Ontwikkelingsperspectief (OPP) voor jonge kinderen/ kleuters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Het ontwikkelingsperspectief
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Multi Disciplinair Overleg op school
Ontwikkelingsperspectief 22 juni 2011
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Handelingsgericht werken
Trajectbegeleidersbijeenkomst
Augusta van Oene en Hilda Visser
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Femke Rienstra en Mireille van Iperen, Ans de Wolf en Ingrid Schutte
Zorgstructuur op basisschool Pius X
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
De weg van de leerling met specifieke
Evaluatie/ aanvragen Arrangementen Stedelijke IB dag 19 mei 2015
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
1 december 2015 Janneke van Loon Nadine Machielsen
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Geschillencommissie Passend Onderwijs 1. Joke Sperling en Annie Wigger VARO/NVOR symposium 20 april
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Ouderinformatie avond
Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO-onderzoek 8 november 2017.
Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO-onderzoek 8 november 2017.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
Doubleren.
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
Specialistische lesplaatsen
Gebruik van OSO 28 februari 2019 Jeanette van Heijst, applicatiebeheerder Magister Het Schoter Margret Mes, beleidsmedewerker onderwijs Salomo.
Doubleren.
Hoe volgen wij onze kinderen?
LEERLINGBESPREKINGEN
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Onderwijs en zorg bij SOi Groningen
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingsperspectief (OPP) voor jonge kinderen/ kleuters Intern Begeleiders en leerkrachten groep 1, 2, 3 27 september 2017 ‘t Visnet -- Huizen

Programma 14.45 Opening Johan Vroegindeweij 14.50 Uitleg over ontwikkelingsperspectief voor jonge kinderen/ kleuters Johanneke Jongbloed 15.30 Pauze 15.45 Casus 16.00 Bespreken belangrijke punten uit casussen Johanneke Jongbloed, Francis Kroeskamp & Stephanie Hinfelaar 16.15 Algemene informatie Johanneke Jongbloed & Johan Vroegindeweij SBO Kleuters (JRK) versus OZG De Steentjes Vervolg OPP voor kleuters Wat verder ter tafel komt 16.45 Afsluiting

Ontwikkelingsperspectief voor jonge kinderen/ kleuters

Aanleiding Wettelijke verplichting, ook voor jonge kinderen/ kleuters Vragen uit het veld naar OPP of OPP-trap voor kleuters OPP kan veel ondersteuning bieden in doelgericht werken en samenwerken

OPP voor groep 3 t/m 8

Waarom geen kleuter OPP-trap? Onwenselijk om al over uitstroomniveau te spreken Self fulfilling prophecy In OPP-format doen we dit wel vanwege de wettelijke verplichting (inschatting o.b.v. gemiddelde school) Sprongsgewijze ontwikkeling Kleuter CITO-toetsen passen niet in OPP-trap CITO geeft geen volledig beeld van kleuterontwikkeling Voldoende andere visuele communicatiemiddelen beschikbaar

Waar gaat het wel om bij kleuters in OPP? Uitstroom naar groep 3 Goede voorbereiding op groep 3 DOEL: goed voorbereid naar groep 3 !

(Kleuter) OPP: wettelijke eisen OPP moet worden opgesteld als een leerling zorg ontvangt bovenop de basisondersteuning van de school Dus binnen Unita voor alle MDO-leerlingen Bevoegd gezag stelt het OPP vast, nadat het hierover ‘op overeenstemming gericht overleg’ heeft gevoerd met de ouders Per 1 augustus 2017: ouders tekenen voor het handelingsdeel Jaarlijks evalueren met ouders en zo nodig bijstellen Als ouders het niet eens zijn: geschillencommissie Registeren welke leerlingen een OPP hebben Binnen zes weken

(Kleuter) OPP: wettelijke eisen m.b.t. inhoud Verwachte uitstroombestemming (type VO of VSO) Onderbouwing van de verwachte uitstroombestemming, met minimaal een beschrijving van de stimulerende en belemmerende factoren in de ontwikkeling van de leerling Het aanbod dat wordt geboden om de doelen te bereiken, voor zover dat afwijkend is van het aanbod voor de groep of een subgroep (zoals in een groepsplan beschreven) Evaluatie van de doelen en (eventueel) het aangepaste aanbod

Kleuter OPP format Wat moet en wat mag? School moet een OPP maken voor alle MDO-leerlingen Je mag het format benutten. Goed eigen format, prima !

Wat hebben we wel gemaakt?

Kleuter-OPP format Goede voorbereiding op overgang naar groep 3 staat centraal Ruimte voor: Algemene gegevens Voor welk onderdeel het OPP wordt opgesteld Voorlopige uitstroombestemming: algemeen en ‘grijs’ Verwachte uitstroom naar groep 3 Onderbouwing OPP (gebaseerd op groeidocument) Planning voor betreffende onderdelen Verslag overleg ouders Evaluatie Indien nodig: bijstelling Ondertekening

Kleuter-OPP format Verwijs naar andere documenten in plaats van herhalen (bijv. groeidocument/ groepsplan) Suggestie: benoem hier de uitstroom waar 75% van de school naar toe gaat Hoop is dat het ondersteunend werkt ! Straks praktisch mee werken

Aanvullende visuele ondersteuning? Er zijn al veel instrumenten die kleuterontwikkeling visueel duidelijk weergeven. www.inzichtelijkonderwijs.nl (doelgericht werken met kleuters) Bijvoorbeeld: KIJK! OntwikkelingsVolgModel Registratie van methode (Kleuterplein / Onderbouwd / Enz.) Een door de school zelf ontwikkeld systeem …. Voorkom dubbel werk !

Voorbeeld: Kleuterplein

Voorbeeld: Zelf ontwikkelde lijst

Conclusie: Werken met het OPP is goede combinatie met doelgericht werken en samenwerken binnen HGW. Namelijk: Wat willen we bereiken? Wie doet wat? Wat is nodig om deze doelen te halen? (onderwijs- en opvoedbehoeften) Wettelijke verplichting OPP-trap voor kleuters niet wenselijk en niet haalbaar Wel: Aanvullingen in het groeidocument: beter in te vullen voor kleuters Format in WORD voor kleuter-OPP Vergelijkbaar met het format in WORD dat er al is voor leerlingen in groep 3 tot en met 8 Visuele ondersteuning: is voldoende beschikbaar

Koppeling aan Parnasys, ESIS enz. Groeidocument 2.0 Layout: kleuren, zichtbaar waar we in het proces zijn gebleven, logboek ? Koppeling aan Parnasys, ESIS enz. Heropenen Groeidocument vereenvoudigen Bewaartermijnen in het systeem opnemen Meer ruimte voor MDO ‘s Verplichte onderdelen moeten zijn ingevuld voordat verder kan worden gegaan Evaluatie (ingekort) opnemen in het Groeidocument Enz. Parantion en werkgroep Unita werken aan Groeidocument versie 2.0 Streven gereed januari 2018

Meer informatie? www.poraad.nl Ontwikkelingsperspectief in het basisonderwijs www.swvunita.nl meer informatie onder ‘OPP’ Zorg voor Kleuters (Eichhorn, 2011) www.inzichtelijkonderwijs.nl

Casus Format gebruiken Noteer vragen / opmerkingen / suggesties / knelpunten

Terugkoppeling casus

Algemene informatie OZG De Steentjes SBO groep kleuters (JRK) Vervolg en wat verder ter tafel komt Johan Vroegindeweij

SBO Kleuters (JRK) versus OZG De Steentjes

OZG De Steentjes Zowel een Zorgindicatie als een TLV SBO nodig Zorgindicatie vanuit de gemeente voor SDH (Specialistische Daghulp; vroegere MKD) Kinderen hebben dus zowel onderwijs- als zorgbehoeften In MDO bespreken of OZG De Steentjes / SBO Kleuters (JRK) passend is

OZG De Steentjes: een combinatie van het volgende Kind heeft ook zorgbehoeften Thuissituatie Sociaal-emotioneel Zelfstandigheid Ontwikkelingsachterstand Ernstige spraak-taalproblematiek Complexe problematiek Kind heeft zorgbehoeften en (onderzoek naar) onderwijsbehoeften nodig Er is onvoldoende duidelijk welke vorm van onderwijs passend is: Bijvoorbeeld: twijfel ZML / SBO of twijfel Cluster 4 / SBO Leeftijd: vaak: groep ‘0’ of groep ‘1’ leerlingen

SBO Kleuter (JRK) Heeft meer nodig dan regulier onderwijs kan bieden (op diverse gebieden) Problemen op diverse ontwikkelingsgebieden SBO sluit (op dit moment) voldoende aan Maar: Minder zorgbehoeften dan OZG De Steentjes Minder complexe problematiek dan OZG De Steentjes

Voorbeeld leerling SBO Kleuter (JRK) Heeft meer nodig dan regulier onderwijs kan bieden Ontwikkelingsachterstand Werkhoudingsproblematiek SBO is (op dit moment) passend

Voorbeeld leerling SBO Kleuter (JRK) Heeft meer nodig dan regulier onderwijs kan bieden Lijkt zich cognitief leeftijdsadequaat te ontwikkelen Met name ondersteuning nodig in gedrag en werkhouding Ouders hebben aantal gesprekken met schoolmaatschappelijk werk SBO is (op dit moment) passend

Voorbeeld leerling SBO Kleuter (JRK) Heeft meer nodig dan regulier onderwijs kan bieden Leerling met (kenmerken van) ASS Ontwikkelingsachterstand SBO is (op dit moment) passend

Twijfel over casus? Dien groeidocument bij Unita in met vraag TB-er met kennis van zaken wordt toegewezen

Meer informatie? Kom kijken bij OZG De Steentjes (Locatie SBO Het Mozaïek) SBO-scholen met kleutergroep(en) in de regio: Annie M.G. Schmidtschool, Hilversum C. Hummelingschool, Hilversum Het Mozaïek, Hilversum De Wijngaard, Huizen

Vervolg en wat verder ter tafel komt

Vragen ? Dank u voor uw deelname ! Afsluiting Vragen ? Dank u voor uw deelname !