De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderwijs en zorg bij SOi Groningen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderwijs en zorg bij SOi Groningen"— Transcript van de presentatie:

1 Onderwijs en zorg bij SOi Groningen
Assen 20 maart Harold Bal

2 Samenwerkende partners
Het Soi ( 4 SO-VSO-SBO scholen o2g2) > samenwerken aan o.a. OPP , digitale geletterdheid, kwaliteitszorg en Onderwijs zorgbeleid. SwV PO en VO Beatrixoord en UMCG kinderrevalidatie KCOO kenniscentrum Zorg; COSIS, TEAM 050, Molendrift, Elker, Vroeg erbij team Wij team en LPA en gemeenten

3 Praktijkvoorbeelden Onderwijszorggroep WA van Liefland SO en COSIS
Observatiegroep Jonge kind groep GBS Instroomgroep COSIS-WAVL Observatiegroepen SBO Maatwerkgroep VSO Arbeid EKEP een kind een plan > kinderrevalidatie UMCG in de school Collectieve zorg als achterwacht Gemeente / team050 / WAVL 10-14 klas SBO-VMBO

4 Knelpunten De hoeveelheid gemeenten, jeugdteams, casemanagers.
Ieder hanteert zijn eigen procedures. Regels en procedures en geen doorzettingsmacht belemmeren de oplossing. Zorgoverleg organiseren met veel verschillende agenda’s kost veel tijd. Schoolgang wordt belemmerd wanneer zaken niet geregeld zijn. Veel verschillende (wisselende) mensen binnen jeugdteams, zorg verlenende instanties enz. Kentalis niet in Passend Onderwijs is niet handig en levert discussie op mbt zorgplicht. Geen kennis van elkaars expertise > verwachtingen komen niet uit

5 Succesverhalen Startpunt: Wat heeft het kind nodig. Ouders zijn hier in leidend. School vult aan. School geeft aan wat (niet) geboden kan worden (SOP) en de ondersteuningsvraag kan bij de casemanager van de gemeente neergelegd worden. * wel dz macht. Voeren van een ‘keukentafelgesprek’. Op de GBS standaard bij aanmelding. De benodigde zorg en begeleiding wordt goed op elkaar afgestemd zowel thuis als op school. Alles in het voordeel van het kind. De zorg en begeleiding op school wordt door 1 zorgaanbieder (Team 050) geleverd. Kleine zorgindicaties van verschillende kinderen worden geclusterd, zodat er minder verschillende begeleiders op de school rondlopen, maar vaste vertrouwde gezichten.

6 vervolg * Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met klassenteams: de leerkracht, een onderwijsassistent en begeleiders. De leerkracht is de regisseur in de klas. *De begeleiding op school wordt in de cyclus (evaluatie OPP) van school meegenomen. Dit resulteert in duurzame oplossingen zodat leerlingen de zorg en begeleiding krijgen die ze nodig hebben. *Begeleiding kan ook in de thuissituatie ingezet worden, waardoor afspraken tussen school en thuis beter geborgd kunnen worden. *Wijk af bestaande structuur; pas het lesrooster / lesprogramma aan waar nodig. Het gaat om de pedagogische aanpak.

7 Samenvattend de succesfactoren
Ondersteunings behoefte centraal > individueel maatwerk en organiseer de kleine zorgmomenten in een collectief Out off the box denken > pas de structuur aan Organiseer de behoefte en begeleiding via een ‘keukentafelgesprek’ zodat alle partijen betrokken zijn in thuissituatie en school. 1 contactpersoon en 1 casemanager (VO) Betrokkenheid SwV PO in advies en bekostiging. Doen ipv langdurig overleg

8 Vragen?


Download ppt "Onderwijs en zorg bij SOi Groningen"

Verwante presentaties


Ads door Google