Datum: 20 september 2016 Auditoren: Pieter Goudappel Jan Witkam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Advertisements

De Ark volop in beweging!
Informatieavond 22 april 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
1zorg-route.
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Passend onderwijs maak(t) het mogelijk
Cursus Handelingsgericht Werken
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Evaluatie verbetertraject
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Meidoorn 10 e Montessorischool datum onderzoek 31 augustus en 1 september 2015.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Akker datum onderzoek 31 mei 2016.
Welkom! OuderOnderwijsCafé. Doel: de informatie voor ouders en betrokkenheid van ouders op beleidsmatig & onderwijsinhoudelijk niveau vergroten Hoe: 3x.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Ouderavond 19 januari 2017.
Inspectie van het Onderwijs Johan Vos 5 oktober 2016
Uitkomsten stelselonderzoek bs Hugo de Groot
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Toezicht op het onderwijs (aan jonge leerlingen)
Welkom.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Ouderinformatie avond
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Informatieavond 15 november 2017
Naam school Datum Logo van de school
Themabijeenkomst 14 november 2016
Kwaliteitszorg les 3.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Datum: 20 september 2016 Auditoren: Pieter Goudappel Jan Witkam Audit Schuttevaer Datum: 20 september 2016 Auditoren: Pieter Goudappel Jan Witkam

Kijkwensen van de school Afstemming van ons onderwijs naar betere leerlingen Onderlinge communicatie Administratieve belasting

Aanbevelingen kijkwensen Differentiatie op niveau in instructie verwerking Aanbod Tijd Helderheid m.b.t. taken, bevoegdheden en verwachtingen (IB i.c.m. Directie) Administratie: Dubbeling voorkomen Durven keuzes te maken

Kwaliteitsgebieden Onderwijsleerproces (OP) Schoolklimaat (SK) Onderwijsresultaten (OR) Kwaliteitszorg en ambitie (KA)

Algemene indruk Open karakter, verbonden met dorp. Positieve, rustige sfeer Enthousiaste leerkrachten Laagdrempelig

OP1 Aanbod Er is extra tijd ingepland voor TL; Er is een aanbod voor actief burgerschap en sociale integratie; Het aanbod is dekkend voor de kerndoelen/referentieniveaus Het aanbod is afgestemd op de leerlingenpopulatie (ook: organisatie van de school)

OP2 Zicht op ontwikkeling Er is een betrouwbaar en valide LVS; Jonge leerlingen worden systematisch gevolgd met KIJK observatie/registratie; School analyseert de leerresultaten en er is een LVS voor SEO; Zorgleerlingen worden tijdig gesignaleerd. Analyse leeropbrengsten

OP3 Didactisch handelen Heldere uitleg Duidelijk klassenmanagement Samenwerkingsvormen Positieve werksfeer Leerkracht is sturend Afstemming is meer gericht op ondersteuning dan op uitdaging

OP4 (Extra) ondersteuning Er zijn relatief veel leerlingen die extra ondersteuning krijgen (14%); De extra zorg wordt planmatig aangepakt en de resultaten worden geëvalueerd in een OPP; Leerlingen met reguliere zorg niet altijd herkenbaar in groepsplan Leerlingen met een OPP worden betrokken in het stellen van ontwikkelingsdoelen; Er zijn vrijwel geen doorverwijzingen naar SO.

OP6 Samenwerking De school werkt samen met relevante partners; Er zijn veel partners waarmee wordt samengewerkt m.n. in de zorg. School neemt een belangrijke plaats is binnen het dorp en participeert in projecten.

OP8 Toetsing en afsluiting Alle leerlingen van de school hebben deelgenomen aan de IEP; De resultaten daarvan en de context staan niet in de schoolgids vermeld. Nog geen analyse van resultaten vervolgonderwijs

Aanbevelingen m.b.t. OP Afstemmen rooster m.b.t. burgerschap/KIVA, ook voor andere vakgebieden Beschrijving/analyse schoolpopulatie Uitdaging bieden aan kinderen met ontwikkelingsvoorsprong Differentiëren in aanbod/tijd Planmatige aanpak van leerlingen met reguliere zorg. Aanpak MWIDW heroverwegen Vergroten eigenaarschap van leerlingen; van leiden naar begeleiden Grenzen van de zorg aangeven (SOP)

Oordeel Onderwijsproces g v o ? OP 1 Aanbod x    x OP 2 Zicht op ontwikkeling x  OP 3 Didactisch handelen OP 4 (Extra) ondersteuning OP 6 Samenwerking OP 8 Toetsing en afsluiting

SK1 Veiligheid School gebruikt een programma voor sociale veiligheid (KIVA); Er is een coördinator SV. De veiligheidsbeleving van de leerlingen wordt twee keer per jaar gemonitord (KIVA). Daaruit blijkt dat de veiligheidsbeleving op het landelijk gemiddelde ligt.

SK2 Pedagogisch klimaat Leerlingen en ouders zijn tevreden over het schoolklimaat (i.t.t. Resultaten tevredenheidsmeting) Gedragsregels Kiva + betrokkenheid van leerlingen bij het realiseren van een positief schoolklimaat

Aanbevelingen SK Complimenten voor de wijze waarop jullie dit onderwerp gerealiseerd hebben.

Oordeel Schoolklimaat g v o ? SK1 Veiligheid x g v Kan beter ?     g v Kan beter ? SK2 Pedagogisch klimaat  x

OR1 Resultaten De eindresultaten van de afgelopen 2 jaar waren boven de bovengrens van de inspectie; Op de tussenresultaten vallen de lage scores op voor TL in groep 3,4 en 5 (E toets juni 2016); De resultaten begrijpend lezen liggen onder de schoolnorm De scores op rekengebied zijn voldoende t.o.v. de door de school gestelde doelen;

OR2 Sociale en maatschappelijke competenties De resultaten van ZIEN zijn in overeenstemming met de eisen van de inspectie School heeft zelf geen doelstelling geformuleerd m.b.t. sociale en maatschappelijke competenties.

OR3 Vervolgsucces Er is geen structurele aanpak van analyse van vervolgsucces op de eerste drie jaar van het VO

Aanbevelingen m.b.t. resultaten Maak een PvA voor het verbeteren van de (begrijpend)leesresultaten in de betreffende groepen. Stel beleid op m.b.t. Analyse vervolgsucces

Oordeel Onderwijsresultaten g v o ? OR1 Eindresultaten x g v Kan beter     g v Kan beter ? OR2 Sociale en maatschappelijke competenties  x OR3 Vervolgsucces

KA1 Kwaliteitszorg De school maakt gebruik van een kwaliteitszorgsysteem. De afspraken worden geborgd en in een cyclus worden deze periodiek geëvalueerd.

KA2 Kwaliteitscultuur De schoolleiding en het team zijn van plan te gaan werken aan de verbetering van de professionaliteit door gericht bij elkaar klassenbezoeken af te leggen en elkaar feedback te geven; Leerkrachten hebben een directe en transparante manier van omgaan met elkaar. Omdat het een klein team betreft is er ook sprake van een zekere mate van kwetsbaarheid (continuïteit)

KA3 Verantwoording en dialoog Rapportage leerresultaten Actieplannen Positionering in de wijk/dorp jaarverslag (GMR) Verantwoording naar ouders via schoolgids

Aanbevelingen m.b.t. KA Verantwoording eindopbrengsten opnemen in schoolgids. Leren van en met elkaar structureel invullen (samen lessen voorbereiden, collegiale consultatie) Tijdige communicatie naar ouders

Oordeel Kwaliteit en ambitie g v o ? KA1 Kwaliteitszorg x   x  KA2 Kwaliteitscultuur  x KA3 Verantwoording en dialoog

Samenvattend oordeel Samenvattend oordeel z v g ? Onderwijsproces x    x Schoolklimaat x  Onderwijsresultaat Kwaliteitszorg en ambitie