Welkom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Dienst Time Out Projecten
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
MBO passend onderwijs
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
DPB Fysica Gent.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Evaluatie van een proces
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
1zorg-route.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Handelingsgericht samenwerken
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Directiedag CLB 12 februari 2015
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
M-decreet Een korte toelichting.
Algemeen Diagnostisch Protocol
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Experten in de derde graad Proefproject
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Marjorie Carrein Marjorie Carrein
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
LOP Oostende – Middelkerke Secundair
Het zorgcontinuüm.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
Directievergadering BuO
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Infodag onderwijs Welkom!
het katholiek basisonderwijs
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Info directievergadering
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Inleiding campusvoorrang
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Ondersteuningsmodel
Transcript van de presentatie:

Welkom

SAMEN BOUWEN AAN ONTWIKKELING Welkom

Verloop Onze start Doel Waar staan we voor? VOKAN KIND/JONGEREN Ouders Gewoon onderwijs Buitengewoon onderwijs CLB PBD VOKAN – café ruimte voor vragen Verloop

Het plan De realiteit Onze start

Start

Doel

Waar staan we voor

Probleem Oplossing Waar staan we voor

Ondersteuning is VRAAGGESTUURD FLEXIBEL OP MAAT de school (in overleg met CLB, ouders, leerling) stelt ondersteuningsvraag aan VOKAN FLEXIBEL zo lang als nodig, niet langer dan nodig kan starten en stoppen in de loop van het schooljaar Intensiteit kan verhoogd of verlaagd worden tijdens de ondersteuning OP MAAT leerlinggericht leerkrachtgericht teamgericht Ondersteuning is

Voor wie? Ondersteuning vanuit VOKAN: Leerlingen met een GV of V of IV Type basisaanbod Type 3 Type 7 STOS (spraak-taal- ontwikkelingsstoornissen) Type 9 Type 3 (gedrag- en emotionele problemen) HGD fase 2-3 Voor wie?

Voor wie? Ondersteuning vanuit scholen BuO Type 2 kan door VOKAN Type 4, 6, 7 auditief wordt opgenomen door onze partners Voor wie?

Beheerscomité Gewoon onderwijs Buitengewoon onderwijs CLB Josiane Van Huynegem Guy Van Deuren Martine Van Dun Gunther De Vries Christel Loots André Gysbrechts Koen Bernaers Robert Vergauwen Dirk Dillen Wen Van Hees Marc Mathyssen Rony Mathyssen Geneviève Vanneste Gewoon onderwijs Buitengewoon onderwijs CLB Pedagogische begeleiding Beheerscomité

school gewoon onderwijs externe partners school gewoon onderwijs ouders kind jongere VOKAN

KIM VOKAN

Bettie Kim Elke Anke Regio Tine Karen

anker Werking Communicatie School – CLB - ouders Samen zoeken naar een passende werking voor de school Overzicht trajecten en ondersteuners Werking

Aanmelden De school bekijkt of er voldoende ondersteuning mogelijk is binnen de school. Zo niet, wat is meer nodig? De school gaat in overleg met CLB of er externe ondersteuning nodig is? De school stelt de ondersteuningsvraag aan VOKAN via www.vokan.be (zorgloket) Aanmelden

Traject Een ondersteuningsvraag komt binnen Verduidelijken van de hulpvraag op de school Koppelen van ondersteuner aan een de vraag Begeleiding Reflectie Traject

grote vraag kleine vraag hulpvragen

Een vraag is altijd gekoppeld aan een gerechtigde leerling met een ondersteuningsvraag. Individueel indien nodig In kleine groepjes waar mogelijk Met de hele klas aan de slag Met leerkracht/en of team aan de slag Wat kan? Geen therapie Geen bijles

school gewoon onderwijs externe partners school gewoon onderwijs ouders kind jongere Onze partners

Kind/Jongere

school gewoon onderwijs externe partners school gewoon onderwijs ouders kind jongere Onze partners

Ouders

school gewoon onderwijs externe partners school gewoon onderwijs ouders kind jongere Onze partners

Getuigenissen

school gewoon onderwijs externe partners school gewoon onderwijs ouders kind jongere Onze partners

CLB

Participeren aan netwerken: 3 niveaus Beleidsmatig : participatie aan beheerscomité / stuurgroep Vrije CLB’s en Vrije ONW’s: deelname aan operationeel overleg over netwerken heen Op niveau leerling: concrete begeleiding Rol CLB najaar 2017

In elk beheerscomité van een ONW zit een vertegenwoordiging van een vrij CLB (directeur / coördinator) van die regio Zoeken naar afstemming op beleidsniveau Beleidsmatig

Zoeken naar concrete afstemming en gelijkgerichtheid tussen vertegenwoordigers van de vrije CLB’s, DPB en de verschillende (vrije) ondersteuningsnetwerken Operationeel overleg

Pleitbezorger voor leerling Ondersteuning die hij nodig heeft Individueel versus systeemondersteuning Bewaken dat ouders / leerling als actieve partners meegenomen worden Niveau leerling

Niveau leerling - concreet School doorloopt zorgtraject met de leerling volgens zorgcontinuüm (fase 0 en 1) CLB wordt voor deze leerling betrokken vanaf fase 2 (uitbreiding van zorg) – opstart HGD-traject Traject wordt gelopen in overleg met leerling, ouders, school en kan resulteren in : Verslag M-decreet – GV – oplijsting ondersteuningsnoden (groep gedrags- en emotionele problemen zonder diagnose) Aanmelding bij RTJ – NRTJ (A-doc) – aanmelding bij OCJ (M- doc (verontrusting – Mano) Niveau leerling - concreet

Niveau leerling - concreet Indien uit gelopen traject een ondersteuningsvraag voor ONW komt: School meldt aan CLB zorgt voor nodige administratie (GV – formalisering in LARS) CLB is betrokken bij opstartvergadering / afstemming aanpak ONW op geformuleerde ondersteuningsnoden Niveau leerling - concreet

Nog uit te klaren…. ​Handzaam aanmeldingsformulier voor de school ? Opdracht CLB: scherper formuleren van ondersteunings- en onderwijsbehoeften ifv indicatiestelling Rol in opvolging en evaluatie? Op niveau van VCLB-Koepel: werkgroep opgestart: Visie op rol van CLB: voor aanmelding, aanmelding zelf, na aanmelding…. Nog uit te klaren….

PBD

Pedagogische begeleiding Opdracht Pedagogische begeleiding Ondersteunt scholen bij het realiseren van opvoedingsproject Ondersteunt personeelsleden onderwijsinhoudelijk en pedagogisch-didactisch Reikt onderwijsinnovaties aan, ontwikkelt initiatieven om onderwijskwaliteit te bevorderen en stimuleert het BVV van de scholen Begeleidt scholen bij uitwerking actiepunten na doorlichtingen Voert in kader van externe ondersteuning ontwikkelingstaken uit Onze Partners

Fase O en 1 van het zorgcontinuum Kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen Uitbouw zorgbeleid Coaching van leraren bij uitbouw krachtige leeromgeving Uitwerken van maatregelen, stimuleren differentiëren, remediëren Gelijke kansenbeleid Communicatie met ouders …… Fase 1 Ondersteuning van schoolteam in het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Uitwerken maatregelen om te compenseren en te dispenseren Aanreiken nascholingsaanbod in het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ……. Onze Partners

Samenwerking met partners Op zoek naar manieren om efficiënt samen te werken Geen dikke lijnen  communicatie en afspraken PBC is er om samenwerking PB en ON te bevorderen Oproep aan school en CLB Breng partners met elkaar in contact Onze Partners

Pedagogisch begeleider Inclusie Deskundige Proces begeleider Pedagogisch begeleider PBC Coach PBD

Proefperiode voor drie jaar, daarna definitief wettelijk kader Samenwerking voor één jaar Urenpakket volgend jaar? De toekomst???

Samen komen is een begin, samen blijven is een vooruitgang, samenwerken is succes! Bedankt

De wet van de twee voeten VOKAN-café

Thema’s Van leerlinggerichte naar leerkrachtgericht/klasondersteuning in het basisonderwijs in het secundair onderwijs Op zoek naar een goede ondersteuningsvraag Werk maken van inclusie Scholen en ondersteuningsnetwerken in de toekomst??? Werk maken van functioneel haalbaar, efficiënt overleg Samenwerking met partners Communicatie met partners Vragen staat vrij VOKAN-café

Samen komen is een begin, samen blijven is een vooruitgang, samenwerken is succes! Bedankt