Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Advertisements

SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Lesgeven en begeleiden
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
31 Breuken scheuren Acht repen scheuren. Repen verdelen.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Vorige week Menukaart/woordweb Verzorgingsstaat
4. Leesvaardig Blz. 144 t/m 150 Blok 6. Leesvaardig Leerdoel (2f): Je weet uit de tekst de halen wat een feit of een mening is. Je kunt uit een tekst.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 4 Overzicht vorige les  Terugblik op wat we geleerd hebben  Uitwisselen van ervaringen  Behandelen.
Bijeenkomst September 2015
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Centraal Examen Nederlands
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
HET ONDERWERP VAN EEN TEKST Lezen h1. Aan het einde van de lees weet/kun je Wat het onderwerp van een tekst is Hoe je deze kunt vinden.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Aantekeningen maken en navertellen
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 9.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lezen samenvatten.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Thema 4: Zo bereik je meer
Lotgenoten Bijeenkomst 11.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Inleiding, middenstuk, slot
Lotgenoten Bijeenkomst 8.
Parkinson Lotgenoten Training
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Loopbaan en burgerschap les 3
ADL Les 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman

Welkom! Bijeenkomst 10

Thema van de dag: Effectief lezen Tekst, Titels en Trefwoorden

Programma van de dag We beginnen straks met ons te herinneren wat we de vorige bijeenkomst ook alweer hebben gedaan. Bespreken van de thuisopdracht. Tekst, Titels en Trefwoorden (2) Oefeningen. De thuisopdracht voor de volgende keer. Terugblik

Wat herinnert u zich van de vorige bijeenkomst? Maak groepjes van 3 of 4 personen (naast elkaar). U krijgt 1 minuut om met uw groepje te overleggen en uw geheugen op te frissen wat we de vorige bijeenkomst hebben gedaan. Het rad van fortuin (wordt op het scherm geprojecteerd), bepaalt wie het, namens het groepje mag vertellen.

De thuisopdracht van de vorige keer. De thuisopdracht was: Lees de tekst van deze dag nog eens door. Doe de oefeningen waar we niet aan zijn toegekomen alsnog. Op blz. 65 en 66 staan nog twee aanvullende oefeningen. Maak deze oefeningen met de 3 stappenmethode.

Thuisopdracht (1) oefening blz. 64 Er zijn meerdere indelingen in alinea's mogelijk. Er is dan ook geen goed of fout. Het gaat erom dat door zo’n indeling de tekst overzichtelijker wordt. Door de indeling zie je gemakkelijker wat belangrijk is en kun je de tekst gemakkelijker samenvatten. In de samenvatting zullen de volgende woorden in ieder geval voorkomen: Leeftijdsdiscriminatie, landelijk onderzoek, verzekeringen, sollicitaties, VNO/NCW, rechtvaardig en zinvol.

Thuisopdracht (2), oefening blz. 65 150 jaar schoon drinkwater uit de kraan. Schoon water uit de kraan Amsterdamse Duinwater Maatschappij Water uit de Vecht Regenwater Slootwater Vervuild Bacteriën Cholera

Thuisopdracht (3), oefening blz. 66 We hebben een voorbeeld uitgewerkt. Ook hier geldt: er is geen goed of fout! Misschien is jouw uitwerking wel beter…….voor jou zelf. We delen het voorbeeld uit.

Effectief lezen De belangrijkste aspecten van ‘effectief lezen’ uit het hulpkaartje (stap 2) zijn: De titel Indelen in alinea’s Trefwoorden benoemen. De verkorte versie van het model ‘effectief lezen’ heet het 2-T model. ( Titel, Trefwoorden)

Oefenen met de 2-T methode Op blz. 67 vind je een tekst ‘Hoe planten verhuizen’. Verdeel de tekst, indien nodig, in alinea’s. Noteer één of meer trefwoorden per alinea. Kies de trefwoorden zo, dat je door de trefwoorden de hele tekst kunt samenvatten. Schrijf een samenvatting met behulp van je trefwoorden.

Oefenen met de 2-T methode We inventariseren de trefwoorden op de flip-over. De meest voorkomende woorden zijn: verhuizen, wind en dieren. De samenvatting zou kunnen zijn: Planten verhuizen door: De wind: Blaast pluisjes weg van de paardenbloem. De dieren: Zaadjes haken aan vacht konijn. Vogels eten kersen en poepen pit weer uit. Mieren verplaatsen vioolzaadjes.

Oefening 2, tekst 1 Op blz. 68 vind je een oefentekst. Bedenk een titel. Verdeel de tekst in alinea’s en markeer of onderstreep de trefwoorden. We inventariseren de trefwoorden.

Oefening 2, tekst 2 Op blz. 69 vind je nog een oefentekst. Bedenk een titel. Verdeel de tekst in alinea’s en markeer of onderstreep de trefwoorden. We inventariseren de trefwoorden.

pauze

Bewegen met Jan

Oefening 3, luistertekst. U gaat strakjes luisteren naar een tekst van Simon Carmiggelt. Het duurt ca. 10 minuten. Op blz. 70 vindt u een lijst met 20 trefwoorden. Kies na het voorlezen de voor u belangrijke trefwoorden, die bij dit verhaal horen. Let op! Niet alle genoemde trefwoorden zijn even belangrijk. Ook komen ze soms niet letterlijk in de tekst voor. Bedenk een passende titel voor dit stuk.

Simon Carmiggelt leest voor:

Oefening 4, luistertekst. U gaat strakjes luisteren naar een andere tekst van Simon Carmiggelt. Er zijn nu geen trefwoorden gegeven. Schrijf die op terwijl u luistert! Bedenk een passende titel voor dit stuk.

Simon Carmiggelt leest voor (2)

Terugblik Ook vandaag was het onderwerp ‘effectief lezen’. Vragen: Wat heb ik ervan geleerd? Wanneer/waar/hoe gaan de nieuwe vaardigheden me van pas komen?

Thuisopdracht Effectief lezen is een onderwerp dat iedere dag speelt. Bij het lezen van een tijdschrift, de krant, een recept, een brief, enzovoorts. De laatste oefeningen gingen over ‘effectief luisteren’. Ook dat komt dagelijks voor. Thuisopdracht: Pas de 2-T methode toe, waar en wanneer je maar kunt!

Thema van de volgende bijeenkomst De volgende bijeenkomsten (11, 12 en 13) gaan over ‘verbeteren van de communicatie’. Thema van bijeenkomst 11: Communicatie met je omgeving

Jan de Groot Henk Torreman Tot de volgende keer! Jan de Groot Henk Torreman