Drijfzand of cement: de rol van de gemeente in IKC-vorming René Peeters wethouder Jeugd, Onderwijs, sport gemeente Almere 29 september 2017 Welkom,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie en transformatie Jeugdzorg
Advertisements

SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Bouwen aan een nieuwe sociale infrastructuur 27 maart 2014
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
Veranderingen in de zorg
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Hans Everhardt – MBO Groningen
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Jgz binnen de wijkteams en vraaggericht werken
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De kern van het arrangeren
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Even voorstellen Anja Hol
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Verbinden van zorg en onderwijs
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Passende zorg zo dichtbij en snel als mogelijk
Voor àlle kinderen ……. IKC en ondersteuningstructuur
Kansen voor transformatie
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
IKC Klarendal.
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Mee®doen. Visie Mee®doen Participatie gaat voor ons over de trotse, zelfstandige inwoner die volop in de samenleving staat en die alleen indien nodig,
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
Programma Sociaal Domein De Nieuwe Regio Gemeenteraden 11 februari.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Decentralisaties sociaal domein VNG Regiobijeenkomsten MO-groep maart 2013.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Sociale wijkteams Almere. Anne Kristie Hoogbruin Manager Sociale Wijkteams Joost Foget Wijkwerker.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Wmo beleid in de Drechtsteden
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Drijfzand of cement: de rol van de gemeente in IKC-vorming René Peeters wethouder Jeugd, Onderwijs, sport gemeente Almere 29 september 2017 Welkom, voorstellen, aangeven doel van de deelsessie. Bedoeling is om in gesprek te zijn met de deelnemers, met aandacht voor wat goed gaat en voor wat nog verdere uitwerking behoeft. Doen we alles op een stevige basis of is alles vergeefs omdat onze ondergrond langzaam wegzakt? Vragen tussendoor of vragen na afloop?

VISIE - Masterplan het jonge kind. - Volop ontwikkelkansen voor alle kinderen. - Focus op preventie en samenhang in het sociale domein. - Integrale aanpak. - Doorgaande lijn. - Kind voorop, ouders als betrokken partner. - Doen wat nodig is om kinderen tot bloei te laten komen, om kinderen hun talent te laten ontdekken.

INZETTEN OP ONTWIKKELINGSKANSEN VAN ALLE KINDEREN VISIE EN BREED BELEID - We streven naar goede pedagogische basisvoorzieningen in de wijken, waarin onderwijs, opvang/psz en (preventieve en lichte) jeugdhulp samenkomen. De rode draad is de doorgaande ontwikkelingslijn: verticaal, van 0 tot 23 jaar. En horizontaal, tussen bv opvang/psz en school, tussen welzijnswerk en school, kortom: zo mogelijk tussen alle organisaties die met de kinderen werken Warme overdracht van kinderen, bv van peuter naar kleuter met de peuterestafette Expertiseverbetering voor alle professionals rondom kinderen: hbo-coaches, uitwisseling via ENTZA, zodat de kwaliteit stevig wordt neergezet.

Onderwijs, opvang en jeugdhulp: samenwerken voor een stevige basis We organiseren rondom het kind wat nodig is. Als dat kan doen we dat in de vorm van een IKC. Maar het gaat om het netwerk rondom het kind. De netwerkvorming is het cement. Wat doen we allemaal: sterk in de klas, oké op school, school in de wijk (met JGZ). School in de wijk nu nog een pilot. Jeugdverpleegkundige en IB’er werken samen om een kind en het gezin snel de juiste hulp te kunnen bieden. We werken aan breed samengestelde teams in de scholen. Wijkgericht. Jeugdverpleegkundige is de spin in het web. Goede resultaten met onderwijsjeugdarrangementen.

OJA, EEN INNOVATIEVE AANPAK Mooi voorbeeld van het feit dat het gaat om het netwerk rondom een kind. Ook al is er in een wijk (nog) geen IKC, dan kunnen we toch doen wat nodig is, zo is gebleken. Na de decentralisaties: gemeente verantwoordelijk voor jeugdhulp. Aansluiting gezocht bij passend onderwijs. Belangrijk: één huishouden, één plan, één aanpak, ook op school. In een onderwijs-jeugdhulparrangement is er (lichte) ondersteuning en jeugdhulp op scholen voor speciaal (basis)onderwijs mogelijk. De jeugdhulp vindt plaats op school én thuis. We streven naar de volgende effecten:   • Afname van het aantal trajecten voor ambulante jeugdhulp. • Afname van het aantal trajecten voor residentiële jeugdhulp. • Afname van het aantal trajecten voor jeugd-ggz. Aanleiding om op SBO te starten: • nav SBO Watertuin waar 3 jeugdhulpverleners in een klas zaten voor 3 individuele kinderen en kinderen moeite hadden om hetgeen zij leerden van jeugdhulp in de klas toe te passen, gestart met OJA. • Jeugdhulp op school, integraal onderdeel van team. • Intensieve samenwerking vanuit eigen expertise. Co-financiering door gemeente en passend onderwijs. • Eerste resultaten tekenen zich af: minder uitval, Thuiszitters weer naar school, afname individuele beschikkingen. Meer kinderen geholpen in groepsverband. Schoolveiligheid toegenomen. • Toekomst: dit ook in regulier onderwijs toepassen, nu al regulier met Oké op school wijkgericht inzetten en experiment Sterk in de klas dat in Tussen de Vaarten ook in de wijk wordt ingezet.

ROL VAN DE GEMEENTE: BEÏNVLOEDEN, ONTSCHOTTEN, CO-FINANCIEREN, ONT-REGELEN Gemeente werkt aan het verbinden van onderwijs en maatschappelijke organisaties. We faciliteren overleg en uitwisseling op wijkniveau en we doen daar zelf ook aan mee. We zien de organisaties als partners rondom het kind. Ontschotten: middelen vrijgemaakt uit verschillende budgetten (jeugd lokaal, J-GGZ, Jeugd Residentieel en JZ+), inzetten waar nodig. Co-financiering vanuit Passend onderwijs Almere. Ont-regelen: hulp en ondersteuning wordt zonder indicatie verleend (behalve jeugdhulp met bedrijf). We doen waar een kind behoefte aan heeft. Dat bepalen school en zorgaanbieder in overleg met het kind en met de ouders.

DURF BUITEN DE KADERS TE GAAN Probeer uit Laat regels geen belemmering zijn om adequaat te handelen Durf dwars te zijn Denk aan belang van het kind, het gaat om het netwerk, het IKC is daar één verschijningsvorm voor

ONTWERP NIEUWE PROCESSEN Multidisciplinaire teams, oja’s, pilots. En natuurlijk is niet alles meteen succesvol. Er zakt ook wel eens een interventie weg. Maar denk dan niet meteen dat alles op drijfzand is gebouwd. We leren en ontwikkelen verder. En dan zien we dat onze acties samen met de organisaties wel degelijk werken. Onder het drijfzand blijken zich dan toch al de contouren van een stevig fundament af te tekenen.

Maak sterke verbindingen “school in de wijk” Zoals dit mooie voorbeeld dat staat als een huis: School in de wijk waar de jeugdverpleegkundige de spil is tussen school en wijkteam.

HOU RUIMTE VOOR LOKALE INVULLING Advies aan de deelnemers: regel niet alles dicht. Houdt ruimte voor nieuwe ideeën. Het IKC is mooi, maar het gaat om het doel daarachter: de doorgaande ontwikkelingslijn van het kind. En hou het lokaal: de ene wijk is de andere niet. Houdt rekening met de omgeving. Beweeg mee met de wijk. Er is geen blauwdruk. Want inderdaad “Het IKC bestaat niet”.

DOE DURF DRAM En vooral: doe durf dram. Hou vol, dat verdienen alle kinderen. De ontwikkeling die de eerste jaren plaatsvindt is het fundament voor de rest van hun leven.