10 jaar kwaliteit ! Masterclass II 2017 Docentrollen & Motivatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
De “ leraar” als rolmodel
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Hogescholen in Dialoog
Doelstellingen Formuleren
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Competentiegericht leren vmbo
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Dossier Empowerment.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Niet differentiëren maar socialiseren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Eerstejaarsproblemen
Het motiveren van leerlingen in het VO
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Ouders & Clubs: één doel?!
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Groepsdynamica.
Groepsdynamiek 1.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Ouderraad 7 december.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Zelfsturing en motivatie
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Motivatie van Docenten voor Professionele ontwikkeling Joost Jansen in de Wal Perry den Brok Janneke Hooijer Rob Martens Antoine van den Beemt.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe pedagogisch handelen?
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Coaching in regioleren
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
de basis voor een gamified lessenserie
Motiveren: de ins en outs!
De juiste route naar het juiste doel
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Leerling- kenmerken Motivatie
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
‘Motiveren kan je leren’
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

10 jaar kwaliteit ! Masterclass II 2017 Docentrollen & Motivatie

Programma 09.00 uur Theoretisch kader 10.30 uur Koffie, 10.45 uur Intervisie & inspiratie 12.00 uur Lunch 12.45 uur Voorbeeldles 1; Leo 13.30 uur Voorbeeldles 2 Suus en Sjoerd 14.15 uur Micro –teaching 15.45 uur Nabespreking en afsluiting 16.00 uur

Agogiek, Didactiek & Methodiek

Agogiek

Didactiek

Methodiek

Agogiek Didactiek Methodiek

Agogiek Didactiek Methodiek

Doelstelling les Open doelen oplossen praktijkprobleem principes & uitgangspunten Houding & gedrag Gesloten doelen Vaardigheid kennis Keywords Uitvoering

+ Transfer - Transfer Methodische fasering Deelbenadering Complexe taken worden ontleed in deeltaken Veel feiten Simpele vaardigheden Onderwijs in delen Geen aandacht voor onderlinge relatie Holistische benadering Hele, complete taken, zoveel mogelijk in authentieke context Zonder de losse delen en hun onderlinge relatie uit het oog te verliezen + Transfer - Transfer

Docentrol; leraar / instructeur waardeoordeel docent, Keywords niet te veel richting ‘gevoelsvragen’, vragen naar omstandigheden / feiten, feed-up in noodzaak i.v.m. acceptatie… denk aan de wet van Maier Meer gesloten vragen Complimenteren

Docentrol; coaching rollenspel Docentrol bij rollenspelen Waarde-oordeel docent Feed up is noodzaak Freeze & bijsturen in het moment Voorzichtig met gevoelsreflecties Doelgericht… 8 mag! Vragen naar omstandigheden en feiten Complimenteren Kort Veel herhalingen Besluitvorming beperkt Tegenspel bekend

Docentrol; coaching uitgebreid rollenspel Minder waarde-oordeel docent Wat niet verkeerd is = goed Probeer niet (pratend) van een 6 een 8 te maken Besluitvorming & reflectie Gevoelsreflecties Meer open vragen Complimenteren Veel herhalingen Besluitvorming divers Tegenspel bekend Meerdere variaties

Cognitief / sociaal affectief Complimenteren motorisch Bestendigen van het geleerde; vaardigheid & besluitvorming Motiveren Relatie, competentie en autonomie Cognitief / sociaal affectief

Wet van Maier E = K x A Effect = Kwaliteit x Acceptatie

‘Motivatie is een innerlijk proces dat een persoon aanzet tot bepaald gedrag, richting geeft aan dat gedrag en ervoor zorgt dat dit gedrag in stand gehouden wordt.’(Woolfolk, Hughs & Walkup, 2008) Vraag de deelnemers wat motivatie is?

Waarom belangrijk? Motivatie speelt een cruciale rol in het leerproces Waarom is dit zo’n belangrijk construct in het onderwijs/ LO?

Motivatie? Vragen welke vormen van motivatie ze kennen Wat voor soort motivatie is dit? Waar kenmerkt zich deze vorm door? Gedrag wordt hier bepaald door een externe factor, dit noemen we extrinsieke motivatie.

Motivatie? Wat voor soort motivatie is dit? Waar kenmerkt zich deze vorm door?

Kwaliteit van gemotiveerd gedrag Niet enkel het onderscheid tussen: Intrinsieke Motivatie Extrinsieke Motivatie Nog niet zo lang geleden bestond slechts de tweedeling intrinsieke en extrinsieke motivatie, maar dit is inmiddels achterhaald. Motivatie is onder te verdelen in meerdere typen.

Motivatie? Want wat voor soort motivatie is dit dan? niet intern, maar ook niet volledig extern. Uitleg introjected/identified/intrinsieke motivatie a.d.h.v. voorbeeld fitness: welke motivatie(s) kan iemand hebben om te gaan fitnessen? Of om te bewegen?

Verplichting, druk, stress Vrijwillig, psychologische vrij Moeten of Willen? Waarom zit u vandaag hier? ‘MOETEN’ Gecontroleerde Motivatie ‘WILLEN’ Autonome Motivatie A M o t i v a e Omdat ik mijn bevoegdheid / registratie moet houden Omdat ik mezelf ertoe verplicht voel Omdat ik denk dat deze scholing mij een beter docent IBTmaakt Omdat ik het leuk vind, er plezier aan beleef Externe verplichting Interne verplichting Persoonlijk belang Plezier, passie Verplichting, druk, stress Vrijwillig, psychologische vrij

Kwaliteit van de motivatie Motivatie is niet alleen hoog of laag, veel of weinig Met name de kwaliteit van de motivatie is van belang Binnen een uitdagende en veilige leeromgeving kan een leerling opschuiven richting de rechterkant van het motivatie-continuum toelichting omtrent motivatie

Verschuiving op het continuüm A m o t i v a e MOETEN: Gecontroleerde Motivatie WILLEN Autonome Motivatie Omdat ik er een registratie voor krijg Omdat ik mezelf ertoe verplicht voel Omdat ik denk dat ik een hier betere docent IBT van word Omdat ik het leuk vind, er plezier aan beleef Externe verplichting Interne verplichting Persoonlijk belang Plezier, passie Binnen een uitdagende en veilige leeromgeving kan een lerende richting de rechterkant van het continuüm opschuiven Erbij vertellen dat er altijd een groep leerlingen zal zijn die niet intrinsiek gemotiveerd zijn. Maar een verschuiving van externe verplichting naar persoonlijk belang is al winst.

Waarom houd ik me als deelnemer aan de afspraken? x ‘MOETEN’ Gecontroleerde Motivatie ‘WILLEN’ Autonome Motivatie Omdat ik anders ‘straf’ krijg Omdat ik vind dat ik aan de verwachting vd docent moet voldoen Omdat ik inzie en begrijp dat dit nodig is Omdat ik het leuk vind, er plezier aan beleef Externe verplichting Interne verplichting Persoonlijk belang Plezier, passie Intrinsieke motivatie is in sommige situaties helemaal niet haalbaar…. Denk maar aan dit voorbeeld.

Self Determination Theory (SDT) Psychologische basisbehoeften - Autonomie - Verbondenheid - Competentie ‘WILLEN’ (autonome motivatie) - Zelfverzekerdheid - Enthousiasme - Inzet - Plezier - Zelfstandigheid - Transfer Ieder mens heeft behoefte aan A, B, C. Als daar aan wordt voldaan, dan zien we bij deze personen een autonome motivatie. Eerst laten zien dat verschillende onderzoeken aantonen dat autonome motivatie leidt tot positieve (gedrags)effecten in de les LO. Daarna ingaan op hoe een docent hier dan invloed op kan uitoefenen.

Het ABC van een motiverende leeromgeving Behoefte aan Autonomie Behoefte aan VerBondenheid Behoefte aan Competentie Initiator zijn van eigen acties (zelfbepaling) Zelf aan de basis staan van eigen gedrag (zelfregulering) Jezelf mogen zijn Geliefd en gewaardeerd worden door anderen Goede relaties hebben met anderen Gevoel hebben gedrag tot een goed einde te kunnen brengen Gevoel dat betere inzet leidt tot beter resultaat IBT les ? IBT les ? IBT les ? ‘Autonomie’, waarbij in dit geval de student het gevoel wil hebben dat hij (psychologisch) vrij is om te handelen, te beslissen, te kiezen en niet het gevoel heeft onder druk te staan; ‘Verbondenheid’, waarbij de student de wens heeft positieve relaties op te willen bouwen met anderen en zich geliefd en gewaardeerd wil voelen ‘Competentie’, waarbij de student het gevoel wil hebben doeltreffend met zijn omgeving om te kunnen gaan, zijn omgeving wil exploreren, begrijpen en beheersen (Van den Broek et al., 2009).

Het ABC van een motiverende leeromgeving Behoefte aan Autonomie Behoefte aan VerBondenheid Behoefte aan Competentie Initiator zijn van eigen acties (zelfbepaling) Zelf aan de basis staan van eigen gedrag (zelfregulering) Jezelf mogen zijn Geliefd en gewaardeerd worden door anderen Goede relaties hebben met anderen Gevoel hebben gedrag tot een goed einde te kunnen brengen Gevoel dat betere inzet leidt tot beter resultaat Initiatief & inbreng stimuleren Keuzes geven Ruimte om te ervaren Empathie tonen Zinvolle uitleg Empathie tonen Interesse tonen Enthousiasme tonen Rekening houden met gevoelens Consistent zijn (bijv. gedragsregels) Overzicht & structuur bieden Verwachtingen communiceren (doelen) + reden Rekening houden met niveau Zinvolle, positieve feedback Haalbare en uitdagende doelen

Op grond van het theoretisch kader van AfL en SDT is het volgende mengpaneel ontwikkeld Op de volgende dia’s komt toelichting per ’schuifje’

Afsluiting Masterclass II 2017 Docentrollen & Motivatie