Het zorgcontinuüm.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Kleuterschool De Zevensprong
werken met zorg werk maken van zorg
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Dienst Time Out Projecten
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
werken met zorg werk maken van zorg
BESTE WENSEN VOOR ... Z ELFZEKER O PENSTAAND R ATIONEEL G EZOND
MBO passend onderwijs
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Begeleidingstraject voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
Conferentie leerlingenbegeleiding Workshop: Niet storen, hier wordt geleerd! Leerlingenbegeleiding en onderwijsleerproblemen.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
"Als sprekers diepte missen, hebben ze nooit te kort aan lengte"
Onderzoeksfase in het CLB
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Handelingsgericht werken
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Pass’t Montessorionderwijs ?
Geïntegreerd onderwijs
Zorgvisie van RP2.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
VADEMECUM ZORG Henk De Reviere.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Handelingsgericht werken
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
M-decreet Een korte toelichting.
Algemeen Diagnostisch Protocol
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Experten in de derde graad Proefproject
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
Welkom.
Bijlage bij hoofdstuk Zorgcontinuüm, in powerpoint
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

Het zorgcontinuüm

Doel? De rol van school en CLB betreffende ‘zorg’ verduidelijken De verantwoordelijkheden situeren van de school en het CLB bij begeleidingen van leerlingen

Fase 0: Preventieve fase

Opdracht school: maximale ontwikkeling van alle leerlingen stimuleren en problemen zoveel mogelijk voorkomen De wijze waarop de leerkracht antwoord geeft op gewone zorgvragen is hier cruciaal Regelmatig observeren en noteren Opvolgen van leerlingen door leerlingvolgsysteem Leerlingendossier Omgaan met verschillen en differentiëren

Belangrijk dat er een zorgbeleid is gedragen door het hele schoolteam Zorgbeleid afgestemd op de leerlingenpopulatie Gelegenheid tot voldoende professionalisering

Verantwoordelijkheid van het hele schoolteam CLB kan een ondersteunende rol hebben

Fase 1: Verhoogde zorg

Voor leerlingen waarbij de preventieve maatregelen niet voldoende zijn Deze leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoeften

De school gaat op zoek naar een gerichte aanpak of interventie Het zorgteam kan hierbij een ondersteunende rol spelen Niet enkel leerkrachten, maar ook ouders en leerlingen moeten bij het zorgteam terecht kunnen om hun ongerustheid en vragen te melden Belangrijk om ouders en leerling te betrekken als ervaringsdeskundigen

De zorg wordt bij voorkeur gerealiseerd binnen de normale klascontext door de leerkracht In deze fase is het belangrijk dat de aansluiting met de klasgroep behouden blijft Het evalueren en registreren van de interventies is belangrijk

Zorgkracht van de school is nog voldoende specifiek Geen nood aan rechtstreekse, individuele hulp door het CLB School en CLB kunnen wel samenwerken Leerlingen met specifieke noden opvolgen Samen interventies uitwerken

Fase 2: Uitbreiding van zorg

Voor een klein aantal leerlingen volstaan de gedane inspanningen niet Er is nood aan bijkomende inzichten in de onderwijsleersituatie In deze fase wordt de ondersteuning van het CLB gevraagd

Het CLB richt zich op Onderwijs- en opvoedingsbehoeften van de individuele leerling Ondersteuningsbehoeften van leerkrachten en ouders

In deze fase is meestal handelingsgerichte diagnostiek nodig Schoolteam, ouders, leerling en CLB gaan samen op zoek naar oplossingen De haalbare adviezen van het CLB team zijn een aanzet tot het maken van het handelingsplan

In deze fase neemt het CLB de regie op zich voor Het verloop van het traject De keuze van de interventie Conclusies Draaischijffunctie t.a.v. relevante externe In nauwe samenwerking en evenwaardig partnerschap met ouders, leerling en school De school coördineert en realiseert de schoolinterne zorg

Fase 3: overstap naar school op maat

Wanneer ondanks alle inspanningen de zorg nog steeds niet afgestemd is op de onderwijsbehoefte van de leerling Wanneer de school onvoldoende draagkracht heeft

Het CLB team bespreekt met de ouders, leerling en schoolteam Het schoolteam: Blijft de leerling actief helpen Open communiceren met de ouders Het CLB team bespreekt met de ouders, leerling en schoolteam de situatie van onvoldoende afstemming overloopt de verschillende mogelijkheden ondersteunt het keuzeproces

School op maat niet noodzakelijk een overstap naar het Buitengewoon Onderwijs