05/09/2018 Direct E-Mail: 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van onderzoek in klas 4
Advertisements

Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
Project verkeersveiligheid en ruimte en Cursus Verkeersgedrag/-veiligheid 1 Ir Adriaan Walraad MBA.
Schrijven in passende stijl
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Overdragen van de Informatica, 2006 Het schrijven van een krantenartikel Jan Broersen / Gerard Vreeswijk, 2006/7.
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Andere schooltijden Informeren.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Vragenlijst groepje 3 Wiki.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Medmec04 Engagement.
Het belang van plannen.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Assessmentweek SEMESTER 1 (26-30 JANUARI 2015). Welkom!  Wat houdt deze week in?  Individuele voorbereiding  Werken in groepjes  Heel belangrijk:
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Schrijven h1 Kattebelletje.
Na deze les kun je: Uitleggen wat er in een receptuur moet staan
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Direct Doelgroepgericht schrijven: schrijfstijlen
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct Doelgroepgericht schrijven: schrijfstijlen
Direct 5. Juridische aspecten
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 3. Direct Marketing Media
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Direct Juridische aspecten
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Wat maakt een PPT goed?.
Helpen bij huiswerk en plannen
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
Hoe speel je de Pizza Game?
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Transcript van de presentatie:

05/09/2018 Direct E-Mail: 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar 2012-2013, blok 2

Programma van vandaag Voorbereiden toets Schrijfstijlen 05/09/2018 Programma van vandaag Voorbereiden toets Schrijfstijlen Afronding Communicatie-leerlijn

De toets communicatie Geen materiaal/boek mee Open vragen en meerkeuzevragen (Postma) Hoofdstuk 1 en 2: geheel Hoofdstuk 4: par. 4.1, 4.3, 4.4. Hoofdstuk 5: par. 5.1, 5.3, 5.4. (Engelfriet) Hoofdstuk 4 + 13 (Engelfriet) (Overig) Aanvullend materiaal uitgereikt in de les.

Schrijfstijl 1: Bondig Schrijven is schrappen ‘Geen woorden, maar daden’ Eén keer is genoeg Pas op met bijvoeglijke naamwoorden Pas op met voorzetselconstructies (mbt, dmv, itt)

Schrijfstijl 2: Duidelijk Geen moeilijke woorden (tenzij…) Geen vage woorden (leuk, aardig) Geen ingewikkelde zinnen (tip: één mededeling per zin)

Schrijfstijl 3: Menselijk Schrijf als mens Schrijf aan mensen Schrijf over mensen (maar voorkom platvloersheden ‘Hey mevrouw!’)

Schrijfstijl 4: Concreet Laat de feiten voor zichzelf spreken Wees specifiek Vertoon met veelzeggende details Maak rake beschrijvingen Schrijf filmisch Prikkel alle zintuigen Geef voorbeelden Gebruik opsommingen Verlevendig door personificatie Verander naamwoordstijl in deelwoordstijl Maak verleden actueel Bewijs met cijfers Gebruik de menselijke maat Zie de reader Wiki!

Schrijfstijl 5: Beeld of Metafoor Het nut van beelden (vergelijkingen): Maken iets ‘zichtbaar’ Kunnen (meer) verduidelijken Kunnen (meer) overtuigen Kunnen (meer) amuseren Vier eisen bij gebruik: Sluit aan bij de doelgroep Wees origineel Houd het kort Voorkom ongewenste/ onbedoelde bijbetekenissen

Opdracht 2: Stijlteksten Verzamel een aantal sleutelwoorden die in jullie e-mail moeten staan Schrijf een eerste bondige, versie van de tekst Schrijf de tweede versie Duidelijk (er) en (her-)schrijf minstens volgens één van de volgende versies: Schrijf de derde versie Menselijk (er) Schrijf de vierde/zesde versie Concreet Schrijf de zevende versie Beeldend (er)

Communicatieplan Definitief plan inleveren 11 januari Beoordeling communicatieplan in week 8

Demonstratie DEM donderdag 17 januari 05/09/2018 Demonstratie DEM donderdag 17 januari Rooster volgt nog Maximaal 10 minuten Stuur je ppt (max. 5 dia’s) uiterlijk woensdag 16 januari 19.00 uur naar nynke.verhoeven@han.nl (windows!) Beoordelingspunten: Hoe verloopt de demonstratie, inclusief verzending van de e-mail naar een ter plekke opgegeven e-mail account? 11

05/09/2018 17 januari 10.00 en 16.00 uur één cd per groepje inleveren OWB met daarop: Communicatieplan Creatieve concepten Conceptteksten (3 van les 6 en 3 van deze les) Template, onderdeel Realisatie Eigen database inclusief query’s, onderdeel Realisatie Eindproduct: direct e-mail 12