Tijdmanagement in de praktijk van de assistente Simone van den Hil 2014-2015
Tijdmanagement: welke factoren spelen een rol? PERSOON Waarvoor ben ik hier? Doelen Effectiviteit Betekenis/Waarden Beleving WERK TIJD Methoden/Gewoonten Efficiëntie
Hoe blijf ik in balans?
Bijvoorbeeld ‘ ik vind het belangrijk dat patiënten binnen 2’ iemand aan de lijn hebben en/of ‘ ik vind het belangrijk dat de huisartsen gelijk krijgen wat ze vragen….. ………. Wat zijn die van jou????
Verduidelijken van waarden en doelstellingen: De Eisenhower-matrix Urgent Niet urgent Belangrijk Crisis Urgente problemen Projecten waarvoor deadline geldt Voorzorgsmaatregelen Werken aan relaties Nieuwe mogelijkheden verkennen Planning, prioriteiten stellen Niet belangrijk Interruptie Sommige telefoontjes, Sommige post en rapporten Sommige vergaderingen Aardigheden tegenover anderen Sommige post Sommige telefoontjes Tijdverdrijf Plezierige activiteiten
Hoe passen jouw activiteiten in deze matrix? Urgent Niet urgent Belangrijk Niet belangrijk
Regelmatig plannen en prioriteiten stellen Urgent Niet urgent Belangrijk Gelijk doen Plannen, organiseren Niet belangrijk Delegeren Laten liggen/stoppen
Bij urgente maar niet belangrijke zaken Moet het echt nu, is het echt urgent? Waarom moet ik dit doen, hoort het wel bij mij? Waarom doen we dit op deze manier? Waarom doen we dit überhaupt?
Algemene strategieën bij tijdmanagement Je waarden verduidelijken Regelmatig plannen en prioriteiten stellen Houd je werkplek op orde Beoordeel regelmatig hoe je je tijd besteedt
Timemanagement veronderstelt ook andere vaardigheden Wees duidelijk, laat mensen niet raden Communiceer voor de problemen uit, stel niet uit Maak je zelf niet voortdurend de eigenaar van het probleem, delegeer waar mogelijk Vergader efficiënt Maak een realistische inschatting van de tijd Inspireer anderen om efficiënt met tijd om te gaan
Motivatie en gedrag Hoe worden de patiënten geïnformeerd? Houden patiënten zich aan afspraken? Houden patiënten zich aan de bestaande werkwijzen? Zijn er duidelijke afspraken tussen de artsen en de assistentes? Zijn er duidelijke afspraken tussen assistentes onderling?
Organisatie van de praktijk Omvang praktijk/formatie/ict mogelijkheden? Taakverdeling werkzaamheden? Afspraken over vaste werkwijzen? ….
Timemanagement: beter omgaan met je tijd of met je energie?? Wat levert jou energie op een dag? Wat kost je energie?
Wat kan energie geven? Je waarden verduidelijken Expliciet maken van persoonlijk kwaliteit van leven Lichamelijke gezondheid Ontspanningstechnieken Creëer eigen ondersteuningsysteem Neem pauzes om je energie te herstellen …………………
Concrete voornemens? Wat ga jij de komende week anders doen? Wat ga je aan je ‘baas’ voorstellen om anders te doen?
Of ….. ‘geef mij de tip die mijn probleem wegtovert zonder dat ik verder iets hoef te veranderen of er werkelijk iets voor hoef te doen’
Goed delegeren: do’s en don’ts Presentatie Berenschot 16/4/18 Goed delegeren: do’s en don’ts Delegeer alleen als je precies weet wat je delegeert Delegeer taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden Stel concrete resultaten vast en bouw meetmomenten in Zorg dat je actief op de hoogte gehouden wordt van de voortgang van het gedelegeerde werk Stel prioriteiten en beslis aan de hand daarvan wat je delegeert en wat niet Alleen taken delegeren = instrueren .