De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Besturen en Communiceren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Besturen en Communiceren"— Transcript van de presentatie:

1 Besturen en Communiceren
Workshop Besturen en Communiceren Ton van Maanen

2 Vereniging Statuten Bestuur Dagelijks bestuur
(Voorzitter, Secretaris en penningmeester) beleid en communicatie

3 beleid en communicatie
Wat gaan we doen Wat is een bestuur. Taken van een bestuur Hoe functioneert een bestuur. Hoe communiceert het bestuur beleid en communicatie

4 beleid en communicatie
Wat is een bestuur Een bestuur is een college dat krachtens formele bevoegdheid de aangelegenheden van de vereniging leid en regelt. En is gekozen uit de leden van de vereniging Bestaat uit een minimum en maximum aantal personen Het bestuur zijn allen vrijwilligers die dus ook niet worden betaald voor hun inzet. Verdelen onderling de taken waarvan vaak de voorzitter rechtstreeks wordt gekozen. beleid en communicatie

5 beleid en communicatie
Taken van het bestuur De vereniging leiden in de taken die de vereniging zich heeft opgelegd. (het organiseren van de herhalingslessen, organiseren van een cursus, zorgen voor boekhouding en financiën) Maken van beleid dat door de leden op een ledenvergadering moet worden vastgesteld. beleid en communicatie

6 beleid en communicatie
Maken van Beleid Wat is beleid Korte-termijn-beleid Middellange-termijn-beleid Lange-termijn-beleid beleid en communicatie

7 beleid en communicatie
Wat is beleid Een doel wat de vereniging zich stelt en vastlegt in de statuten beleid en communicatie

8 beleid en communicatie
Belang van beleid het geeft richting aan het bestuur het is bepalend voor de vorm van vereniging en omgaan met elkaar het maakt duidelijk wat men van de vereniging mag verwachten het geeft richtlijnen voor financieel beleid, voor educatief beleid, enzovoorts beleid en communicatie

9 Korte-termijn-beleid
Het uitvoeren van de zaken die direct in de vereniging spelen. Bv. werkplan voor de herhalingen of de cursus en een oefening beleid en communicatie

10 Middellange-termijn-beleid
Inspelen op de veranderingen van de samenleving en samenstelling vereniging 3 – 4 jaar vooruit kijken. beleid en communicatie

11 Lange-termijn-beleid
Is vastgelegd in de statuten Korte en middellange beleid wordt hieraan getoetst Voor verandering vaak statutenwijziging nodig beleid en communicatie

12 In een workshop moet ook gewerkt worden!
Schrijf voor uzelf de doelstelling van Uw vereniging op voor de: korte termijn middel lange termijn lange termijn. beleid en communicatie

13 Hoe communiceert het bestuur het beleid naar de leden
Communicatieplan Middelen Mogelijkheden Mentaliteit beleid en communicatie

14 beleid en communicatie
Nu het beleid van de vereniging bekend is en U weet waar U naar toe wilt met de vereniging: Geef voor Uzelf een antwoordt op de volgende vragen. beleid en communicatie

15 Noteert U weer voor Uzelf
Welke middelen heeft U om de leden van de vereniging te informeren Welke mogelijkheden heeft u als bestuur om de leden van de vereniging te informeren en het beleid uit te leggen zodat er draagvlak voor wordt verkregen. Welke mentaliteit heerst er in u vereniging en bestuur om het voorstaande beleid te verdedigen. beleid en communicatie

16 Duidelijkheid in communicatie
Vereenvoudigen Verpersoonlijken Vertonen Voorschrijven Voorbereiden. beleid en communicatie

17 Voorkom misverstanden door:
Logica in het beleid Controleren of het beleid ook gedragen wordt door de leden van de vereniging Observeren hoe de vereniging zich verder met het nieuwe beleid ontwikkeld Neemt regelmatig de stand van zaken door in een korte samenvatting En blijf altijd goed luisteren naar de leden wat die te vertellen hebben beleid en communicatie

18 Goed luisteren doen we met L.S.D.
Samenvatten Doorvragen beleid en communicatie

19 beleid en communicatie
Luisteren Luister-houding bestaat uit: • aankijken ontvanger en letten op non-verbale tekens • vragen stellen • betrokkenheid, interesse tonen • geduld hebben beleid en communicatie

20 beleid en communicatie
Samenvatten Twee doelen: • controle op goed begrijpen van andere persoon • controle of de ander zich goed begrepen voelt Door samenvatten kweek je vertrouwen beleid en communicatie

21 beleid en communicatie
Doorvragen Doorvragen is techniek om meer informatie te verkrijgen. • stel korte vragen • ontspannen sfeer • ga niet in discussie • geen snelle conclusie • de ander niet onderbreken beleid en communicatie

22 beleid en communicatie
Wat hebben we gedaan Wat is een bestuur. Taken van een bestuur Hoe functioneert een bestuur. Hoe communiceert het bestuur beleid en communicatie

23 beleid en communicatie
Zorg dus met elkaar voor een helder beleid voor de toekomst dat realistisch is en gedragen wordt door de vereniging. En communiceert dat beleid op een duidelijke en vertrouwende wijze met de leden zodat een ieder weet wat er in de vereniging speelt en waar de vereniging naar toe gaat. beleid en communicatie

24 Bedankt voor Uw aandacht en enthousiasme en een ieder wel thuis!


Download ppt "Besturen en Communiceren"

Verwante presentaties


Ads door Google