Titel van de presentatie Ter voorbereiding…. Download Kahoot in de app store of Google Play Of ga naar www.Kahoot.it Titel van de presentatie 1
Inkoopsamenwerking PIANOo-congres 2017 Ditmar Waterman #pcongres SHEET ALGEMEEN PIANOo Ditmar Waterman #pcongres
Introductie Ditmar Waterman LL.M CPD Directeur Stichting Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK) Opgericht in 2009. Deelnemers: 18 gemeenten. Ongeveer 600.000 inwoners. Rond de 30 medewerkers. Daarvoor werkzaam bij PIANOo, Ministerie LNV en de Commissie
Titel van de presentatie Kort Onderzoekje Download Kahoot in de app store of Google Play Of ga naar www.Kahoot.it Kies voor: play now Voer code in die op het centrale scherm verschijnt Voor een nickname in Tijdens onderzoek niet refreshen svp, dan lig je eruit Titel van de presentatie 4
Samenwerkingen in Nederland Bron: PIANOo Titel van de presentatie 5
Uitzoomen: belang van inkoop Maatschappelijk beleid (duurzaam, MKB, innovatie, etc.) Overheid Transparantie en gelijke behandeling (procedures) Publieke middelen (vertrouwen) Aanbestedingen Bedrijven Burgers en bedrijven 6 Titel van de presentatie 6
Waarom wil je op inkoopgebied samenwerken, waartoe? Centrale vraag Waarom wil je op inkoopgebied samenwerken, waartoe? Titel van de presentatie 7
Titel van de presentatie Redenen samenwerking Organisatie Schokeffect maakt ruimte voor herpositionering inkoop!! Mogelijkheid opbouwen geconcentreerde dedicated inkooporganisatie Opbouwen verbonden functies: contractmanagement, juridisch Creëren beheersbare processen, minder risico’s (juridisch, politiek, inkooptechnisch) Verbetering leveringsvoorwaarden, etc. Financieel Massa is kassa (waar prijselastisch) Transactiekostenreductie Grotere invloed op geconsolideerde markten Betrouwbare budgetten (lucht uit begroting) Minder kosten expertise-ontwikkeling, reductie externe inhuur Personeel Aantrekkelijkheid als werkgever Continuïteit dienstverlening Titel van de presentatie 8
Redenen niet samenwerken Organisatie Onvoldoende steun vanuit management of politiek bestuur Niets aan onafhankelijkheid willen inleveren Financieel Onvoldoende ruimte om voorinvesteringen te plegen Slechts focus op prijsreductie en niet op verbetering kwaliteit Partners Extreme verschillen in doelstelling, vorm of grootte Gebrek aan onderlinge “band”, vaak geografisch Onverwerkt leed vanuit verleden Titel van de presentatie 9
Titel van de presentatie Praktisch Keten is zo sterk als zwakste schakel Je kan dus niet verder integreren als zwakste partner Soms beter om met “coalition of the willing” verder te gaan en anderen later te laten aansluiten Soms is echter basisniveau op korte termijn alleen haalbaar en kan pas later worden opgeschakeld Maar als je door kan pakken: pak dan door! Titel van de presentatie 10
Vormen van samenwerking Bron: NEVI Titel van de presentatie 11
Vormgeven samenwerking Voor alles: form follows function!!!. De keuze komt voort uit de doelen. Dus: niet werken aan invulling (personeel) en vormen (rechtsvorm en organisatievorm) tot ambitie, doelstellingen en commitment bekend zijn vanuit de top! Want: hoe hoger ambitie, hoe hoger noodzaak voor commitment en structuur We zien namelijk een positieve verhouding tussen commitment en mogelijke resultaten Titel van de presentatie 12
Vormgeen samenwerking Integratie van de inkooporganisaties Resultaten Onafhankelijkheid Intensiteit samenwerkingsvorm Titel van de presentatie 13
Vormgeven samenwerking PIANOo handleiding voor vormgeven van een inkoopsamenwerking: https://www.pianoo.nl/sites/default/files/documents/doc uments/pianoohandreikinginkoopsamenwerkingjuli201 1.pdf Titel van de presentatie 14
FASen Vormgeven samenwerking Doel Product Doorlooptijd Bepalen deelnemers, overeenstemming samenwerking en doelen Intentieverklaring 1 tot 3 maanden Oriëntatie Opzetten strategie oprichting samenwerking Business case 6 tot 9 maanden Voorbereiding Opzetten van de samenwerkingsorganisatie Samenwerkingsover- eenkomsten en inkoopstructuur 3 tot 6 maanden Kwartiermaken Uitvoeren werkzaamheden samenwerking Toegevoegde waarde Tot einde samenwerking Implementatie Titel van de presentatie 15
Titel van de presentatie Stellingen Laat organisaties het zelf uitzoeken. Als ze inkoopsamenwerking belangrijk vinden is er vast wel aandacht en geld om het ook te organiseren. Inkoopsamenwerking leidt tot cumuleren van opdrachten en is dus per definitie slecht voor het MKB Inkoopsamenwerking staat de echte oplossing in de weg: namelijk het samenvoegen van organisaties Titel van de presentatie 16
KORT ONDERZOEK
Titel van de presentatie Vraag 1 Hoe vaak deel je informative met inkopers van andere organisaties? A: Altijd B: Vaak C: Soms D: Nooit Titel van de presentatie 18
Titel van de presentatie Vraag 2 Hoe vaak lift je mee op een aanbesteding van een andere organisatie? A: Altijd B: Vaak C: Soms D: Nooit Titel van de presentatie 19
Titel van de presentatie Vraag 3 Hoe vaak voer je een aanbesteding uit voor een andere organisatie? A: Altijd B: Vaak C: Soms D: Nooit Titel van de presentatie 20
Titel van de presentatie Vraag 4 Participeer je in een samenwerkingsverband voor inkoop? A: Ja B: Soms C: Nee Titel van de presentatie 21
Titel van de presentatie Vraag 5 (laatste vraag) Ben je van plan een samenwerking op te richten of eraan deel te nemen? A: Ja, op korte termijn B: Ja, op lange termijn C: Weet ik nog niet zeker D: Nee Titel van de presentatie 22