SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Welkom
Advertisements

Evangelische Kerk Sint-Niklaas - 16 maart Cécil Van Maelsaeke
Leven in de kracht van de Heilige Geest
Is er leven na de dood?.
School voor geloofsverdieping – 2 de jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk.
Oriëntatietekst voor de parochiecatechese
Woord van Leven Februari 2011.
Kennis maken met: Levend Woord Gemeente Franeker
De christelijke boodschap
Pastoraal op school.
Beste verkochte boek aller tijden?
De ontwikkeling van Het Christendom..
…..overrompeld door verdriet
In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper. Hij doopte mensen.
Woord van Leven November 2012.
Pinksteren 2014 Feest van de Geest
School voor geloofsverdieping – 2 de jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk.
Proviand voor onderweg Verder aan de slag met de visietekst Dekenale avonden voor team 2013 Powerpoint bij de slotbezinning.
Hoofdstuk 4 Op de kring Bijbelstudie Van de VEG Amstelland 2 Emmeloord Over het boek Jozua Hoofdstuk 4.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Openbaring 2 & 3: 7 Gemeenten. Let op positieve en negatieve dingen in deze Gemeenten…… Openbaring 2 & 3: 7 Gemeenten. Let op positieve en negatieve dingen.
Catechese van de weg La catéchèse de cheminement Pédagogie pastorale pour mener la transition en paroisse Luc Aerens Forum 6 juni 2009.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 3 – 20 september 2014.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
Een catechesejaar plannen.
Volksuniversiteit Zwolle
De doop in de Heilige Geest
‘t Veerlicht Raamsdonksveer Hoe staat het er voor …in je leven? …….in je relatie met God? Welke emotie reflekteert jouw geloofs- leven het.
Ds. Hans Eschbach Kom Heilige Geest, vernieuw uw kerk, vernieuw mijn leven Kom Heilige Geest Vernieuw uw kerk Vernieuw mijn leven.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 725 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN en NN hebben.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Leerdienst thema 2 ‘Christen zijn: naar Christus toe bewegen’ 1 Thema 2: Christen worden, christen zijn christen blijven Wat is christen zijn ? 1.Duidelijke.
Heb de HEER lief met heel je leven – Deuteronomium 6 HEB JE HEER LIEF MET HEEL JE LEVEN Heb hem lief, met heel je leven. Hem alleen! Neem de jeugd mee.
Geen hindernissen. Christendom 2016: een van de grote wereldreligies, 2.4 miljard mensen, ca. 32% van de wereldbevolking Startte als een Joodse sekte.
OM EVEN MET JE BUUR TE BESPREKEN
Persoonlijkheid van de Geest
VRIJHEID IN CHRISTUS Les 11 voor 9 september 2017.
“Laten wij (…) doorgaan tot de volmaaktheid”
Het werk van de Geest.
Evangelische Baptisten Gemeente Tilburg
OVER VERKONDIGING EN CATECHESE
1.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Les 3 Goed nieuws Wat doe ik hier vandaag?
op weg met een jaarthema
Wat geven we kinderen mee?
Blok I Jezus ontmoeten – toen
HIJ IS WAARLIJK VERREZEN !
1 Wat er was vanaf het begin, wat wij gehoord hebben, wat wij met eigen ogen gezien en aanschouwd hebben, wat onze handen hebben aangeraakt, dat verkondigen.
12 – Moet je alles in de Bijbel letterlijk nemen?
Het catechumenaat Geestig, 7 oktober 2017.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
De God van de Schriften.
Les 13 De Zoon wint Wat doe ik hier vandaag?
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Jongste gemeentelid Valentijn Adriaan Johannes Samuël Joosse.
Keuzeblok I Wat valt er te geloven?
Les 6 De Vader roept Wat doe ik hier vandaag?
Blok IV God de heilige Geest
Kom Heilige Geest Vernieuw uw kerk Vernieuw mijn leven
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Onze (geestelijke) zintuigen oefenen
“OPDAT ZIJ ALLEN ÉÉN ZULLEN ZIJN”
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Workshop Geestig 2018 Virginie Carlassara
Ik geloof in God, Vader van ons allen. Hij heeft de aarde
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Transcript van de presentatie:

SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 7 – 21 oktober 2017

Nieuwtestamentisch Op basis van Handelingen van de apostelen : I Kerygmatisch model II Atheens model Op basis van de evangeliën : III Evangelisch model van humaniteit IV Emmaüs-model

Lees het verhaal en noteer de opeenvolgende gebeurtenissen. Let in het verhaal op de werkwoorden van de weg. Welke transformaties gebeuren er in het verhaal bij de leerlingen?

Lees het verhaal en noteer de opeenvolgende gebeurtenissen. Let in het verhaal op de werkwoorden van de weg. op weg zijn, blijven staan, opnieuw op weg, halt en maaltijd houden, opstaan en teruggaan,… Welke transformaties gebeuren er in het verhaal bij de leerlingen?

Lees het verhaal en noteer de opeenvolgende gebeurtenissen. Let in het verhaal op de werkwoorden van de weg. Welke transformaties gebeuren er in het verhaal bij de leerlingen? somber > vreugde isolement > gemeenschap stoppen engagement > getuigen van de levende Heer (ex-leerlingen van een dode profeet)

Missionaire benadering van Jezus Hij neemt het initiatief om op de weg te komen… Pedagogie van de vraag Interpretatiesleutel aanreiken Hij laat zich uitnodigen Hij wordt de gastheer Afstand en nabijheid

Jezus in het Emmaüsverhaal Onderweg : de tochtgenoot “…voegde Jezus zelf zich bij hen en liep met hen mee” Vragenderwijs en luisterend, nabij De nabije tochtgenoot neemt afstand en wordt voorganger In vrijheid : “Hij deed alsof Hij verder wilde gaan” “Herkenning” – nabij : eerder in wat je doet, dan in wat je zegt Weer afstand nemen : “Meteen was Hij uit hun gezicht verdwenen” Opstaan Doorvertellen

Spiritueel parcours Ontgoocheld en somber, breuk en isolement Zoektocht naar zin en betekenis Zich laten bevragen en luisteren naar het Woord Ontdekken van betekenis Ze vragen (verlangen, “met aandrang”) Jezus om te blijven Sacramentele herkenning Opstaan, ommekeer, terugkeer in de gemeenschap en getuigen

III. CATECHESE ALS INITIATIE 0. CATECHESE EN EVANGELISERING 1. CHRISTEN WORDEN VANDAAG: VAN SOCIALISATIE NAAR INITIATIE II. CHRISTEN WORDEN EN HET CATECHUMENAAT III. CATECHETISCHE PERSPECTIEVEN

CATECHESE EN EVANGELISERING Algemeen directorium voor catechese (1997) Catechese in het hart van het evangelisatieproces Een ‘catechumenaal’ model Prioriteit van de volwassenencatechese Centrale plaats van de Schrift

Catechese in het hart van het evangelisatieproces Drie fasen of wezenlijke momenten in het evangelisatieproces Permanente catechese Initiatiecatechese “Eerste verkondiging”

Evangelii Gaudium “We hebben opnieuw ontdekt dat ook in de catechese de eerste verkondiging of het kerygma een fundamentele rol vervult. Het dient centraal te staan in de evangelisatie en in iedere kerkelijke vernieuwing. … Uit de mond van de catechist horen we altijd weer de eerste verkondiging: ‘Jezus christus houdt van jou, Hij heeft zijn leven gegeven om je te redden en Hij leeft iedere dag naast je om he weg te verhelderen, je te versterken en te bevrijden.’ Als we zeggen dat deze verkondiging ‘de eerste’ is, betekent dit niet dat ze aan het begin staat en dat ze later vergeten of vervangen wordt door andere inhouden die haar overstijgen. Zij is eerste in de kwalitatieve betekenis van het woord, omdat ze de belangrijkste verkondiging is, deze die men steeds opnieuw op verschillende wijzen dient te beluisteren en die men steeds opnieuw dient te verkondigen in een of andere vorm van catechese, in al haar fasen en momenten. Om die reden dienen alle christenen zich meer en meer bewust te worden van de permanente noodzaak zelf geëvangeliseerd te worden.”

Godsdienstonderwijs op school, evangelisatie en catechese

III. CATECHESE ALS INITIATIE 1. CHRISTEN WORDEN VANDAAG: VAN SOCIALISATIE NAAR INITIATIE 1.1 Nogmaals: de omslag 1.2 Geloof als roeping 1.3 Initiatie, een sleutelwoord

“Je bent niet als christen geboren, je kan het worden.” (Tertullianus, 2de-3de eeuw) “Je bent als christen geboren, en je kunt het niet niet zijn.” (vanaf de 4de eeuw) = de christenheid “Je bent niet als christen geboren, je kan het worden, maar het wordt niet ervaren als onontbeerlijk om een goed menselijk leven te leiden.” (21ste eeuw) = de post-christelijke tijd

“Kan het verlies van de vanzelfsprekendheid geen genade zijn voor het geloof? Is het geen kans om opnieuw de vreemdheid en dus ook de nieuwheid van het christendom te ontdekken? En te ontdekken hoe het uiteindelijk altijd een persoonlijke en vrije keuze is, ja ten diepste toe een persoonlijk antwoord is op Gods Woord dat het hart van een mens heeft geraakt?”

“Je bent niet als christen geboren, je kan het worden.” (Tertullianus, 2de-3de eeuw) “Je bent als christen geboren, en je kunt het niet niet zijn.” (vanaf de 4de eeuw) “Je bent niet als christen geboren, je kan het worden, maar het wordt niet ervaren als noodzakelijk om een goed menselijk leven te leiden.” (21ste eeuw)

“Je bent niet als christen geboren, je kan het worden.” (Tertullianus, 2de-3de eeuw) “Je bent als christen geboren, en je kunt het niet niet zijn.” (vanaf de 4de eeuw) “Je bent niet als christen geboren, je kan het worden, maar het wordt niet ervaren als noodzakelijk om een goed menselijk leven te leiden.” (21ste eeuw) Je bent niet als christen geboren, je wordt het geroepen.”

Karl Rahner (1904-1984) “De gelovige mens van morgen zal een ‘mystieker’ zijn, iemand die iets ‘ervaren’ heeft, of hij zal niet meer zijn.” (1966)

Karl Rahner (1904-1984) “De gelovige mens van morgen zal een ‘mystieker’ zijn, iemand die iets ‘ervaren’ heeft, of hij zal niet meer zijn.” (1966) “Zonder ervaring van geloof, zonder die mystieke kern van het christendom, blijven we uiteindelijk vreemd aan zijn diepste intentie en inhoud.”

INITIATIE, een sleutelwoord

Initiatie Een modewoord vandaag? Oorspronkelijke pedagogie van het geloof Thuiskomen in het paasgeheim Relatie

een veelgebruikt woord… www.golfvlaanderen.be Tijdens een initiatie leert de golfpro of initiator van de club u de eerste kneepjes van het vak. Op één à twee uurtjes tijd slaat u uw eerste ballen en kan u ontdekken of golf ‘uw ding’ is. Materiaal gebruikt u uiteraard van de club.

een veelgebruikt woord… www.bongo.be Initiatie kleiduifschieten in Andenne De cadeaubon geeft recht op een initiatie kleiduifschieten van 1 uur voor twee personen, inclusief 50 schoten, begeleiding door een erkend instructeur, materiaal en 2 consumpties per persoon.

een veelgebruikt woord… www.vlaamse-rugby-bond.be Op elke initiatie trachten we steeds een enthousiaste, veilige en realistische situatie te creëren eigen aan rugby. Stap voor stap wordt het spel opgebouwd tot een geheel.

een veelgebruikt woord… steeds gaat het om een inleiden door mee te doen : leren al doende!

een veelgebruikt woord… steeds gaat het om een inleiden door mee te doen : leren al doende! je wordt geïnitieerd : iemand neemt je mee en leidt je binnen

een veelgebruikt woord… steeds gaat het om een inleiden door mee te doen : leren al doende! je wordt geïnitieerd : iemand neemt je mee en leidt je binnen je leert een nieuwe wereld kennen : ‘a way of life’!

een veelgebruikt woord… steeds gaat het om een inleiden door mee te doen : leren al doende! je wordt geïnitieerd : iemand neemt je mee en leidt je binnen je leert een nieuwe wereld kennen : ‘a way of life’! wie de smaak te pakken heeft, engageert zich en gaat op weg.

INITIATIE = een langdurig proces waarin je begeleid wordt en geleidelijk aan thuiskomt in een wereld met eigen gewoontes en gebruiken

“Oorspronkelijke pedagogie van het geloof”

“Oorspronkelijke pedagogie” Instructie/onderricht SAVOIR

“Oorspronkelijke pedagogie van het geloof” Instructie/onderricht SAVOIR Aanleren van vaardigheden SAVOIR-FAIRE

“Oorspronkelijke pedagogie van het geloof” Instructie/onderricht SAVOIR Aanleren van vaardigheden SAVOIR-FAIRE Initiatie SAVOIR-ÊTRE / SAVOIR-VIVRE

“Oorspronkelijke pedagogie van het geloof” Instructie/onderricht SAVOIR Aanleren van vaardigheden SAVOIR-FAIRE Initiatie proeven, smaken SAVOIR-ÊTRE / SAVOIR-VIVRE ervaring voorop

“Catechese is een alomvattende vorming die méér is dan onderricht: ze is leren hoe als christen te leven.” (Directorium voor Catechese, nr.67)