Het zorgcontinuüm
Doel? De rol van school en CLB betreffende ‘zorg’ verduidelijken De verantwoordelijkheden situeren van de school en het CLB bij begeleidingen van leerlingen
Fase 0: Preventieve fase
Opdracht school: maximale ontwikkeling van alle leerlingen stimuleren en problemen zoveel mogelijk voorkomen De wijze waarop de leerkracht antwoord geeft op gewone zorgvragen is hier cruciaal Regelmatig observeren en noteren Opvolgen van leerlingen door leerlingvolgsysteem Leerlingendossier Omgaan met verschillen en differentiëren
Belangrijk dat er een zorgbeleid is gedragen door het hele schoolteam Zorgbeleid afgestemd op de leerlingenpopulatie Gelegenheid tot voldoende professionalisering
Verantwoordelijkheid van het hele schoolteam CLB kan een ondersteunende rol hebben
Fase 1: Verhoogde zorg
Voor leerlingen waarbij de preventieve maatregelen niet voldoende zijn Deze leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoeften
De school gaat op zoek naar een gerichte aanpak of interventie Het zorgteam kan hierbij een ondersteunende rol spelen Niet enkel leerkrachten, maar ook ouders en leerlingen moeten bij het zorgteam terecht kunnen om hun ongerustheid en vragen te melden Belangrijk om ouders en leerling te betrekken als ervaringsdeskundigen
De zorg wordt bij voorkeur gerealiseerd binnen de normale klascontext door de leerkracht In deze fase is het belangrijk dat de aansluiting met de klasgroep behouden blijft Het evalueren en registreren van de interventies is belangrijk
Zorgkracht van de school is nog voldoende specifiek Geen nood aan rechtstreekse, individuele hulp door het CLB School en CLB kunnen wel samenwerken Leerlingen met specifieke noden opvolgen Samen interventies uitwerken
Fase 2: Uitbreiding van zorg
Voor een klein aantal leerlingen volstaan de gedane inspanningen niet Er is nood aan bijkomende inzichten in de onderwijsleersituatie In deze fase wordt de ondersteuning van het CLB gevraagd
Het CLB richt zich op Onderwijs- en opvoedingsbehoeften van de individuele leerling Ondersteuningsbehoeften van leerkrachten en ouders
In deze fase is meestal handelingsgerichte diagnostiek nodig Schoolteam, ouders, leerling en CLB gaan samen op zoek naar oplossingen De haalbare adviezen van het CLB team zijn een aanzet tot het maken van het handelingsplan
In deze fase neemt het CLB de regie op zich voor Het verloop van het traject De keuze van de interventie Conclusies Draaischijffunctie t.a.v. relevante externe In nauwe samenwerking en evenwaardig partnerschap met ouders, leerling en school De school coördineert en realiseert de schoolinterne zorg
Fase 3: overstap naar school op maat
Wanneer ondanks alle inspanningen de zorg nog steeds niet afgestemd is op de onderwijsbehoefte van de leerling Wanneer de school onvoldoende draagkracht heeft
Het CLB team bespreekt met de ouders, leerling en schoolteam Het schoolteam: Blijft de leerling actief helpen Open communiceren met de ouders Het CLB team bespreekt met de ouders, leerling en schoolteam de situatie van onvoldoende afstemming overloopt de verschillende mogelijkheden ondersteunt het keuzeproces
School op maat niet noodzakelijk een overstap naar het Buitengewoon Onderwijs