Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid 16-4-2018 Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid Welkom bij de eerste kennisclip die hoort bij de cursus Docentvaardigheden ICT dat gaat over mediawijsheid. Deze kennisclips kun je gebruiken ter ondersteuning van de leerwerktaak E vakdidactiek & Docentvaardigheden ICT. Instituut voor Lerarenopleidingen IvL, Lerarenopleidingen
Inhoud Lesdoelen Opdracht leerwerktaak E Edmodo ICT in het onderwijs Mediawijsheid Opdracht
Lesdoelen De student: Weet waar TPACK voor staat Kent de ICT bekwaamheden van een docent Weet wat mediawijsheid is en kan dit bevorderen bij leerlingen.
Opdracht Leerwerktaak E Wat: Werk de opdrachten van leerwerktaak E 1 t/m 6 uit op je OIDS school. Resultaat: Eindpresentatie op de OIDS school. Hoe: Je geeft een verantwoording van leerwerktaak E met behulp van het digibord en een presentatietool naar keuze. Hulp: Feedback lesbeschrijving formulier via de praktijkbegeleider OIDS, vragen en kennisclips via Edmodo. Tijd: Periode 3 en 4 Leerwerktaak E vind je in de bijlagen van de stagehandleiding jaar 1. Je werkt de opdrachten 1 tm 6 uit op je stage. Als eindopdacht werk je een eindpresentatie uit op je stageschool waarbij je verantwoording geeft van een les die je hebt gegeven, waarbij je uitleg geeft over de keuzes van vakdidactiek & ICT. Hulp deze kennisclips en stagebegeleider. Daarnaast kun je vragen stellen via Edmodo.
Edmodo Kennisclips op Edmodo: Mediawijsheid Digitale presentatie Digibord Web toepassingen Feedback & inleveren tussentijdse opdrachten onderwerpen aan bod: * Mediawijsheid en auteursrecht * Ontwerp ICT-rijke lessen door middel van het TPACK-model * Leren presenteren * Doelmatig gebruik van het digibord * Interactie in de klas d.m.v. web2.0 toepassingen * Vakspecifieke webtoepassingen. Vragen stellen
TPACK Technologisch Pedagogisch-didactisch Vakinhoudelijk TPACK staat voor Technologisch, pedagogisch, didactisch en vakihoudelijke kennis. Deze kennis is nodig om de vakinhoud op een aantrekkelijke manier over te brengen met behulp van ict. Het TPACK model kan leraren helpen hoe ict te faciliteren in hun eigen onderwijs. (Mishra & Koeler, 2006)
ICT bekwaamheden van de docent: Attitude Digitale basisvaardigheden Digitale, media en informatie geletterdheid Didactisch handelen (Kennisbasis ICT, 2013) Als docent moet je voldoen aan de 7 leraarcompetenties, daarnaast moet je ook aan ict competenties die beschreven staan in de kennisbasis ICT. Dit zijn de volgende bekwaamheden. Attitude positieve houding ten opzichte van Ict Digitale basisvaardigheden di je hebt opgedaan bij de office toets Digitale geletterdheid oftewel mediawijsheid – hoe ga je om met medi ain de klas? Als laatste didactisch handelen waarbij jij als docent eigen keuzes maakt – dit werk je uit in jaar 2. Focus jaar 1 op digitale basisvaardigheden (ICT instaptoets en gebruik digibord) en informatie geletterdheid (mediawijsheid). Didactisch handelen komt terug in jaar 2 Arrangeren digitaal leermateriaal. Attitude: De docent is zich bewust van de invloed van ICT-innovaties in het onderwijs. Dit vraagt een open en flexibele houding van de docent welke gekenmerkt wordt door initiatief en leiderschap, probleemoplossend vermogen en zelfreflectie. Dit uit zich in een professionele houding waarin de docent zich voortdurend bijschoolt in toepassingen van ICT in het onderwijs. Digitale vaardigheden: De docent beschikt over de digitale basisvaardigheden om ICT in het onderwijs effectief te kunnen inzetten in lessituaties én in de onderwijsorganisatie. Deze vaardigheden zijn gebaseerd op de digitale basisvaardigheden die voor de hele Nederlandse beroepsbevolking van toepassing zijn. Informatie geletterdheid: Wij leven in een maatschappij waar technologie, en met name de ontwikkeling van het internet en sociale media, de wijze waarop wij met informatie omgaan, leren en samenwerken fundamenteel verandert. Als docent de taak om leerlingen hier op voor te bereiden. Didactisch handelen: De docent maakt in onderwijssituaties die daarvoor geschikt zijn weloverwogen en doelmatig gebruik van ICT. Hierbij legt de docent verbinding tussen leerdoelen, didactische werkvormen en de inzet van ICT.
Dit is een Poll in Edmodo
Video Mediawijsheid Mediawijsheid competentiemodel Xplained, Don Zuiderman, cc BY
Opdracht 1:Digitale Voetprint - Google jezelf via een incognito modus (ctrl, shift, n). Wat kun je zien, past dit bij je professionele houding als docent? Opdracht 2: Welke 21ste eeuw vaardigheden zijn er? Maak hier een mindmap met een mindmap tool naar keuze. Deel de mindmap op Edmodo Opdracht 3: Bedenk een onderwerp voor de les die je gaat uitwerken en vul het lesbeschrijvingsformulier in. Lever deze in de inlevermap op Edmodo in. We sluiten deze kennisclip af met 3 opdachten. Google jezelf, wat kun je vinden over jezelf wil je dat alles openbaar staat? Denk hierbij aan je profesionele houding als docent. Scherm eventueel bepaalde informatie af. Via je webbrowser kun je inconginto modus aanzetten, hier zie je hoe andere mensen jouw zien als iemand je googelt. Wat houden de 21ste eeuws vaardigheden in? Maak hier een mindmap van met een tool naar keuze. Je deelt deze mindmap op je eigen edmodo pagina. Volgende keer maak je een powerpoint presentatie, bedenk vooraf over welk onderwerp je dit wilt maken. Vul het onderwerp, doelgroep etcetera in op het lesbeschrijving formulier. Dit kun je vinden in de map folders. Deel dit lesbeschrijvingformulier in op Edmodo in de inlevermap assignment. Studenten googlen hun buurman. Bekijken welke informatie te vinden is over deze student. Afschermen van persoonlijke informatie (bijvoorbeeld facebook) Studenten maken een profesioneel account aan (géén lovesnoopy@hotmail.com) Doel om te bekijken welke 21ste eeuws vaardigheden er zijn en uit te zoeken welke mindmap tools er zijn. Huiswerk opdracht. Studenten vullen het bovenste stuk van het LIO formulier in (zie overig cursusmateriaal in Edmodo). Vervolgens leveren studenten dit formulier in Edmodo (assignment).
Afsluiting Vragen? Stel deze op je Edmodo pagina.