De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“Walk the Talk” Ontvangst, lossen en vertrek van vrachtwagens

Verwante presentaties


Presentatie over: "“Walk the Talk” Ontvangst, lossen en vertrek van vrachtwagens"— Transcript van de presentatie:

1 “Walk the Talk” Ontvangst, lossen en vertrek van vrachtwagens
ISOPA PRODUCTBEHEERPROGRAMMA´S “Walk the Talk” Ontvangst, lossen en vertrek van vrachtwagens DIA De volgende dia´s hebben betrekking op in bulk getransporteerde MDI en TDI.

2 Verantwoordelijkheden productielocatie
Aankomst vrachtwagen Lossen chemicaliën Vertrek vrachtwagen Verwerking Onderhoud Opslag van producten Afval DIA Vrachtwagenchauffeurs vallen onder verantwoordelijkheid van een locatie vanaf het moment van aankomst tot het verlaten van het terrein.

3 Aankomst van chemicaliën
Alle chauffeurs die een productielocatie betreden moeten (met name de eerste keer): Geïnformeerd worden over toegangseisen tot de locatie. Vertrouwd gemaakt worden met de veiligheidsregels, noodvoorzieningen en lay-out van de locatie. Opmerking: Sommige chauffeurs spreken de plaatselijke taal niet. Als vuistregel, geholpen worden door een ervaren operator van de locatie, tot het moment van vertrek. Bij het lossen beschikken over alle noodzakelijke persoonlijke beschermings- en nooduitrustingen. Bij het verlaten van het voertuig de minimaal vereiste persoonlijke veiligheidsuitrusting dragen. Volgens de huidige wetgeving kan de fabrieks- of locatiemanager verantwoordelijk gesteld worden voor de persoonlijke veiligheid van de chauffeur en eventuele milieuschade. DIA Alle chauffeurs die een productielocatie betreden (met name de eerste keer) Zodra de chauffeur zich aanmeldt bij de poort, moet hij of zij op de hoogte gebracht worden van de veiligheidsprocedures op de locatie, met name met betrekking tot veiligheidsroutes en alarmmeldingen, en waar hij of zij zich op de locatie moet melden voor hulp bij het lossen. De veiligheids- en noodvoorzieningen moeten aan de chauffeur worden getoond. Deze kunnen specifieke, lokale eisen met betrekking tot regelgeving omvatten. Bulkchemicaliën De chauffeur is, indien van toepassing, verantwoordelijk voor het aankoppelen van leidingen aan de vrachtwagen of de containertank, terwijl de operator van de locatie verantwoordelijk is voor aansluitingen aan de opslagtank. Verpakte chemicaliën (bv. drums/ IBC) Als vuistregel moet de chauffeur vrije toegang bieden tot zijn voertuig, zodat de heftruckchauffeur veilig de verpakte chemicaliën kan lossen.

4 Criteria voor losinstallaties
Het lossen van TDI / MDI is potentieel risicovol. Er moet aandacht geschonken worden aan de mogelijke risico´s van TDI en MDI en het is daarom belangrijk dat de losinstallaties: goed gesitueerd zijn correct ontworpen en gebouwd zijn goed gebruikt en onderhouden zijn regelmatig gecontroleerd worden op onderhoud volgens de vastgestelde normen. DIA

5 Losprocedures Het lossen van MDI / TDI dient bij voorkeur uitgevoerd te worden met behulp van een vloeistofpomp en dampretoursysteem, met speciaal hiervoor bestemde leidingen, beide eigendom van de klant.

6 Hulp van ISOPA (www.isopa.org) De volgende opties zijn beschikbaar :
►Voor gebruikers van chemicaliën Richtlijnen voor veilig laden / lossen / transport/ opslag van MDI en TDI in bulk Ontwerp en gebruik van Intermediate Bulk Containers Richtlijnen voor veilig laden / lossen / transport / opslag van verpakte TDI en MDI MDI / TDI los- en opslagevaluaties (voor bulkleveringen) door getrainde onderzoekers. ►Voor logistieke dienstverleners Gecertificeerde ISOPA-chauffeurstraining DIA Richtlijnen: Richtlijnen staan op de website van ISOPA: ==> Product Stewardship == >logistics ==> guidelines Opslagbeoordeling Het ISOPA-beoordelingsprogramma dient om bulklosinstallaties van gebruikers van diisocyanaten te evalueren. Het programma is gericht op bulkspecifieke technische veiligheidsnormen. Evaluaties worden uitgevoerd door experten van ISOPA-leden. Chauffeurstraining: Het chauffeurstrainingspakket staat op de ISOPA-website: ==> Product Stewardship == >logistics ==> driver training for carriers Het pakket is verkrijgbaar in verschillende talen.

7 Hulp van Cefic De volgende opties zijn beschikbaar:
► Transperanto “Vertaalhulp” voor communicatie tussen chauffeurs en personeel op een productielocatie Verkrijgbaar via ► Voor logistieke dienstverleners SQAS evaluatieprogramma´s, zoals transportservice, rail Verkrijgbaar via Richtlijnen voor beste praktijken voor het veilig laden en lossen van vrachtwagens. Verkrijgbaar via DIA De term "Transperanto" is afgeleid van de woorden transport, transparant en esperanto. Transperanto is ontwikkeld door Cefic (Europese Raad van de Chemische Nijverheid) in samenwerking met de ECTA (European Chemical Transport Association). Transperanto is een hulpmiddel met de belangrijkste woorden en zinnen gerelateerd aan veiligheid, vertaald in 26 Europese talen. Transperanto is gericht op de communicatie tussen chauffeurs en het personeel op een productielocatie SQAS (Safety & Quality Assessment System) is een hulpmiddel om managementsystemen van leveranciers van logistieke diensten, op uniforme wijze te laten evalueren door onafhankelijke onderzoekers, door middel van een gestandaardiseerde vragenlijst. Een SQAS-evaluatie levert geen certificaat op, maar een gedetailleerd objectief feitenrapport, dat door elk chemisch bedrijf kan getoetst worden tegenover haar eisen. Veiligheid op basis van gedrag (Behaviour Based Safety, BBS) Richtlijnen voor beste praktijken voor het veilig laden en lossen van vrachtwagens Deze richtlijnen van Cefic/ECTA/FECC bieden richtsnoeren voor beste praktijken wat betreft de veiligheid van het laden en lossen van vrachtwagens vanuit technisch, gedragsgebaseerd en organisatorisch oogpunt. Richtlijnen voor de opleiding van chauffeurs en het veilig besturen van vrachtwagens Deze richtlijnen zijn bedoeld voor het uiteenzetten van manieren voor het verbeteren van de veiligheidsprestaties van wegtransportbedrijven door toepassing van BBS, terwijl ook de vereisten van de Europese Richtlijn 2003/59/EG betreffende de opleiding van bestuurders worden nageleefd.

8 Disclaimer Hoewel ISOPA en haar leden elke inspanning verrichten om nauwkeurige en betrouwbare informatie in goed vertrouwen op basis van de beste momenteel beschikbare informatie te verstrekken, dient de gebruiker er op zijn eigen risico op te vertrouwen. Er worden geen voorstellingen of garanties gegeven ten aanzien van de volledigheid, nauwkeurigheid of betrouwbaarheid ervan. Noch ISOPA, noch enig bedrijf dat aan ISOPA deelneemt, aanvaardt aansprakelijkheid voor schade van welke aard dan ook die voortkomt uit het gebruik van en het vertrouwen op de informatie. DIA Disclaimer


Download ppt "“Walk the Talk” Ontvangst, lossen en vertrek van vrachtwagens"

Verwante presentaties


Ads door Google