Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar www.menti.com Groepsplanloos werken 13 maart 2017 Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar www.menti.com Code: 99 42 59
Opbrengsten Je hebt inzicht in hoe groepsplanloos werken in elkaar zit. Je hebt een beeld gevormd van hoe je dit in je eigen praktijk kunt toepassen. Je begrijpt de zes uitgangpunten waarop groepsplanloos werken is gesuperponeerd.
Doelen groepsplan Een instrument dat gebruikt wordt bij het plannen van het onderwijs zodat het: leidt tot (de gewenste) opbrengsten passend is (aansluit bij de onderwijsbehoeften) taal rekenen samenwerken reflecteren
Antwoorden betekenisloosheid wegnemen administratieve last dichter naar de praktijk brengen tijd creëren overtuigen
Didactische grootheden
Oorzaak 1 Het groepsplan is statisch, de werkelijkheid is dynamisch
Oorzaak 2 De methode wordt toegepast, in plaats van aangepast
Oorzaak 3 Het groepsplan is te weinig verbonden met het schoolbeleid
Groepsplanloos is Planmatig handelen zonder groepsplan zodat: gewenste opbrengsten worden bereikt het onderwijs passend is
Groepsplanloos werken Planmatig handelen zonder groepsplan realiseren we door: uit te zoomen naar het schoolniveau de focus op interventies voor een halfjaar het gebruik van instrumenten die de vertaalslag naar de praktijk vergroten
Waarborgen
Onderwijsplan Gaat over opbrengstgericht en passend onderwijs aan alle leerlingen in de school. Het is dé standaard. Maximaal 2xA4.
Onderwijsplan: did. grootheden Vier didactische grootheden: Schoolambities Cruciale leerdoelen Didactiek Differentiatie Organisatie Leertijd
Onderwijsstrategieën
Monitor Een schooloverzicht is de monitor van opbrengstgericht en passend onderwijs schoolambities schoolopbrengsten groepsopbrengsten vertaalslag naar de praktijk
Betekenis Overzichten uit leerlingvolgsystemen zijn minder betekenisvol: door het gebruik van vaardigheidsscores door de weergave van het gemiddelde Kies daarom voor: een eenvoudig te duiden opbrengstmaat, bij voorkeur een vergelijkingsmaat de weergave van de middenmoot
Vergelijkingsmaten Niveauwaarden (ParnasSys) Leerrendementsquotiënten Vaardigheidsindex (Focus PO) In het getal ligt de norm besloten Onafhankelijk van meetmoment en leeftijd
Samen spelen / samenwerken
Samen spelen / samenwerken
Samen spelen / samenwerken
Samen spelen / samenwerken
Samen spelen / samenwerken
Respons op instructie Indicatoren opbrengstgericht en passend onderwijs. Vaardigheidsgroei Betrokkenheid Leerstofbeheersing
Schoolbespreking Vier schoolbesprekingen per schooljaar: - de ‘grote’ (medio/eind) - de ‘korte’ (tussentijds) Schoolleider ‘in de lead’ Alle teamleden doen mee Drie instrumenten op tafel Interventies school, groep, leerling Professionele leergemeenschap
Schoolbespreking
Interventies Schoolniveau: wijziging onderwijsplan óf versterking kwaliteit uitvoering Groep/leerlingniveau: aanpassing op onderwijsplan afspraak Structureel (dus ½ jaar) Invulling vanuit onderwijsstrategie 99 42 59
Zes uitgangspunten
Opbrengsten Je hebt inzicht in hoe groepsplanloos werken in elkaar zit. Je hebt een beeld gevormd van hoe je dit in je eigen praktijk kunt toepassen. Je begrijpt de zes uitgangpunten waarop groepsplanloos werken is gesuperponeerd. 99 42 59
Bedankt voor je aandacht! Wijnand Gijzen www.groepsplanloos.nl www.masterclassopo.nl www.focuspo.nl