Van startbekwaam naar …..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Opleidingsinfrastructuur
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
De weg naar de competente docent
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Begeleiding startende leraren
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Leraar, school en opleiding
Leren van lerarenopleiders
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
moderniseren van het curriculum.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Op school en in de scholengemeenschap
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
PLG Begeleiding Beginnende Leraren Leontine van Schie Kartrekker 1.
Welkom bij de UT lerarenopleidingen
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
EEN DOORLOPENDE LEERLIJN Verbeteringen vanuit (?) de lerarenopleidingen 1.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Keuzethema: differentiatie
Koffieochtenden met professional. Betekenis * Ouders hebben soms te weinig zelfvertrouwen. * Ouders kunnen veel steun hebben aan elkaar; deze mogelijkheid.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Aanleiding en doelstelling
Bijeenkomst 26 september 2017
Het project Begeleiding Startende Leraren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Daphne Keller 30 augustus 2017
LOB als doorlopende lijn
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Ouders en school samen Maart 2016
Hoe zorg je voor (effectieve begeleiding van) startende leraren?
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Van startbekwaam naar ….. Naar een continue ontwikkeling die niet stopt bij het afronden van de lerarenopleiding 1

Leren van ervaring… Deliberate practice leidt tot excellentie Ervaring leidt tot routine Praktijkschok leidt tot uitval

Sectorakkoord VO, Verhoging kwaliteit onderwijs, verhoging kwaliteit personeel Starters: snellere professionele groei (reductie uitval) Docenten VO: bevoegd, beheersing complexe vaardigheden (pedagogisch-didactisch, ICT) Leidinggevenden: stimuleren/faciliteren professionele groei, lerende organisaties en lerende cultuur Onderwijsveld: voorstel systematische aanpak professionalisering (LLL), uitwerken loopbaanpaden na inductie, vormgeven samenwerking opleidingen-scholen

Driejarige BSL-trajecten De verandering… Naar een lerend en samenwerkend beroep: levenslang leren, loopbaanpaden en PLG’s Opleiden in de school Driejarige BSL-trajecten Lifelong learning

Maatregelen verminderen werkdruk: Waar moet aan gewerkt worden? Ontwikkeleisen OCW begeleidingstraject Maatregelen verminderen werkdruk: Reductie lesgevende taken: jaar 1 – 20% en jaar 2 – 10% Overleg met starter over taakbelasting, klassen en lokalen, rooster, benutten kracht/expertise 2. Enculturatie in school(beleid), doelgroep, praktische zaken, team(s), sleutelfiguren Begeleiding op basis van Professionele Ontwikkelplannen Begeleiding op basis van observaties en feedback 5. Intervisie met peers, begeleiding door coaches

In gesprek… Per tafel is er een gespreksleider die tevens verslag maakt. Vragen: In welke mate wordt er bij jou/jullie op school al samen gewerkt op het gebied van opleiden & begeleiding van starters? (noem concrete voorbeelden) Op welke terreinen zie je mogelijkheden om de samenwerking te versterken? Hoe kunnen de initiële opleiding en de inductie nog beter met elkaar verbonden worden? En wat betekent dat voor jullie rol?

Uitnodiging plenaire bijeenkomst Frisse Start ROSA 30 november 2016 Alle ROSA scholen zijn vertegenwoordigd Aanwezigen: schoolleider, coach en hrm Geïnteresseerde schoolopleiders, instituutsopleiders ook welkom. Tijd: 13.30 – 16.30 uur Locatie: Alkwin Kollege, Uithoorn