vertrek van vrachtwagens
Duurzame inzetbaarheid
ISOPA PRODUCT STEWARDSHIP PROGRAMMA
WtT 2e Generatie Waarom & hoe-module Herziening
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Toolbox Werken op hoogte
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Duurzame inzetbaarheid
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Rapportage van voortgang of status
Cursus Interne auditor
Omgaan met verschillen
Besturen en Communiceren
Inspelen op innovaties
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

“Walk the Talk” Richtlijnen voor het gebruik van dit presentatiepakket ISOPA PRODUCT STEWARDSHIP PROGRAMMA “Walk the Talk” Richtlijnen voor het gebruik van dit presentatiepakket ISOPA PRODUCT STEWARDSHIP PROGRAMMA “WALK THE TALK” RICHTLIJNEN VOOR HET GEBRUIK VAN DIT PRESENTATIEPAKKET  Deze notities verwijzen naar de module die gebruikt moet worden tijdens de opleidingssessie voor trainers. Deze module geeft richtlijnen aan diegenen die het programma presenteren en maakt niet deel uit van het presentatiepakket dat aan klanten wordt gegeven.   DIA #1 Deze presentatie geeft belangrijke tips & richtlijnen over hoe dit “Walk the Talk” presentatiepakket moet gebruikt worden. Oefen de presentatie en maak Uzelf vertrouwd met het materiaal voordat U de presentatie geeft voor een publiek in een fabriek van de klant. Herziening 2015

ISOPA Member Companies DIA #2   Allereerst een paar woorden over ISOPA. Dit initiatief wordt door alle ISOPA leden ondersteund en U kan de logo’s van de andere leden zien op deze dia.

Weet hoe U het gedrag van mensen kan verbeteren Richtlijnen voor gebruik van dit “Walk the Talk” Presentatiepakket– Belangrijke punten Zorg dat de inhoud aangepast is aan de klant aan door in de fabriek rond te wandelen met de manager Weet hoe U het gedrag van mensen kan verbeteren - Stimuleer positieve motivatie - Beschik (of leer dit aan) over de vaardigheid om een dialoog te bevorderen Ontwikkel het besef van risico & gevaar – wees evenwichtig Stel realistische en geschikte beste praktijken & werkmethodes voor aan de klant Bereid U voor op moeilijke vragen DIA #3   Hier is een lijst van belangrijke punten die een goede presentatie/dialoog en aldus het gedrag van mensen met betrekking tot het veilig gebruik van chemicaliën bevorderen.

De inhoud aan de klant aanpassen Wandel door de fabriek met de manager Bespreek de vastgestelde gedragspatronen en de fabrieksomgeving met de manager – zijn er gevoelige kwesties zoals recente voorvallen ? Benadruk dat het ISOPA programma handelt over voortdurende verbetering in GEDRAG Beslis welke punten U aandacht moet schenken – bv : -  Spreek nooit over TDI met mensen die alleen werken met MDI -  Spreek nooit over Pentaan met mensen die alleen werken met TDI De bedoeling van het ISOPA “Walk the Talk” presentatiepakket is NIET om alle veiligheidsinstructies, noodzakelijk voor de fabriek, te verstrekken de vereisten door wetgeving na te leven DIA #4   Het is zeer belangrijk dat U de fabriek en situatie van de klant kent zodat U het presentatiepakket kan aanpassen naargelang de omstandigheden. Hierdoor zal U het presentatiepakket relevanter maken en tot betere resultaten bekomen. Een voorbespreking en een wandeling door de fabriek met de fabrieksdirekteur is een essentiële eerste stap. Dit gesprek kan ongeveer een week voor de eigenlijke presentatie plaatsvinden. Benadruk bij de fabrieksdirekteur dat het presentatiepakket zich concentreert op verbetering in veilig gedrag – het handelt NIET over wettelijke vereisten in termen van veiligheidsinstructies of wetgeving noodzakelijk voor de fabriek.

Werkplaats ronde - Controlelijst Evalueer de kwaliteit van management systemen Evalueer het huidige gedragsniveau met betrekking tot het veilig werken met grondstoffen Evalueer de kwaliteit van gebruikte technieken Identificeer alle gevoelige punten Spreek af met het management aan welke belangrijke punten tijdens de training aandacht zal geschonken worden DIA #5   De controlelijst is een belangrijk hulpmiddel voor de discussie en wandeling door de fabriek met de manager. HET IS BELANGRIJK OM TE ZEGGEN DAT DIT GEEN AUDIT IS !

Hoe het gedrag van mensen verbeteren ? 80% van de ongevallen zijn het gevolg van verkeerd gedrag Stimuleer positieve motivatie om gedrag te verbeteren Wijs op potentiële gevaren maar schrik de mensen niet af; concentreer U op die punten die belangrijk zijn voor hen  zoals verborgen blootstelling, onderhoudsarbeiders, hete oppervlakten, druk in afvalvaten C. Bied de nodige kennis & informatie aan om blootstelling te vermijden en om spoedgevallen en ongevallen te controleren   DIA #6   Deze dia benadrukt de belangrijkheid van veilig gedrag.

Ontwikkel positieve motivatie Het ISOPA “Walk the Talk” presentatiepakket is geen pakket op zichzelf, maar een voortdurend proces   Fase 1 Voortdurende verbetering in GEDRAG start bij het geven van het goede voorbeeld van alle leveranciers van polyurethaan grondstoffen Fase 2 Stimuleer een een dialoog over veiligheid door het gebruik van ISOPA’s presentatiemateriaal Fase 3 Voortdurende verbetering in GEDRAG vereist opvolging en ondersteuning door het management van de klant en door alle polyurethaan leveranciers. Laat niet toe dat “herrieschoppers” fases 2 en 3 domineren of onderbreken – Conflicten moeten geïdentificeerd en opgelost worden in samenwerking met het fabrieks- management Zonder voortdurende opvolging en een voorbeeldgedrag door leveranciers en managers zal het proces naar GEDRAGSVERBETERING mislukken DIA #7   Alhoewel de eerste presentatie aan mensen in de fabriek zeer belangrijk is, is dit enkel de eerste stap naar een doorlopend programma dat zou moeten samenlopen met het dagelijks gedrag van iedereen. Er zijn drie fases en het is belangrijk, tijdens alle fases, dat ALLE vertegenwoordigers van leveranciers van polyurethaan grondstoffen een voorbeeldfunktie hebben met betrekking tot EHS zaken. Het is zeker zo belangrijk dat de fabrieksdirekteur zich op dezelfde manier gedraagt.

Fase 2 - Stimuleer een dialoog rond veiligheid Monologen werken niet !   Mensen die met chemicaliën werken zijn doorgaans op de hoogte van mogelijke problemen   Help mensen om verantwoordelijkheid te nemen over hun eigen specifieke veiligheidspunten Probeer om minimum 40% van de beschikbare tijd te gebruiken om uw aanwezig publiek zelf aan het woord te laten   Luister, stimuleer en debatteer - En maak de nodige conclusies DIA #8   Er zal veel meer geleerd worden door dialoog. Dit zal de presentatie relevanter maken voor de werknemers van de fabriek. Het is zeker zo belangrijk om te luisteren als te spreken !

Fase 2 - Hoe de aandacht trekken en een dialoog stimuleren Vraag aan de mensen om henzelf en hun funktie in het bedrijf voor te stellen      Het ISOPA presentatiepakket bevat een aantal openingsvragen om de discussie te bevorderen Vraag aan de mensen of ze weet hebben van voorvallen waarbij PU chemicaliën betrokken waren Geef het aanwezige publiek de tijd en stimuleer hen om hun ervaringen te delen met anderen DIA #9   Start door de mensen in het publiek te laten praten en door kontakt met hun te maken. Zorg ervoor dat de verstrekte informatie relevant is voor de fabriek.

Fase 2 - Dialoog over veiligheid – Hoe dit leiden ? De eerste veiligheidspresentatie (met de fabrieksdirekteur) zou moeten plaatsvinden in een trainingszaal De presentatie zou ongeveer max. 2 uren, waarvan 1 uur de presentatie zelf en daarna de nodige tijd voor discussies, moeten duren Tijdens de presentatie moeten visuele hulpmiddelen kunnen gebruikt worden De fabrieksdirekteur moet deelnemen DIA #10   Goede facilititeiten zijn belangrijk alsook een akkoord met de fabrieksdirekteur dat U voldoende tijd heeft om de presentatie te geven en daarna een dialoog te voeren. Verifieer de beschikbare visuele hulpmiddelen voor het bezoek. Het is aangeraden om back-up dia’s mee te nemen – voor eventueel gebruik met overhead projector. De fabrieksdirekteur moet aanwezig zijn tijdens de volledige duur van de presentatie. Zorg ervoor dat je zijn/haar volledige steun hiervoor hebt.

De sleutel tot sukses is permanente opvolging met als Fase 3 - Opvolging   Zowel vertegenwoordigers van leveranciers van grondstoffen als de fabrieksdirekteur moeten regelmatig in de werkplaats opvolgingsgesprekken voeren over veiligheid – deze gesprekken moeten duidelijk zijn   Sluit de ogen niet voor negatieve reacties/herrieschoppers – bespreek hun gedrag of probleempunt, stel verbeteringen voor en informeer de direkteur De sleutel tot sukses is permanente opvolging met als doel verantwoordelijkheid te ontwikkelen tot gedragsverbetering DIA #11   De presentatie/dialoog is enkel een eerste stap. “Walk the Talk” is een voortdurend proces. Latere discussies kunnen misschien minder langer duren, maar zijn even belangrijk. Voer open gesprekken met de mogelijke “herrieschoppers” en identificeer hun probleempunt. De direkteur zou aanwezig moeten zijn tijdens deze gesprekken maar indien niet mogelijk, informeer hem en hou hem zeker altijd op de hoogte.

Stel geschikte beste praktijken & werkmethoden voor om blootstelling te vermijden en om spoedgevallen en ongevallen te controleren Gebruik de geschikte elementen van het ISOPA “Walk the Talk” presentatiepakket en ander presentatiemateriaal (indien nodig) DIA #12   Uw rol is om beste praktijken & werkmethoden voor te stellen Indien ander presentatiemateriaal nodig is kan U dat van uw eigen bedrijf gebruiken

Hoe omgaan met moeilijke vragen ? Verdedig geen gebreken in de fabrieks- omgeving, zoals het ontbreken van ventilatie Dergelijke vragen moeten doorgegeven worden aan het management Verdedig geen gebreken van of geef geen commentaar op gebreken van het management, zoals het ontbreken van voorafgaande medische onderzoeken bij tewerkstelling Raadpleeg Uw eigen management Vragen in verband met slechte praktijken & werkmethoden bij gebruik van grondstoffen Moeten onmiddellijk volledig besproken worden Zinnen bedoeld als “dooddoener” kunnen in een grote groep voorkomen (bv. Persoonlijke bescherming is enkel voor baby’s) Reageer niet negatief, maar buig de opmerking om naar een vraag over veiligheid aan deze persoon om hem/haar zodoende mee in de dialoog te betrekken Hulp bij specifieke vragen (e.g. Bhopal) Zie het ISOPA presentatiepakket Als U het antwoord niet weet Zeg dat U uw isocyanaat expert zal raadplegen en dat U hem het antwoord later zal laten weten DIA #13   Als de sessie goed en efficient verloopt, zullen er verschillende, mogelijk moeilijke, vragen gesteld worden – hier zijn een paar voorbeelden van vragen met antwoorden BELANGRIJK – Als U het antwoord niet weet vraag het dan aan een expert in Uw bedrijf of ISOPA en vergeet niet het antwoord door te geven aan de persoon die de vraag stelde, misschien via de direkteur of tijdens Uw volgende bezoek. Probeer niet U met “bluf” erdoor te werken – er bestaat gevaar dat U dan Uw geloofwaardigheid verliest – geloofwaardigheid van Uzelf en van het programma.

Disclaimer Disclaimer voor extern document Hoewel ISOPA en haar leden elke inspanning verrichten om nauwkeurige en betrouwbare informatie in goed vertrouwen op basis van de beste momenteel beschikbare informatie te verstrekken, dient de gebruiker er op zijn eigen risico op te vertrouwen. Er worden geen voorstellingen of garanties gegeven ten aanzien van de volledigheid, nauwkeurigheid of betrouwbaarheid ervan. Noch ISOPA, noch enig bedrijf dat aan ISOPA deelneemt, aanvaardt aansprakelijkheid voor schade van welke aard dan ook die voortkomt uit het gebruik van en het vertrouwen op de informatie. DIA #14 Disclaimer