Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Iedereen coach naar Jef Clement.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Welkom in “de Bovenkamer”
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Met wie app jij? Mediabegrip week
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Reflecteren even pas op de plaats
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
© UNIEK IN DE KLAS.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 9.
Nee Zeggen!.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Lotgenoten Bijeenkomst 11.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Gesprekstechnieken Les 5.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Lotgenoten Bijeenkomst 8.
Parkinson Lotgenoten Training
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
gesprekstechnieken Les 2
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Zichtbaarheid Creëren
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman

Welkom! Bijeenkomst 12

Thema van de dag: Verbeteren van de communicatie Een gesprek voeren

Programma van de dag We beginnen straks met ons te herinneren wat we de vorige bijeenkomst ook alweer hebben gedaan. Bespreken van de thuisopdracht. Een gesprek voeren Oefeningen. De thuisopdracht voor de volgende keer. Terugblik

Wat herinnert u zich van de vorige bijeenkomst? Maak groepjes van 3 of 4 personen (naast elkaar). U krijgt 1 minuut om met uw groepje te overleggen en uw geheugen op te frissen wat we de vorige bijeenkomst hebben gedaan. Het rad van fortuin (wordt op het scherm geprojecteerd), bepaalt wie het, namens het groepje mag vertellen.

De thuisopdracht van de vorige keer. De thuisopdracht was: Kijk eens kritisch naar je eigen communicatie. Wat gaat er goed in gesprekken, op welk moment stagneert het gesprek? Wat doe je (wat doet de ander) als het gesprek stagneert. Hoe kom je daar samen uit?

Een gesprek voeren Er zijn verschillende soorten gesprekken b.v. Een ‘gezellig’ gesprek. B.v. op een verjaardag met een verre neef/nicht. Uitwisselen van informatie. B.v. een gesprek bij de neuroloog. Verzoekgesprek/ SOVA gesprek. Onderhandelen/ conflict oplossen. B.v. in een relatie. Komt vandaag niet aan de orde. Al deze gesprekken verlopen anders.

Zomaar een gesprekje ‘mooi weer’

Zomaar een gesprek Op een verjaardag, een reünie, op een bankje in het park, op een terras van een strandtent kom je in gesprek met iemand. Het gaat niet echt om informatie vergaren, of een gesprek voeren dat tot afspraken leidt. Hoe voer je zo’n gesprek en hoe voorkom je dat het stokt? Daar is een middel voor. Het heet LSD

LSD Dit is geen drug om gemakkelijk te kunnen praten. Het is een afkorting van: Luisteren. Stimuleren. Doorvragen.

Luisteren Luister naar wat de ander vertelt. Wat vertelt de ander? Wat is de inhoud? Hoe vertelt de ander het? Wat is de toon, de emotie? Wat is de lichaamstaal? Klopt de lichaamstaal met de inhoud? Hoe zit/ staat de ander erbij? Beweegt de ander veel of juist niet?

Stimuleren Je wilt het gesprek gaande houden. Dan kun je zelf praten, maar ook de ander láten praten. Dat kun je doen door: Samenvatten Als ik het even samenvat, dat zeg je….. Klopt het dat je nu zegt…… Kernwoord herhalen Frankrijk? Je sleutelbos? ‘Hummen’, ‘ja,ja’, ‘knikken’. Als peper en zout in het eten. Niet te veel, maar ook niet weglaten.

Doorvragen De beste manier om een gesprek gaande te houden is het stellen van open vragen. Wie, wat, waar, welke, hoe. Vermijd een ‘waarom’ vraag. Gebruik liever: “wat is de reden dat…” of: “vertel…..” . Uit onderzoek blijkt dat mensen die over zich zelf praten het knuffelhormoon ‘oxytocine’ aanmaken. Dat verklaart veel!

Oefening Maak groepjes van 3 (of 4) Persoon A knoopt een gesprek aan met B. Gebruik als openingsvraag: “Wat was het leukste dat je deze week hebt meegemaakt?” Natuurlijk mag B ook (open) vragen stellen aan A. Het gesprek duurt maximaal 5 minuten (na het signaal van de klok). Persoon C (en D) is steun en toeverlaat en let er op dat de vragen OPEN zijn. Wissel van rol.

Informatiegesprek Het informatiegesprek is niet vrijblijvend. Je verstrekt informatie en/of Er wordt informatie gevraagd.

Informatie gesprek

Je verstrekt informatie Over het algemeen wordt er bij informatie verstrekken één of meerdere vragen gesteld waar je antwoord op geeft. Als de vraag gesloten is, kun je met ja of nee antwoorden. De vragenlijsten van de Parkinsonverpleegkundige zijn vaak zo. Toch is het verstandig om ook op een ja/nee vraag, als dat nodig is wat toelichting te geven. Als de vraag open is heb meer vrijheid in je antwoord. Als je de indruk hebt dat je antwoord niet helemaal duidelijk is, vraag dan b.v. “Ben ik wel duidelijk?” of: “Is dit een antwoord op uw vraag?”

Je vraagt informatie. Maak vooraf een lijstje met je vragen. Stel bij voorkeur open vragen. ( wie, wat, waar, welke, hoe, waarom). Open vragen geven altijd meer informatie. Heb je al je informatie, vat de antwoorden dan even samen en vraag de ander of het klopt.

Oefening Groepjes van 3 of 4. Gesprek max. 10 min. Persoon A wil graag informatie over (kiezen): Bijzondere activiteiten in de gemeente van B. Waar kun je het beste eten in de gemeente van B. Hoe kom je het gemakkelijkste van de Immanuelkerk naar het huisadres van B. De hobby van B. Maak zelf een keuze over wat je van B wilt weten. Let op! Vraag naar zoveel mogelijk details. Het woordje ‘precies’ helpt daarbij. Persoon C (en D) zijn steun en toeverlaat. Na afloop: B, C en D vullen voor A een feedbackbriefje in. Wissel daana van rol.

Een gesprek met een verzoek. Het SOVA gesprek

Een gesprek met een verzoek Hiervoor gebruiken we het SOVA-model. Situatie Geef aan wat de situatie is. Noem de feiten. Obstakel Noem het probleem Vraag Stel je vraag Afspraak Maak concrete afspraken.

Oefening SOVA gesprek We nodigen twee deelnemers uit die het leuk vinden een SOVA-gesprek te voeren. Het gesprek wordt opgenomen en daarna afgespeeld om iedereen de mogelijkheid te geven een pluimen en tips te geven.

De Casus Het gaat om een nieuwe buurman/-vrouw (A) die een verzoek heeft voor zijn/haar oudere buurvrouw (B).

Persoon A gaat na de drukte van de verhuizing een paar dagen op vakantie. Maar de kat kan niet mee. Die moet dagelijks aandacht en brokjes. In het weekend graag een blikje. Het ligt allemaal klaar in de keuken. Bovendien hebben de plantjes nogal geleden onder de verhuizing en vragen extra aandacht. Ook verwacht hij/zij nogal wat post en ook een pakje. A wil B vragen de post op de tafel ter leggen en het pakje in ontvangst te nemen.

Pluimen en tips We spelen de opname af. Aan wie wil je welke pluim geven. Heb je ook voor iemand een tip, wat ook zou kunnen, wat jij gezegd, geantwoord zou hebben?

Terugblik Vandaag hebben we geoefend met verschillende gesprekssituaties. Welke tips/informatie die je vandaag hebt geleerd, ga je gebruiken? Wanneer is je eerstvolgende informatie gesprek?

Thuisopdracht Pas het geleerde toe als je de komende week gesprekken voert.

Thema van de volgende bijeenkomst De volgende bijeenkomst (13) gaat ook over ‘verbeteren van de communicatie’. Thema van bijeenkomst 13: Moeilijke gesprekken, Deelnemen aan een groepsdiscussie

Jan de Groot Henk Torreman Tot de volgende keer! Jan de Groot Henk Torreman