Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Samen werken aan Passend Onderwijs?
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Trans-Plan in beeld *De gegevens in deze presentatie zijn fictief
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Logical Framework Approach
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Schoolcijfers, een tweede natuur
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Introductie ESIS B 8 oktober 2012 | teambijeenkomst 1.
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Pass’t Montessorionderwijs ?
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Ontwikkelingsperspectief
De kubus van CSPE succesfactoren!
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
Workshop evalueren Dcp
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Onderwijsbehoeften benoemen: veel werk, weinig rendement?
Informatieve bijeenkomst
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
en het leerlingvolgsysteem
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Netwerk IB WSNS Tilburg
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Gepersonaliseerd leren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Om de PowerPoint te starten:
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Van Eiland naar wijland
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Transcript van de presentatie:

Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar www.menti.com Groepsplanloos werken 13 maart 2017 Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar www.menti.com Code: 99 42 59

Opbrengsten Je hebt inzicht in hoe groepsplanloos werken in elkaar zit. Je hebt een beeld gevormd van hoe je dit in je eigen praktijk kunt toepassen. Je begrijpt de zes uitgangpunten waarop groepsplanloos werken is gesuperponeerd.

Doelen groepsplan Een instrument dat gebruikt wordt bij het plannen van het onderwijs zodat het: leidt tot (de gewenste) opbrengsten passend is (aansluit bij de onderwijsbehoeften) taal rekenen samenwerken reflecteren

Antwoorden betekenisloosheid wegnemen administratieve last dichter naar de praktijk brengen tijd creëren overtuigen

Didactische grootheden

Oorzaak 1 Het groepsplan is statisch, de werkelijkheid is dynamisch

Oorzaak 2 De methode wordt toegepast, in plaats van aangepast

Oorzaak 3 Het groepsplan is te weinig verbonden met het schoolbeleid

Groepsplanloos is Planmatig handelen zonder groepsplan zodat: gewenste opbrengsten worden bereikt het onderwijs passend is

Groepsplanloos werken Planmatig handelen zonder groepsplan realiseren we door: uit te zoomen naar het schoolniveau de focus op interventies voor een halfjaar het gebruik van instrumenten die de vertaalslag naar de praktijk vergroten

Waarborgen

Onderwijsplan Gaat over opbrengstgericht en passend onderwijs aan alle leerlingen in de school. Het is dé standaard. Maximaal 2xA4.

Onderwijsplan: did. grootheden Vier didactische grootheden: Schoolambities Cruciale leerdoelen Didactiek Differentiatie Organisatie Leertijd

Onderwijsstrategieën

Monitor Een schooloverzicht is de monitor van opbrengstgericht en passend onderwijs schoolambities schoolopbrengsten groepsopbrengsten  vertaalslag naar de praktijk

Betekenis Overzichten uit leerlingvolgsystemen zijn minder betekenisvol: door het gebruik van vaardigheidsscores door de weergave van het gemiddelde Kies daarom voor: een eenvoudig te duiden opbrengstmaat, bij voorkeur een vergelijkingsmaat de weergave van de middenmoot

Vergelijkingsmaten Niveauwaarden (ParnasSys) Leerrendementsquotiënten Vaardigheidsindex (Focus PO) In het getal ligt de norm besloten Onafhankelijk van meetmoment en leeftijd

Samen spelen / samenwerken

Samen spelen / samenwerken

Samen spelen / samenwerken

Samen spelen / samenwerken

Samen spelen / samenwerken

Respons op instructie Indicatoren opbrengstgericht en passend onderwijs. Vaardigheidsgroei Betrokkenheid Leerstofbeheersing

Schoolbespreking Vier schoolbesprekingen per schooljaar: - de ‘grote’ (medio/eind) - de ‘korte’ (tussentijds) Schoolleider ‘in de lead’ Alle teamleden doen mee Drie instrumenten op tafel Interventies school, groep, leerling Professionele leergemeenschap

Schoolbespreking

Interventies Schoolniveau: wijziging onderwijsplan óf versterking kwaliteit uitvoering Groep/leerlingniveau: aanpassing op onderwijsplan  afspraak Structureel (dus ½ jaar) Invulling vanuit onderwijsstrategie 99 42 59

Zes uitgangspunten

Opbrengsten Je hebt inzicht in hoe groepsplanloos werken in elkaar zit. Je hebt een beeld gevormd van hoe je dit in je eigen praktijk kunt toepassen. Je begrijpt de zes uitgangpunten waarop groepsplanloos werken is gesuperponeerd. 99 42 59

Bedankt voor je aandacht! Wijnand Gijzen www.groepsplanloos.nl www.masterclassopo.nl www.focuspo.nl