Lotgenoten Bijeenkomst 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Advertisements

PSD Basisstructuren programmeren.
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
3-jarigen in het basisonderwijs
Het geheugen is goud waard!
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Introductie.
Een dag uit het leven van een kind in de onderbouw
Coachen Maandag 14 juni 2006.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presentatie Bijeenkomst 3
voor familie en vrienden van
Wat doet een magneet?.
Portfolio Presentatie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Woordjes leren.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Breinleren.
Onderwijspsychologie
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Train your brain.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 9.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Thema 4: Zo bereik je meer
Lotgenoten Bijeenkomst 11.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Voel je wel in je vel !.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
VAARDIGHEDEN 4 Veiligheid en vertrouwen
Parkinson Lotgenoten Training
Dementie Nabij zijn.
Gesprekstechnieken Les 6.
Lotgenoten Bijeenkomst 8.
Parkinson Lotgenoten Training
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Persoonlijke doelen maken
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Transcript van de presentatie:

Lotgenoten Bijeenkomst 3

Welkom! Welkom! Welkom!

Oh, ja! Vorm groepjes van 3-4 personen Wat herinner je je van de vorige bijeenkomst? Wat herinner je je van het thema? Het lot bepaalt wie rapporteert.

Uitwisselen van informatie Zijn er ontwikkelingen in het verloop van je ziekte? Wat ging er goed de afgelopen periode en wat ging er minder. Wat is het leukste dat je de afgelopen periode hebt gedaan/beleefd. En hoe ben je omgegaan met mogelijke minder positieve ervaringen.

Tips en adviezen Wat heb je meegemaakt waar de andere deelnemers wellicht hun voordeel mee kunnen doen. Adviezen ten aanzien van de ziekte. Tips om met de ziekte om te gaan. Iets wat je gelezen hebt of op tv hebt gezien. Tips voor uitjes die geschikt zijn. Mooie films, muziek, (luister-)boek, tentoonstellingen, enz.

Pauze opdracht We drinken koffie in de hal. Oefen daarbij in het stellen van ‘open’ vragen. Dat zijn vragen die beginnen met: Wat wie waar waarom en hoe

Bewegen met Jan

Aandacht, concentratie en schakelen Deze begrippen hebben allemaal te maken met het functioneren van ons werkgeheugen (tijdelijk geheugen). De kwaliteit van het werkgeheugen vermindert bij het ouder worden en door de ziekte van Parkinson.

Werkgeheugen Bij aandacht speelt ons werk- of tijdelijk geheugen een belangrijke rol. Het kan nieuwe informatie korte tijd (ca. 30 sec. tot 1 min.) vast houden, maar houdt ook informatie vast, die we ophalen uit ons blijvend geheugen. Het werkgeheugen heeft een beperkte capaciteit. Het kan 7 +/- 2 items tegelijk vasthouden.

Aandacht en werkgeheugen Het werkgeheugen is de toegangspoort voor informatie tot ons brein. Omdat de capaciteit beperkt is, moet er ‘ruimte’ vrij gemaakt worden om nieuwe informatie toe te laten en verder te kunnen verwerken. Bij ‘aandacht’ maakt je brein ruimte vrij in het werkgeheugen om nieuwe informatie te kunnen verwerken.

(Kort sensorisch geheugen) Blokschema geheugen Zintuiglijk geheugen Werkt snel en heel kort (Kort sensorisch geheugen) Werkgeheugen Actief Permanent geheugen Passief herkennen kiezen Coderen (betekenis geven) Herhalen Ordenen Associëren Kiezen van een ophaalstrategie   Onbeperkt in capaciteit

Concentratie en werkgeheugen Concentratie is de mate waarin je je aandacht bewust kunt richten op één ding. Ben je snel afgeleid, dan heb je een slechte concentratie. Kun je je aandacht voor een langere tijd op iets gericht houden, dan heb je een goede concentratie. Een ander woord, dat ook wel gebruikt wordt in dit verband, is “focussen”. Concentratie wordt bepaald door de capaciteit van het werkgeheugen.

Schakelen en werkgeheugen Als het werkgeheugen met verminderde kwaliteit regelmatig ruimte moet vrijmaken voor nieuwe informatie, dan gaat dat niet altijd even goed. Het kan zijn dat ‘oude’ informatie blijft ‘hangen’ in plaats van gewist te worden uit het geheugen. We ervaren dat als ‘schakelproblemen’.

Het schoolbord als voorbeeld Je kunt het werkgeheugen vergelijken met een schoolbord. Bij aandachtproblemen is het bord vol en moet er ruimte worden gemaakt. Bij concentratieproblemen is het bord te klein. Bij schakelproblemen wordt het bord niet goed gewist. Oude informatie blijft zichtbaar.

Wat doe je eraan? Je werkgeheugen zal niet meer de kwaliteit van een 20-jarige kunnen krijgen. Maar de problemen van het werkgeheugen kun je voor een flink deel opvangen. Door te ordenen, categoriseren, ezelsbruggetjes, associëren, enz. Door te visualiseren/verbaliseren. Door ‘externe geheugens’ te gebruiken. Memo blaadjes, agenda, mindmap, boodschappen-briefjes, enz. Vooral door het geheugen veel te oefenen! Spelletjes, kruiswoordpuzzels, sudoku, klaverjassen, enz.

Oefening paardensprong Je ziet een rooster van 9 blokjes met 8 letters. Je kunt van de letters een woord maken door bij de aangeven letter te beginnen en de volgende letters te zoeken volgens het patroon van de paardensprong uit het schaakspel. We laten eerst een voorbeeld zien.

Oefening paardensprong, voorbeeld   O E B D N K

Oefening paardensprong, voorbeeld   O E B D N K

Oefening paardensprong, voorbeeld   O E B D N K

Oefening paardensprong, voorbeeld   O E B D N K

Oefening paardensprong, voorbeeld   O E B D N K

Oefening paardensprong, voorbeeld   O E B D N K

Oefening paardensprong, voorbeeld   O E B D N K

Oefening paardensprong, voorbeeld   O E B D N K

Oefening paardensprong, voorbeeld   O E B D N K

Oefening paardensprong, voorbeeld   O E B D N K Het woord is: ‘ONBEKEND’

Oefening paardensprong, nieuwe woord   E O I N F G

Oefening paardensprong   E O I N F G Het woord is: ‘OEFENING’

Oefening paardensprong, nieuwe woord   U T L O R B I F

Oefening paardensprong   U T L O R B I F Het woord is: ‘BRUILOFT’

Memory Je krijgt 2 x 8 dierenplaatjes te zien. Onthoud de plaatjes en de positie van de bij elkaar horende dieren. Je krijgt één dier te zien. Geef het nummer van het hokje van het tweede zelfde dier.

Memory

Memory

Memory

Getallen onthouden Je krijgt een rooster met 25 opeenvolgende getallen te zien. Er wordt een willekeurig getal getoond. Onthoud het getal en als het beeld verdwijnt schrijf je het getal op. Daarna verschijnen 2 getallen. Onthoud de getallen en als het beeld verdwijnt schrijf je de getallen op. Vervolgens het zelfde met 3 getallen, 4 getallen, enzovoorts, tot 7 getallen.

Controle De volgorde van de cijfers: 3. 2, 21. 2, 15, 20. 4, 12, 18, 20. 4, 7, 13, 14, 24. 2, 7, 9, 15, 20, 22. 1, 6, 10, 12, 14, 22, 24.

Afsluiting Wat vond je voor jezelf het belangrijkste van de bijeenkomst van vandaag? Wat heb je vandaag geleerd/opgefrist en hoe ga je dat thuis toepassen? Welke ‘succes story’ ga je ons de volgende bijeenkomst vertellen?

Joke Torreman over Lichaamsbewustzijn Vooruitblik De volgende bijeenkomst hebben we een gasttrainer. Joke Torreman over Lichaamsbewustzijn

Afsluiting Ter afsluiting: Een verhaaltje…..

Tot de volgende keer ! Maandag 6 november Jan de Groot Henk Torreman