een quick-scan door de rekenkamercommissie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Centrale werkwinkel D:
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
WMO Praat mee!.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) NAAMBert Holman DATUMoktober 2006 PLAATSAmsterdam.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
WMO Presentatie les drie
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Kansen & uitdagingen Een b r e d e participatiewet
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Zorg en Welzijn in (naam van uw gemeente) voor raadsleden.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Het Wmo loket 7 februari 2007 Floor Kaspers. De achtergrond van de Wmo Motto: Meedoen Decentraliseren Financieel: AWBZ.
De Wet maatschappelijke ondersteuning NAAM Bert Holman DATUM februari PLAATS Eindhoven.
Zorgcoöperatie Hoogeloon. “Werk maken van ondersteuning” Over de relatie tussen WMO en WWB SRE, PSW en PRVMZ Carlton De Brug 5 oktober 2006 Zorgcoöperatie.
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Zorg nieuwe stijl.
‘Meer zicht, beter gericht’
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport OGGZ in de Wmo Maandelijkse bijeenkomst pilotgemeenten Wmo 12 juni 2006.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
WELZIJN NIEUWE STIJL oude wijn in nieuwe zakken ZEBRA-jongeren, 10 mei 2011.
WMO in Ouwsterhaule Met het oog op de toekomst. WMO Wet Maatschappelijke Ondersteuning Doel: betaalbaar houden van zorg Samenvoeging van 3 wetten De Wet.
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Het Westerwoldse zorgmodel
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Rollen van gemeenten op het gebied van gezondheid en zorg PH-Forumdebat 25 januari 2005.
WMO, Een deugd voor de jeugd?? Mini-conferentie voor Alumni Sociale Studies Donderdag 24 mei 2007.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Van AWBZ naar Wmo: van verzekerde rechten naar compensatieplicht Drs. Linda Hazenkamp Vereniging van Nederlandse Gemeenten 28 maart 2011.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Stimulansz Wetsvoorstel Jeugd De Jeugdwet Juli 2013.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Decentralisatie begeleiding naar gemeenten Wat houdt het in? Wat gaat er veranderen?
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Rekenkamercommissie Gemeente Aalburg, quick scan naar de Wet Maatschappelijke Ondersteuning Aalburg, 1 februari 2011.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Welkom! Ledenvergadering ChristenUnie De Marne 9 november 2011.
Decentralisatie extramurale AWBZ begeleiding De opdracht Welke taak komt erbij? Om wie gaat het: doelgroep naar aard en omvang Om welke activiteiten gaat.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Decentralisatie - Awbz-begeleiding. Hoe is het nu? De Kanteling; de vraag achter de vraag Eigen verantwoordelijkheid ook in financiële zin Sociale netwerk.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Maatschappelijke Zorg ZHZ Adviescommissie 14 juni 2011.
Wmo 2015 en Mantelzorg. Hoe ver staat het? Rijk schiet niet op Juli e kamer? Gegevens cliënten pas in augustus naar gemeente Kadernota mei 2014:
Waarom?  Sociale Agenda De Sociale Agenda  Uitgaan van Maatschappelijke Vraagstukken i.p.v. alleen wet- en regelgeving  Transities.
Het sociale domein Beleidsstukken en concept- verordeningen – WMO 2015 en Jeugdhulp Rekenkamercommissie Brunssum Etienne Lemmens 30 september 2014.
DORPSONTWIKKELINGSPLANNEN projectwethouders Carine Blom en Jan Brenninkmeijer.
Ledenvergadering De WMO op Slochter schaal.. Ledenvergadering Wat is de WMO. De WMO is een nieuwe zorgwet.De WMO is een nieuwe zorgwet. Legt de uiteindelijke.
Regel je zaken goed, voor iedereen (voorbeeld: bouwen voor jong en oud)
Financiering van de zorg
Resultaatgericht Samenwerken
een quick-scan door de rekenkamercommissie
Congres “Op weg naar nieuw evenwicht” 9 december 2010
Ontwerp Wmo beleidsplan
Wmo beleid in de Drechtsteden
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

een quick-scan door de rekenkamercommissie De WMO een quick-scan door de rekenkamercommissie

Inhoud presentatie 1 Centrale vraagstelling en onderzoeksvragen 2 Wet Maatschappelijke Ondersteuning Prestatievelden Wettelijke verplichtingen Bevindingen Beantwoording onderzoeksvragen Beantwoording centrale vraagstelling 4 Nieuwe ontwikkelingen Landelijke bezuinigingen De Kanteling (VNG) 5 Aanbevelingen

Centrale vraagstelling Zijn door de raad heldere kaders voor de WMO vastgesteld en is de uitvoering daarvan door het college doeltreffend en doelmatig geweest? Mischien kunnen we dit comprimeren.

Onderzoeksvragen 1. Heeft de raad aangegeven welke doelen hij m.b.t. maatschappelijke ondersteuning en vergroting van participatie wil bereiken?   2. Zijn de daarvoor beschikbare financiële middelen adequaat qua omvang in de loop der jaren? 3. Zijn de doelen daadwerkelijk gerealiseerd? 4. Vindt er adequate terugkoppeling over de bereikte effecten en ingezette middelen naar de raad plaats? 5. Zijn ingezetenen en belangenorganisaties voldoende betrokken bij de beleidsvorming en de uitvoering van het Wmo-beleid? 6. Zijn evaluaties zoals klanttevredenheidsonderzoeken gebruikt voor het verbeteren van het beleid en de uitvoering? 7. Voor welke prestatievelden is eventueel een nader onderzoek gewenst? Mischien kunnen we dit comprimeren.

Start Wmo op 1 januari 2007 Taken overgeheveld van rijk naar gemeente; Gemeente voert regie en is eindverantwoordelijk; Doel WMO: Maatschappelijke participatie en zelfred-zaamheid van burgers bevorderen. Sociale samenhang en actief burgerschap stimuleren; Ik zou nu nog niet over de kanteling spreken. Kan beter gebruikt worden indien we aanbevbelingen geven.

De 9 prestatievelden 1. bevorderen van sociale samenhang en leefbaarheid; 2. op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden; 3. het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning; 4. het ondersteunen van mantelzorgers daar onder begrepen steun bij het vinden van adequate oplossingen indien zij hun taken tijdelijk niet kunnen waarnemen en het ondersteunen van vrijwilligers; 5. het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijke verkeer en van het zelfstandig functioneren van mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en van mensen met een psychosociaal probleem; 6. het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en aan mensen met een psychosociaal probleem ten behoeve van het behouden en het bevorderen van hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijke verkeer; 7. het bieden van maatschappelijke opvang, waaronder vrouwenopvang en het voeren van beleid ter bestrijding van geweld dat door iemand uit de huiselijke kring van het slachtoffer is gepleegd; 8. het bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg, met uitzondering van het bieden van psychosociale hulp bij rampen; 9. het bevorderen van verslavingsbeleid;

Wettelijke verplichtingen Proces verplichtingen Inhoudsverplichtingen Compensatiebeginsel Conclusie: De gemeente voldoet niet aan alle wettelijke verplichtingen. Bijvoorbeeld: * verantwoording aan burgers is matig * geen inzicht in behoefte kleine doelgroepen * geen duidelijke samenhang tussen de prestatievelden

Beantwoording onderzoeksvragen 1 Beantwoording onderzoeksvragen 1. Heeft de raad aangegeven welke doelen hij m.b.t. maatschappelijke ondersteuning en vergroting van participatie wil bereiken? De raad heeft geen heldere meetbare doelen vastgesteld m.b.t. bereik en effecten (behoudens prestatieveld 6) maar wel doelstellingen voor activiteiten, intenties en maatregelen. Er is wel een visie op de WMO: dichtbij de burgers en op dorpenniveau. Er is veel informeel contact met inwoners, maar er is geen expliciete probleemanalyse op basis van kengetallen en onderzoeken gedaan, waardoor de raad onvoldoende in stelling kan worden gebracht om prioriteiten te stellen. Mischien kunnen we dit comprimeren.

2. Zijn de daarvoor beschikbare financiële middelen adequaat qua omvang? Prestatieveld Activiteiten Indicatie kosten 1 Sociale samenhang en leefbaarheid - Gemeenschapshuizen; - Koffiebijeenkomsten; - Culturele, educatieve en sport en welzijnsact.; - Speelgelegenheden en openbaar groen; - Overleg dorpraden; € 850.000,- 2 Jeugdigen en ouders met problemen - Centrum Jeugd en Gezin; - Eenduidige beleid leerplicht; - Elektronisch Kind Dossier; Jeugdgezondheidszorg; Leerplichtambtenaar; € 750.000,- 3 informatie, advies en cliëntondersteuning - WMO-loket; - Informatiebrochures en nieuwsbrieven; Algemeen Maatschappelijk werk; Sociaal Raadslieden; - Oudere adviseur; - Digitale sociale kaart; € 1.250.000,-

2. Zijn de daarvoor beschikbare financiële middelen adequaat qua omvang? Prestatieveld Activiteiten Indicatie kosten 4 Mantelzorgers en vrijwilligers - Mantelzorgmakelaar en jonge mantelzorg - Vrijwilligerspunt/cursussen (MEE) - Mantelzorgcompliment/Klankbordgroep Mantelzorg € 37.000,- 5 Bevorderen deelname maatschappelijk verkeer en zelfstandig functioneren. - Rolstoel toegankelijk/levensloopbestendig bouwen - Bouw voor psychische of psychosociale beperkingen € 0,- 6 Verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking - Huishoudelijke hulp/woningaanpassing - Rolstoelen/vervoersvoorziening Maaltijden, sociale alarmering en gemaksdiensten - Dagopvang specifieke groepen Algemeen maatschappelijk werk - Inkomensondersteuning € 4.000.000,- 7, 8, 9 - Maatschappelijke opvang - OGGZ - Verslavingsbeleid Opvang dak- en thuislozen Collectieve OGGZ preventie - Verslavingszorg € 66.000,-

3. Zijn de doelen daadwerkelijk gerealiseerd? Het is niet na te gaan of de doelen zijn gerealiseerd omdat de doelen niet helder zijn en er zijn nauwelijks WMO-evaluaties gedaan. Wel tevredenheidsonderzoeken maar deze geven geen inzicht in het wel of niet bereiken van doelstellingen Mischien kunnen we dit comprimeren.

Dus: De terugkoppeling naar de raad is niet adequaat. 4. Vindt er adequate terugkoppeling over de bereikte effecten en ingezette middelen naar de raad plaats? Er is vooral een terugkoppeling op wat er gedaan is en in de jaarrekening is te zien wat het gekost heeft. Er vindt geen goede analyse plaats voor de raad om te kunnen beoordelen dat het beleid effectief is. Dus: De terugkoppeling naar de raad is niet adequaat. Mischien kunnen we dit comprimeren.

Aan de WMO-adviesraad is advies gevraagd en meegenomen. 5. Zijn ingezetenen en belangenorganisaties voldoende betrokken bij de beleidsvorming en de uitvoering van het Wmo-beleid?   Aan de WMO-adviesraad is advies gevraagd en meegenomen. Burgers hebben maar beperkt invloed op het beleid middels participatie. Mischien kunnen we dit comprimeren.

6. Zijn evaluaties zoals klanttevredenheidsonder-zoeken gebruikt voor het verbeteren van het beleid en de uitvoering? Klanttevredenheidsonderzoeken zijn jaarlijks uitgevoerd en in 2010 is de participatie geëvalueerd. Bijstelling van het beleid naar aanleiding van de evaluaties zijn niet terug te vinden. Mischien kunnen we dit comprimeren.

7. Voor welke prestatievelden is eventueel een nader onderzoek gewenst? Rekenkameronderzoek op een van de prestatievelden is op dit moment niet wenselijk. Er kan geen goede beleidsevaluatie plaatsvinden indien de doelen niet duidelijk zijn bepaald. Mischien kunnen we dit comprimeren.

Beantwoording centrale vraagstelling Zijn door de raad heldere kaders voor de Wmo vastgesteld en is de uitvoering daarvan door het college doeltreffend en doelmatig geweest? De raad heeft een basisbeleidsplan (2007) en een beleidsplan 2010-2013 vastgesteld. De beide plannen bevatten weinig toetsbare en meetbare kaders, ofschoon het tweede plan beter is, zodat de doeltreffendheid en doelmatigheid niet of nauwelijks vast te stellen is. De raad heeft onvoldoende inzicht om kaders te kunnen stellen. Voor kaderstelling heb je inzicht nodig in de problemen, behoeften en knelpunten per prestatieveld. Mischien kunnen we dit comprimeren.

Beantwoording centrale vraagstelling (2) Beschikbare informatie (benchmarks, GGD-monitor, samenstelling inwoners per dorp, waarstaatjegemeente) wordt niet gebruikt voor ‘probleemanalyse’ of voor prioriteitstelling.

Centrale vraagstelling: inzicht. Prestatieveld 1-5 Hebben we een tekort aan mantelzorgers? Hebben we een tekort aan voorzieningen voor de jeugd? Welke doelgroepen zijn onvoldoende geïnformeerd? Wat zijn de meest urgente behoeften in elk dorp? Prestatieveld 6 Achteraf te monitoren, te analyseren en eventueel bij te sturen. Prestatieveld 7-9 Hoe staat het met het huiselijk geweld? hoeveel psychiatrische cliënten, hoeveel verslaafden? Afstemming met de regio

Enkele beschikbare gegevens over Bernheze uit: Waar staat je gemeente 2010 Bernheze Oordeel van burgers Voorzieningen voor jeugdigen 5,4 Aanpak leefbaarheid en veiligheid 5,5 Betrekken buurt bij aanpak sociale veiligheid 5,6 Speelmogelijkheden 6,8 Sportvoorzieningen 7,6 *Inclusief bijstand en minimabeleid ** Exclusief huishoudelijke hulp

B. v. Bernheze vergeleken met gemeenten 25. 000-50 B.v. Bernheze vergeleken met gemeenten 25.000-50.000 inwoners uit: Waar staat je gemeente 2010 Bernheze Per 1000 inwoners Andere gemeenten Collectief Vraagafhankelijk Vervoer 20,9 24,6 Individuele vervoersvoorzieningen 14,6 16,2 woonvoorzieningen 8,4 7,7 WMO- cliënten Structurele voorziening 41,5 44,3 rolstoelen 15,4 11,6 Uitgaven 2008 Soc/maatschap. voorzieningen €384 per inwoner €544 per inwoner Indiv. Voorz. Gehandicapten €60 per inwoner €57 per inwoner *Inclusief bijstand en minimabeleid ** Exclusief huishoudelijke hulp

Nieuwe ontwikkelingen Landelijke bezuinigingen Met minder financiële middelen dienen de prestaties op niveau te blijven. Dit betekent goede afwegingen maken en de financiële middelen zo optimaal mogelijk inzetten; 2. Visie VNG (2011) De Kanteling geen zorg op basis van verstrekkingen en standaardindicaties, wel (meer) kijken naar wat burgers en hun netwerk zelf kunnen en focus op maatwerk.

Piramide van getrapte verantwoordelijkheid De WMO-kanteling in schema Mensen zorgen voor zichzelf Mensen zorgen voor elkaar Mensen maken gebruik van collectieve voorzieningen Mensen hebben recht op maatwerk (individuele en professionele inzet) prestatievelden 1, 3 1, 3, 4 Hier worden de prestatievelden genoemd maar nog niet helder wat iedere prestatieveld betekent 2, 5, 7 ,8, 9 6

Aanbevelingen Analyseer de WMO-problemen op dorpsniveau voor de 9 prestatievelden zodat bepaald kan worden welke knelpunten er in elk dorp zijn. Benut daarvoor bestaande gegevens (zoals: demografische data, de klanttevredenheids-onderzoeken, “waarstaatjegemeente.nl”, jeugdmonitor) en vul deze aan op dorpsniveau.

Aanbevelingen Formuleer op korte termijn nieuw WMO-beleid op alle prestatievelden op basis van de analyse dat voldoet aan de wettelijke eisen. Stel een visie vast: Wat voor gemeente wil Bernheze zijn op gebied van de WMO? Stel prioriteiten vast voor alle prestatievelden. Bepaal voor elk prestatieveld welke maatschappelijke effecten de gemeente Bernheze wil bereiken.

Aanbevelingen 3. Voer de politieke discussie over investeringen en wenselijke of mogelijke bezuinigingen in het WMO-beleid. Breng evenwicht in ambitieniveau en budgetten. 4. Bezie of door meer inzet en investeringen in de eerste 5 prestatievelden en het toepassen van ‘de Kanteling’ de kosten in prestatieveld 6 gecompenseerd kunnen worden.

1. Wettelijke proces verplichtingen BIJLAGE 1 . 1. Wettelijke proces verplichtingen Minimaal om 4 jaar beleid vaststellen; Opstellen van een WMO-verordening; Jaarlijks gegevens aan minister verstrekken; Burgers bij voorbereiding van beleid betrekken en de mogelijkheid geven zelf met voorstellen te komen; Advies vragen over beleidsplan aan gezamenlijk vertegenwoordigers van de zorgvragers; Jaarlijks voor 1 juli klanttevredenheids-onderzoek publiceren; Horizontale verantwoording (aan de burgers); 2. Wettelijke verplichtingen inhoud beleidplan Welke gemeentelijke doelstellingen op de 9 prestatievelden? Hoe de gemeente het beleid samenhangend uitvoert; Welke resultaten wenst de gemeente te behalen; Hoe de kwaliteit wordt van de maatschappelijke ondersteuning geborgd; Hoe zorgt de gemeente ervoor dat zorgvragers keuzevrijheid hebben bij prestatieveld, 2, 5 en 6 m.b.t. de activiteiten van de maatschappelijke ondersteuning; Op welke wijze houdt de gemeente rekening met de behoeften van kleine doelgroepen. 3. Wettelijke verplichtingen compensatiebeginsel Ter compensatie van de beperkingen die een persoon genoemd in prestatieveld 4, 5 en 6, ondervindt in zijn zelfredzaamheid en zijn maatschappelijke participatie treft het college van B&W voorzieningen op het gebied van maatschappelijke ondersteuning die hem in staat stellen, een huishouden te voeren, zicht te verplaatsen in en om de woning, zich lokaal te verplaatsen en medemensen te ontmoeten.

de rekenkamercommissie juni 2011