De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Direct 5. Juridische aspecten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Direct 5. Juridische aspecten"— Transcript van de presentatie:

1 Direct E-Mail: 5. Juridische aspecten
06/08/2018 Direct 5. Juridische aspecten Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3

2

3 Programma van vandaag Wie is Arnoud Engelfriet
06/08/2018 Programma van vandaag Wie is Arnoud Engelfriet Twee juridische aspecten: Databases Media De Code Practicum Herhaling hoofdstuk 5 Postma Oefenen met ‘juridische zaken’

4 Wie is Arnoud Engelfriet
06/08/2018 Wie is Arnoud Engelfriet Zie de site: Het boek: De wet op internet (editie 2010) Hieruit: twee hoofdstukken: 4 en 13 Gratis e-book te downloaden:

5 Juridische aspect 1: databases
06/08/2018 Juridische aspect 1: databases De Wet Bescherming persoonsgegevens (WBP) Begrippen: Verantwoordelijke, bewerker, betrokkene, derde, ontvanger Informatieplicht, Recht van verzet Meldingsplicht: het College Bescherming Persoonsgegevens ( Kijk ook eens op:

6 Juridische aspect 2: media & regels
06/08/2018 Juridische aspect 2: media & regels Artikel 11.7 Telecommunicatiewet Opt-in / Opt-out Toezicht: OPTA ( Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit Zelfregulering: SRC ( De code reclame via Wie en wat is DDMA? ( ) Wie en wat is Thuiswinkel? (

7 OPTA, wat is dat?

8 Wat is DDMA Dutch Dialogue Marketing Association
“DDMA is de branchevereniging voor dialoogmarketing en omvat alle vormen van directe communicatie; van social marketing tot direct mail. DDMA biedt deskundige en praktische kennis over datadriven marketing. Als service aan onze leden (opdrachtgevers & dienstverleners), als gesprekspartner van Den Haag en Brussel en als promotor van kwaliteit in de sector.” bron: nieuwsbrief DDMA geraadpleegd d.d

9 Artikel 11.7 Opt-in Opt-out
Geeft de ontvanger vooraf toestemming om via benaderd te worden (meestal door formulier in te vullen met naam en adres) confirmed opt-in actieve toestemming Opt-out Geeft de ontvanger niet vooraf toestemming, maar krijgt bij ontvangst van die ongevraagd de mogelijkheid uit te schrijven ‘passieve’ toestemming spam

10 Artikel 11.7 Commerciële/ideële/charitatieve berichten via e-mail
06/08/2018 Artikel 11.7 Commerciële/ideële/charitatieve berichten via Toestemming voor ongevraagde communicatie

11 Artikel 11.7 Als er geen klantrelatie is
actieve handeling om voorafgaand toestemming te krijgen; recht van verzet (kosteloos en eenvoudig) aanbieden bij iedere communicatie. Als er wel een klantrelatie is bij het verkrijgen van het adres aangeven wat er met dat adres gebeurt hoeft er geen ‘expliciete permissie’ te zijn zolang de ongevraagde communicatie ‘eigen’ en ‘soortgelijk’ is recht van verzet (kosteloos en eenvoudig) bij iedere communicatie aanbieden

12 verplicht veld: wat gebeurt er mee?

13 Code verspreiding reclame via e-mail
Nieuwe code per 1 januari 2012 (vervangt die uit 2004; door nieuwe technieken nieuwe code nodig) Reclame via is: het per aanprijzen van goederen, diensten of denkbeelden, alsmede het vragen van diensten een heel breed begrip!

14 Code verspreiding reclame via e-mail
Geen aparte codes B-to-C en B-to-B Eisen aan toestemming: actieve handeling bij prospects / duidelijk en vooraf informeren bij bestaande klanten niet wegstoppen in algemene voorwaarden (dat mocht eerst nog wel)

15 Code verspreiding reclame via e-mail
Eisen aan informatie over doel van verzamelen adressen: bestandseigenaren zijn verplicht op de plek waar het adres wordt gevraagd, duidelijk te maken dat het gebruikt zal worden voor reclamedoeleinden en/of derdenverstrekking.

16 Overtreden van de code OPTA geeft boetes als het om spam gaat (11.7)
College Bescherming Persoonsgegevens kan boete geven als persoonsgegevens zonder toetstemming gebruikt worden Code is ‘zelfregulerend’. Reclame Code Commissie ‘beveelt aan’ (iets niet meer te doen)

17 Geen boete maar:

18 Geen boete, maar:

19 06/08/2018 19

20 06/08/2018 Practicum

21 In drietallen Lees Postma 5, verdeel p.p.: inleiding + 5.1 5.3 5.4
Vat je paragraaf samen en leg uit aan de andere twee (start bij 1, enz). Wat vond je het meest opvallend? In de klas de drie meest opvallende zaken delen

22 Hoe zit het bij de HAN? Je hebt je ingeschreven voor een cursus bij de HAN. Wat gebeurt er met je gegevens? Zoek na op de site van de HAN Vergelijk met Fontys

23 Aanvullen communicatieplan
06/08/2018 Aanvullen communicatieplan Voeg een hoofdstuk toe aan het communicatieplan: ‘Juridische aspecten’ Zorg dat alle keuzes die jullie maken m.b.t. de DEM juridisch kloppen en onderbouw ze met de juiste wet- en regelgeving 23


Download ppt "Direct 5. Juridische aspecten"

Verwante presentaties


Ads door Google