Krimp als motor voor beweging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Implementatie van de UNCO-MOB
... Molenwaard via naar… BESTUURSKUNDIGE WETMATIGHEDEN
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Nationaal Innovatie Event
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Visie Mensontwikkeling WSD
Krimpen met perspectief
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Missie, visie & jaarplan
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Missie, visie, strategie & jaarplan
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
John P. Kotter Harvard Business School
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Bezuinigen en nu......? Van “ gewoon bezuinigen” tot “innovatieve strategische heroriëntatie” FAMO regio-bijeenkomsten nov./dec Herrie Geuzendam.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Levenfasen en duurzame inzetbaarheid
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
A B Positioneren betekent vaststellen van de huidige positie (A) en de gewenste positie (B) van een organisatie. De keuze voor de gewenste positie B is.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Een project van de Korengroep
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Het Rijk van Koning Klant
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Augustus / september 2015 Toelichting / Planning Fusie.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Beelden van de toekomstige samenwerking
Geïntegreerde schoolverbetering
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Risico-inventarisatie Unicoz GMR Gordon Robinson, 14 maart 2016.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Zicht op elke druppel Arjan Budding Marije Stronks Waterschap Vallei en Veluwe.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Gezondheid & de Omgevingswet
De effecten van het opleidingsakkoord op de bedrijfsvoering;
Op naar een STER bestuur…
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Positieve gezondheid in de praktijk
Visie en strategie Les 4: strategie.
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Workshop Voorbereiding op de Omgevingswet – hoe creëer je beweging?
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Samenwerking essentieel voor
Transcript van de presentatie:

Krimp als motor voor beweging Een traject voor onderwijskundig en persoonlijk leiderschap

Probleem – wat komt er op je af? Leerlingdaling t.g.v. demografische ontwikkeling in de regio. Gevolg: Leerlingdaling op school en daarmee gevolgen voor huisvesting

Vraagstelling 1 Welke onderwijskundige oplossingen gebruiken scholen die te maken hebben met teruglopende leerlingaantallen en wat betekent dit voor de lespraktijk van de leraar? 2 Tot welke onderwijskundige oplossingen komen scholen wanneer ze in hun keuzeproces worden begeleid met behulp van het instrument ‘organisatieopstellingen’ en hoe wordt het instrument ervaren?

Werkwijze Inventariserend onderzoek Besturen/scholen benaderen Interview kader opstellen Telefonisch interviewen/live interviewen Probleem inventariseren: wat en waar is het voelbaar? Welke maatregelen zijn er genomen? Alle oplossingen behalve onderwijskundig Welke onderwijskundige maatregelen zijn er genomen? Welke mogelijkheden zijn er, onderwijskundig?

Opbrengsten 6 (niet-)onderwijskundig strategieën Inzichten Probleem oppakken of op bestuurs-of regionaal niveau Onderwijskundige ontwikkeling ingezet, los van krimp. Relatie krimp en onderwijskundige ontwikkeling 1e, 2e of 3e orde oplossingen Oplossingen gebracht als onderwijskundig, maar heeft eigenlijk een andere intentie (bezuinigen)

Strategieën Niet onderwijskundig Onderwijskundig Defensief, reactief, behouden van positie Niet onderwijskundig Onderwijskundig Bestuurlijke strategie (waaronder samenwerken) Organisatorische strategie Financiële strategie Concurrentiestrategie Kernstrategie Flexibele strategie 1e orde: verbeteren van de regels 2e orde: vernieuwen van inzichten 3e orde: ter discussie stellen van inzichten, identiteitsniveau Proactief, vernieuwend

Onderzoek B - organisatieopstelling Wetmatigheden om naar het systeem als geheel te kijken: een ordening waarbij ieder deel van de organisatie zijn goede plek heeft om te kunnen functioneren (bijvoorbeeld op basis van anciënniteit, hiërarchie, inzet en kwaliteiten); een balans in geven en nemen die tot een gezonde en steeds groeiende uitwisseling leidt; een plek, en daarmee erkenning, voor ieder persoon, concept, iedere oprichter of ander element dat bijdraagt of bijgedragen heeft aan de organisatie in haar bestaan; organisatiesystemen willen hun bestemming bereiken vanuit haar oorsprong; alles uit de historie heeft een plek en wil gezien worden.

Inzichten in de onderstroom Sectordirecteur en vraaginbrenger: ik zie dat krimp invloed heeft op alle betrokkenen, ook op mij als leidinggevende; ik zie dat de mensen in de organisatie zijn ontwricht; ik zie ook dat deze situatie een andere manier van leiderschap vraagt in een andere context en daar moet je het als leidinggevenden over hebben.

Inzichten in de onderstroom “Als management draaf je door, in systemen en processen, in stukken, in een visie. we moeten het terugpakken, naar de mensen toe bewegen. het is in deze fase nodig om mensen in de ogen te kijken en contact te maken.” Bestuurder (de leidinggevende van de sectordirecteur)