De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds."— Transcript van de presentatie:

1 1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds

2 Stellingen Optimalisatie van de ICT-keten leidt tot meer succes in de uitbesteding Focus van de ICT-organisatie na uitbesteding verschuift van kosten en kwaliteit, naar innovatie Uitbesteding zorgt voor meer aandacht voor ASL en BiSL 2

3 Agenda 1.Introductie Rabo Bouwfonds 2.Haalbaarheidsonderzoek uitbesteding (2004) 3.Haalbaarheidsonderzoek uitbesteding (2007) 3

4 Bouwfonds in vogelvlucht 475 Nederlandse Gemeenten

5 Rabo Bouwfonds Vastgoedonderneming (ontwikkeling, financiering, management) Nummer 1 vastgoedonderneming in NL Grondaankoop Ontwikkeling Verkoop / koop Huur Management Herontwikkeling Property Development Asset Management FGH Bank Fondsenbeheer Business proces: 5

6 Federatief ICT-model Rabobank Groep Rabo Groep-ICT Corporate IT Rabo Bouwfonds Fondsen- Beheer Investment Management FGH Property Development Decentrale Informatiemanagement organisatie ICT serviceorganisatie Externe leveranciers Holding MAB 6

7 Agenda 1.Introductie 2.Haalbaarheidsonderzoek uitbesteding (2004) 3.Haalbaarheidsonderzoek uitbesteding (2007) 7

8 Onderzoek uitbesteding Scope: uitbesteding ICT-infrastructuur Doel: betere dienstverlening, lagere kosten Conclusie: nu (nog) niet uitbesteden! “… geconcludeerd kan worden dat binnen Bouwfonds niet alle ICT-activiteiten op dit moment uitbesteedbaar zijn …” 8

9 9 Formaliseren interne relaties Is de Informatiemanager wel de vertegenwoordiger van de business??

10 Onderzoek rol van IM 10

11 11 Ideale rol van IM FB GO Mgt GO TB AB Regie Ideale invulling IM-rol Noodzakelijke voorwaarde dat dit is ingevuld!

12 Echter, de werkelijkheid: 12

13 IT-Governance 13

14 Agenda 1.Introductie 2.Haalbaarheidsonderzoek uitbesteding (2004) 3.Haalbaarheidsonderzoek uitbesteding (2007) 14

15 15 Mogelijke uitbesteding (2007) Aanleiding onderzoek naar uitbesteding: –economies of skills –economies of scale “Onderzoek de mogelijkheden voor uitbesteding, onderzoek mogelijkheden en consequenties in de gehele ICT-keten van vraag en aanbod”

16 Proces 1a Strategie en scoping (waarom en wat?) Resultaat = sourcingbeleid Scope = ICT-infrastructuur Doelstellingen: a.Waarborgen huidige kwaliteitniveaus (betrouwbaarheid en continuiteit) b.Vergroten veranderend vermogen van de business door inzet ICT c.Marktconforme kosten 16

17 Proces 1b Strategie en scoping (hoe?) Haalbaarheidsonderzoek Zijn de doelstellingen haalbaar? datumOmschrijving evenement 17

18 Proces 1b Strategie en scoping (conclusies): De doelstellingen voor uitbesteding zijn haalbaar: 1.De markt (externe leveranciers) kan (en wil) de dienstverlening leveren 2.Een centrale regierol zal vanaf het begin professioneel moeten zijn ingericht, dit is haalbaar als er ruim van te voren mee wordt begonnen. 3.Het informatiemanagement in de divisies is nog niet volwassen genoeg; meer aandacht zal moeten uitgaan naar samenwerking in de ICT-keten. Besluit: doen! Wel optimaliseren! 18

19 Proces In het vervolgproces de implementatie van de visie en het beleid in de gehele ICT-keten 19

20 Regie moet veranderen

21 Doelstellingen Na transitie wordt bereikt: –Waarborgen huidig kwaliteitniveau (betrouwbaarheid en continuïteit) –Marktconforme kosten Aandacht nodig voor: –Vergroten veranderend vermogen van de business door inzet ICT 21

22 Stellingen Optimalisatie van de ICT-keten leidt tot meer succes in de uitbesteding Focus van de ICT-organisatie na uitbesteding verschuift van kosten en kwaliteit, naar innovatie Uitbesteding zorgt voor meer aandacht voor ASL en BiSL 22

23 Optimalisatie keten Vanaf begin aandacht voor de keten Programma-aansturing: sourcing is niet alleen contractering, ook inrichting Regie en Demand Uitdagingen in proces: –Probleem wordt centraal meer gevoeld dan decentraal –Divisievraag is duidelijk, daar is geen probleem –Centraal een decentraal / gemeenschappelijk probleem oplossen Of sourcing succesvoller wordt, is nog onbekend 23

24 Focus Uitbestedings leveranciers RaboBouwfonds 24

25 Meer aandacht voor ASL/BiSL Als door uitbesteding de focus verschuift naar innovatie, dan verschuift de focus van de vraagkant en wordt BiSL belangrijker! 25

26 VRAGEN ? 26


Download ppt "1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds."

Verwante presentaties


Ads door Google