Datum: 20 september 2016 Auditoren: Pieter Goudappel Jan Witkam Audit Schuttevaer Datum: 20 september 2016 Auditoren: Pieter Goudappel Jan Witkam
Kijkwensen van de school Afstemming van ons onderwijs naar betere leerlingen Onderlinge communicatie Administratieve belasting
Aanbevelingen kijkwensen Differentiatie op niveau in instructie verwerking Aanbod Tijd Helderheid m.b.t. taken, bevoegdheden en verwachtingen (IB i.c.m. Directie) Administratie: Dubbeling voorkomen Durven keuzes te maken
Kwaliteitsgebieden Onderwijsleerproces (OP) Schoolklimaat (SK) Onderwijsresultaten (OR) Kwaliteitszorg en ambitie (KA)
Algemene indruk Open karakter, verbonden met dorp. Positieve, rustige sfeer Enthousiaste leerkrachten Laagdrempelig
OP1 Aanbod Er is extra tijd ingepland voor TL; Er is een aanbod voor actief burgerschap en sociale integratie; Het aanbod is dekkend voor de kerndoelen/referentieniveaus Het aanbod is afgestemd op de leerlingenpopulatie (ook: organisatie van de school)
OP2 Zicht op ontwikkeling Er is een betrouwbaar en valide LVS; Jonge leerlingen worden systematisch gevolgd met KIJK observatie/registratie; School analyseert de leerresultaten en er is een LVS voor SEO; Zorgleerlingen worden tijdig gesignaleerd. Analyse leeropbrengsten
OP3 Didactisch handelen Heldere uitleg Duidelijk klassenmanagement Samenwerkingsvormen Positieve werksfeer Leerkracht is sturend Afstemming is meer gericht op ondersteuning dan op uitdaging
OP4 (Extra) ondersteuning Er zijn relatief veel leerlingen die extra ondersteuning krijgen (14%); De extra zorg wordt planmatig aangepakt en de resultaten worden geëvalueerd in een OPP; Leerlingen met reguliere zorg niet altijd herkenbaar in groepsplan Leerlingen met een OPP worden betrokken in het stellen van ontwikkelingsdoelen; Er zijn vrijwel geen doorverwijzingen naar SO.
OP6 Samenwerking De school werkt samen met relevante partners; Er zijn veel partners waarmee wordt samengewerkt m.n. in de zorg. School neemt een belangrijke plaats is binnen het dorp en participeert in projecten.
OP8 Toetsing en afsluiting Alle leerlingen van de school hebben deelgenomen aan de IEP; De resultaten daarvan en de context staan niet in de schoolgids vermeld. Nog geen analyse van resultaten vervolgonderwijs
Aanbevelingen m.b.t. OP Afstemmen rooster m.b.t. burgerschap/KIVA, ook voor andere vakgebieden Beschrijving/analyse schoolpopulatie Uitdaging bieden aan kinderen met ontwikkelingsvoorsprong Differentiëren in aanbod/tijd Planmatige aanpak van leerlingen met reguliere zorg. Aanpak MWIDW heroverwegen Vergroten eigenaarschap van leerlingen; van leiden naar begeleiden Grenzen van de zorg aangeven (SOP)
Oordeel Onderwijsproces g v o ? OP 1 Aanbod x x OP 2 Zicht op ontwikkeling x OP 3 Didactisch handelen OP 4 (Extra) ondersteuning OP 6 Samenwerking OP 8 Toetsing en afsluiting
SK1 Veiligheid School gebruikt een programma voor sociale veiligheid (KIVA); Er is een coördinator SV. De veiligheidsbeleving van de leerlingen wordt twee keer per jaar gemonitord (KIVA). Daaruit blijkt dat de veiligheidsbeleving op het landelijk gemiddelde ligt.
SK2 Pedagogisch klimaat Leerlingen en ouders zijn tevreden over het schoolklimaat (i.t.t. Resultaten tevredenheidsmeting) Gedragsregels Kiva + betrokkenheid van leerlingen bij het realiseren van een positief schoolklimaat
Aanbevelingen SK Complimenten voor de wijze waarop jullie dit onderwerp gerealiseerd hebben.
Oordeel Schoolklimaat g v o ? SK1 Veiligheid x g v Kan beter ? g v Kan beter ? SK2 Pedagogisch klimaat x
OR1 Resultaten De eindresultaten van de afgelopen 2 jaar waren boven de bovengrens van de inspectie; Op de tussenresultaten vallen de lage scores op voor TL in groep 3,4 en 5 (E toets juni 2016); De resultaten begrijpend lezen liggen onder de schoolnorm De scores op rekengebied zijn voldoende t.o.v. de door de school gestelde doelen;
OR2 Sociale en maatschappelijke competenties De resultaten van ZIEN zijn in overeenstemming met de eisen van de inspectie School heeft zelf geen doelstelling geformuleerd m.b.t. sociale en maatschappelijke competenties.
OR3 Vervolgsucces Er is geen structurele aanpak van analyse van vervolgsucces op de eerste drie jaar van het VO
Aanbevelingen m.b.t. resultaten Maak een PvA voor het verbeteren van de (begrijpend)leesresultaten in de betreffende groepen. Stel beleid op m.b.t. Analyse vervolgsucces
Oordeel Onderwijsresultaten g v o ? OR1 Eindresultaten x g v Kan beter g v Kan beter ? OR2 Sociale en maatschappelijke competenties x OR3 Vervolgsucces
KA1 Kwaliteitszorg De school maakt gebruik van een kwaliteitszorgsysteem. De afspraken worden geborgd en in een cyclus worden deze periodiek geëvalueerd.
KA2 Kwaliteitscultuur De schoolleiding en het team zijn van plan te gaan werken aan de verbetering van de professionaliteit door gericht bij elkaar klassenbezoeken af te leggen en elkaar feedback te geven; Leerkrachten hebben een directe en transparante manier van omgaan met elkaar. Omdat het een klein team betreft is er ook sprake van een zekere mate van kwetsbaarheid (continuïteit)
KA3 Verantwoording en dialoog Rapportage leerresultaten Actieplannen Positionering in de wijk/dorp jaarverslag (GMR) Verantwoording naar ouders via schoolgids
Aanbevelingen m.b.t. KA Verantwoording eindopbrengsten opnemen in schoolgids. Leren van en met elkaar structureel invullen (samen lessen voorbereiden, collegiale consultatie) Tijdige communicatie naar ouders
Oordeel Kwaliteit en ambitie g v o ? KA1 Kwaliteitszorg x x KA2 Kwaliteitscultuur x KA3 Verantwoording en dialoog
Samenvattend oordeel Samenvattend oordeel z v g ? Onderwijsproces x x Schoolklimaat x Onderwijsresultaat Kwaliteitszorg en ambitie