‘Ouderen houden regie met technologie’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Hoe ontstond dit initiatief ?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Methodisch begeleiden
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Proces en Product.
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
Doelstellingen formuleren
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Korte introductie tot het principe
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Een theoretische verkenning
Workshop Fondsen werven
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Verschillende rollen en stijlen
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Procesverbetering in de Zorg
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Cursus vrijwilligers werven
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Leefstijlmonitoring Subtitel.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Van 2.450= voor 1.995,== DISC Duurzame Inzetbaarheid Scan
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Ouders en school samen Maart 2016
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Project dementievriendelijk Veenendaal
Nieuwjaarsbijeenkomst Huurdersbelangenverenigingen
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
The making of: Omgevingsvisie
Cijferloos lesgeven bij talen
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Taallab 3.0 Online geletterdheid
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Fit voor de zorg Als organisatie toekomstbestendig zijn door (nog) slimmer en efficiënter te werken. Precies daarover gaat het programma Fit voor de zorg.
Transcript van de presentatie:

‘Ouderen houden regie met technologie’ Themamiddag TZA – Saxion, 30 juni 2017 Michelle Heijblom, Adri Vrieler-Verwey, Renate Winters Slide 1-5 (introductie en cursus): 5 minuten Slide 6 (uitleg posters): 6 minuten (11 totaal) Slide 7, 8 (uitleg opdracht): 4 minuten (14 totaal) Discussieren over welke persoon, poster vullen: 10 minuten (24 totaal) Afronden, samenvatten wat de andere groepen doen (6 minuten (2minuten per onderwerp))

Cursus ‘ouderen houden regie met technologie’ Mantelzorgers, vrijwilligers, verpleegkundigen, verzorgenden, case managers dementie en wijkcoaches, leren met en van elkaar hoe technologie kan worden ingezet om ouderen langer thuis te laten wonen. Welke technologie is er en waar vind je het? Hoe stem je de technologie af op de gebruiker? De gebruiker(s) in kaart brengen; Acceptatie van technologie; Gebruik, voor- en nadelen van de technologie in kaart brengen; Met welke ethische aspecten en wetgeving houd je rekening? Hoe implementeer je de technologie?

Cursus Duur: 7 weken, 3 uur per week. Hoe: Werken aan één project in een gemengde groep: zoek (of bedenk) een technologie bij een zorgvraag uit de praktijk. De kracht: samenwerking informele en formele zorg De noodzaak: er is veel vraag naar handvatten bij de toepassing van de vele technologische mogelijkheden. Adri en Renate introduceren en hier ook toevoeging Hier toevoeging van Adri en Renate. De noodzaak: toevoeging Adri en Renate.

Deze workshop Nadenken over wat er komt kijken bij een optimale inzet van technologie bij ouderen

Deze workshop Nadenken over wat er komt kijken bij een optimale inzet van Zora bij ouderen

Zora

Hier de posters van Renate en Adri? Ieder max 3 minuten? Focussen op doel, doelgroep, randvoorwaarden, implementatie.

Nu wij Met elkaar de toepassing van ZORA afstemmen op de gebruiker; Verkennen: groep 1 Gebruiken: groep 2 Gebruiken en ethiek: groep3 Randvoorwaarden en implementatie: groep 4

Groep 1 - Aan de slag: Doelen en gebruiker Je hebt Zora nog niet gezien, maar gezien de omschrijving hier en wat je er eventueel over hebt gehoord: waar en voor wie zou je Zora in willen zetten? Je mag hierbij out-of-the box denken.

Persona Fictieve omschrijving van beoogde gebruikers Beschrijven kenmerken, achtergrond, wensen en doelen Om persona’s zo realistisch mogelijk te beschrijven: naam, foto, enkele achtergrondkenmerken. Doel: goed inzicht te krijgen in de behoefte; focus op de wensen van de gebruiker behouden. Past de technologie bij de persoon?

Technologie en doelgroep Doelgroep verder uitwerken Wat weet je van de doelgroep Koplopers? achterblijvers? Bron: ZonMw

Aan de slag - groep 2: overige gebruikers en gebruik Omschrijf, gezien het doel en de doelgroep die groep 1 heeft opgesteld, hoe de technologie moet worden gebruikt en wie hier allemaal nog meer bij betrokken zijn

Technologie afstemmen op de gebruikers Wie zijn de gebruikers van de technologie? Primaire gebruikers Secundaire gebruikers Denk ook aan: Familie, mantelzorgers, vrijwilligers, verpleegkundigen, wijkcoaches… Bron: ZonMw

Technologie en doelgroep Doelgroep verder uitwerken Wat weet je van de doelgroep Koplopers? achterblijvers? Bron: ZonMw

Aan de slag - groep 3: voor- en nadelen, ethiek Welke voor- en nadelen en ethische dilemma’s van Zora zie je ten aanzien van het gebruik voor de doelgroepen zoals groep 1 en 2 hebben gedefinieerd? Maak hierbij ook gebruik van wat je al van Zora hebt gezien in de voorgaande workshop.

Vernieuwing doorlichten Wat zijn de sterke en zwakke punten van de technologie? Hoe vang je die op? Kan per doelgroep verschillen Vragen die kunnen helpen: Wat zijn de kenmerken van de vernieuwing Eenvoudig vs complex, helder uit te leggen, verandering van beleid, verandering van werkwijze, is doelgroep betrokken, kan het op kleine schaal worden uitgeprobeerd? Wat zijn de vernieuwingen voor medewerkers? Kennis/houding/gedrag, vanaf de werkvloer, onvrede of beter willen doen, vrijwillig, hoe verandert het werk? Wat zijn de (kosten en) opbrengsten voor de vernieuwing? Tijdsinvestering versus tijdswinst, kosteninvestering vs kostenbesparing, toenemen kwaliteit van zorg, toename werkplezier. Sterke en zwakke kanten kennen Of een project wil lukken, hangt deels af van de vernieuwing zelf. Mensen zijn niet snel positief over iets wat veel tijd kost en weinig oplevert. Een vernieuwing maakt meer kans als die goed is uit te leggen. Dat geldt ook voor vernieuwingen waarvan de resultaten snel zichtbaar zijn te maken. Breng daarom de sterke en zwakke kanten van de vernieuwing in kaart. Houd er wel rekening mee dat de uitkomsten per doelgroep kunnen verschillen. Wat voor de één een voordeel is, kan voor de ander een nadeel betekenen.  Wat doet u met de uitkomst? Neem de uitkomsten mee naar de volgende stappen. Nu u weet wat de sterke en zwakke kanten van de vernieuwing zijn, kunt daarop inspelen. Neem dit mee in de manier hoe u de vernieuwing communiceert. Leer mensen met de vernieuwing te werken. Er is ook nog een andere optie: de vernieuwing zelf aanpassen. Misschien is de vernieuwing te ingewikkeld, maar kunt u deze met een paar aanpassingen sterk versimpelen. Kijk ook altijd kritisch naar de vernieuwing zelf!  Business case Een business case is een rapportage waarbij de potentiële kosten en de baten van een vernieuwing op een rij staan. De business case brengt systematisch in kaart wat de voor- en nadelen van een vernieuwing zijn. Het maken van een business case geeft inzicht in de investeringen, kosten en opbrengsten voor een organisatie. Niet alleen in financiële zin, maar ook de inspanningen van mensen en de effecten op kwaliteit.

www.stevendorrestijn.nl

Aan de slag – groep 4: randvoorwaarden, implementatie ‘Welke randvoorwaarden (ethiek, wetgeving, overig) spelen nog meer een rol bij het gebruik van Zora zoals door de voorgaande groepen is omschreven. Hoe vertaal je e.e.a. naar concrete stappen voor implementatie?’

www.stevendorrestijn.nl

Implementatie – de stappen Doelen en doelgroepen bepalen Doelgroep analyseren Vernieuwing doorlichten Context bekijken Strategie kiezen Acties plannen en aanpak communiceren Evalueren Aan de slag! Opschalen Bron ZonMw Hier stappen doorlopen, ook overleggen in welke mate dit wel/niet overeenkomt met de implementatiestappen die ze zelf hebben doorlopen. Bron: ZonMw

Strategie bepalen Combineer je kennis over situatie, doelen, doelgroepen, vernieuwing en context om de beste strategie te bepalen Bv draagvlak vergroten of knelpunten aanpakken Een combinatie van strategieën kan het beste werken. Verschillende strategieën mogelijk Tijdens de vorige stappen bent u veel te weten gekomen. U weet wat de situaties nu is en welke doelen u voor ogen heeft. Om die doelen te bereiken is er een strategie nodig. Deze moet zo goed mogelijk aansluiten bij de doelgroepen en bij wat de verandering van hen vraagt. Er zijn strategieën die het draagvlak op de werkvloer helpen vergroten. Maar ook strategieën die eerst knelpunten in de organisatie aanpakken die de vernieuwing in de weg staan. Onderzoek laat zien dat een combinatie van strategieën meer succes heeft dan een enkele.  De juiste strategie kiezen Om de juiste strategie te kiezen heeft u de informatie uit de vorige stappen nodig. Wat is er nodig om de doelen te bereiken? Wat staat het bereiken van de doelen in de weg? Zijn er factoren die kunnen helpen – zodat u daar slim gebruik van kunt maken? Het schema ‘Aanpak bepalen’ u geeft inzicht in de meest geschikte strategie. Het schema koppelt de uitkomsten gelijk aan een strategie die het beste bij uw situatie past. Dat is ook het moment om te kiezen welke middelen u gaat inzetten.  Zorg voor verankering Iedereen die aan zorgvernieuwing werkt, ziet graag dat die vernieuwing beklijft. Het is zonde van alle inspanningen als de vernieuwing verwatert. Borging is een voortdurend proces, dat al begint bij de start van een project. Veel van die borgingselementen zitten al ingebakken in de stappen die u zet met het stappenplan. Daarnaast zijn er nog punten om extra op te letten. Kijk in de borgingschecklist en neem de ideeën mee in uw plannen.

Strategie bepalen