Netwerk IB WSNS Tilburg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 8.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Handelingsgericht Arrangeren
Het ontwikkelingsperspectief
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Welkom in groep.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Oriëntatie 1-Zorgroute
Multi Disciplinair Overleg op school
Welkom.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Handelingsgericht werken
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Multidisciplinair Overleg (MDO op school) in Passend Onderwijs Unita
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Scholingsbijeenkomst Hilversum
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
Cursus Handelingsgericht Werken
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Centrale schoolbespreking
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Informatie-avond Dinsdag 15 september 2015 WELKOM Agenda: 1 e deel Inloop: uur Algemene gedeelte: uur Informatie Weekend Academie:
Agnes Braam & Frank van der Vooren
en het leerlingvolgsysteem
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Welkom.
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
LEERLINGBESPREKINGEN
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Netwerk IB WSNS Tilburg Ontwikkelingsperspectieven ingebed in Handelingsgericht werken (januari 2012)

Opzet bijeenkomst januari 2012 - Welkom IB- Netwerk september 2011 Opzet bijeenkomst januari 2012 - Welkom - Toelichting op de agenda Mededelingen vanuit het samenwerkingsverband - Ontwikkelingen Passend Onderwijs - Ontwikkelingsperspectieven ingebed in handelingsgericht werken (vervolg op 2010-2011) - Afspraken/ Sluiting

Ontwikkelingsperspectief en HGW Doel IB- bijeenkomst - Verdere verdieping OPP - Invoering op schoolniveau Invoering op groepsniveau Inhoud van de bijeenkomst - Terugblik vorige IB- bijeenkomst Intervisie Inpassen van het ontwikkelings- perspectief binnen handelingsgericht werken

Intervisie HGW en OPP Intervisie Fase 1. Inbrengen werkvraag OPP Fase 2. Uitkiezen te bespreken werkvraag/ op basis van ervaring/ urgentie, naar herkenbaarheid Fase 3. Analyseren thema/ vraag/ ervaring Fase 4. Bewustwording: herformulering van het onderwerp/ vraag; advisering Fase 5. Acties en afspraken Fase 6. Evaluatie en vervolgafspraken

Ontwikkelingsperspectief Laatste ontwikkelingen Themamiddag op 7 maart Onderwerp ontwikkelingsperspectieven Voor alle IB- ers van het samenwerkingsverband WSNS Tilburg, Gart en Moergestel- Oisterwijk Deelthema’s OPP en Inspectiekader OPP en CITO/ Parnassys/ Esis/ PDR

Ontwikkelingsperspectief Laatste ontwikkelingen Waarom een ontwikkelingsperspectief meer is dan IQ en Leerrendement Opinieartikel van Noëlle Pameijer

Opinieartikel van Noëlle Pameijer Bezwaren rondom OPP Wieberdink en Kuster, OPP doet geen recht aan het complexe karakter van het schoolse leren Evaluatiecommissie Passend Onderwijs Betrouwbaarheid van het doen van voorspellingen? Te lage voorspellingen? Voorspelling uitstroomniveau en beoordeling inspectie

Opinieartikel van Noëlle Pameijer OPP mag niet op zichzelf staan, maar moet ingekaderd zijn in het handelingsgericht werken; In het belang van de leerling zijn OPP is een middel om doelgericht te werken Doelgericht werken is een kenmerk van effectief werken Zonder doelen geen richting, geen effectieve feedback en geen mogelijkheid tot evaluatie Doelen en opbrengstgericht werken zijn met elkaar verbonden

Opinieartikel van Noëlle Pameijer OPP is ingebed in het handelingsgericht werken als analyse oplevert: Welke belemmerende factoren zijn zodanig te veranderen dat voor een hoger eindniveau (uitstroomniveau) en hogere tussendoelen (of LRV) gegaan kan worden Welke stimulerende factoren zodanig te benutten zijn dat een hoger OPP bereikt kan worden. Welke doelen voor taal en rekenen vastgesteld kunnen worden en een hierop aansluiten onderwijsaanbod Gewerkt wordt vanuit onderwijsbehoeften van de leerling In kaart gebracht wordt wat de leerkracht nodig heeft om dit te kunnen bieden

Handelingsgericht werken 1) Verzamelen leerlinggegevens 2a) Doelen voor de komende periode 6) Uitvoeren van het groepsplan realiseren waarnemen 2b) Signaleren van leerlingen die extra/andere begeleiding nodig hebben 5) Opstellen van het groepsplan plannen begrijpen 3) Benoemen van onderwijsbehoeften van leerlingen 4) Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften

Onderwijsarrangement(en) Zorgarrangement(en) Intern handelen 1 Evalueren/ verzamelen 2a Doelen bepalen 2b Signaleren 6 Uitvoeren groepsplan Groeps-bespreking waarnemen realiseren Ouder- en leerlinggesprek 5 Opstellen groepsplan begrijpen 4 Clusteren leerlingen met gelijke onderwijs- behoeften plannen 3 Onderwijsbehoeften benoemen Zorgteam Ouder- en leerlinggesprek Onderwijsarrangement(en) Zorgarrangement(en) Individueel plan (aanhangsel groepsplan) ZAT CJG Indicatiestelling

Schema’s HGW en OPP Opdracht Hoe plaats je OPP in de schema’s?

Didactische vaardigheden Groepsdoelen en verdieping Groepsdoelen Groepsdoelen en drijfvermogen Aangepaste doelen Leerstijl Relatie Autonomie

Didactische vaardigheden Groepsdoelen en verdieping Groepsdoelen Groepsdoelen en drijfvermogen Aangepaste doelen

HGW, OPP en doelen Hoe plaats je OPP in de cirkels?

Kwaliteitskaart HGW en OPP School aan zet! HGW en OPP kwaliteitskaart A5 Doelgericht het groepsplan opstellen indicator 24 A8 Groepsbesprekingen indicator 40 A9 Leerlingenbesprekingen indicator 44