‘Je werk of je leven?’.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Advertisements

Deze TANTRA komt uit India.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn gegevens op het web!?
toolbox deco-procedure
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
die niet om jou zou huilen.
om deze presentatie uit te voeren
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Solliciteren: wat wil ik?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
De vraag is je beste vriend
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
‘Je werk of je leven?’.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Reken je (niet) rijk.
Kan je zien of iemand holebi is?
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Vijwilligerswerk met vreugde volhouden
Met wie app jij? Mediabegrip week
“13 waarheden voor het leven"
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
© UNIEK IN DE KLAS.
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Beeld magazine.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
NSCCT Instructie groep 4
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
NSCCT Instructie groep 6
Voel je wel in je vel !.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Het tweede LOS-gesprek
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
SEL Les 2: normen en waarden.
Zichtbaarheid Creëren
Workshop duikcomputers
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Transcript van de presentatie:

‘Je werk of je leven?’

Aan de docent Beste docent, Mooi dat je geïnteresseerd bent in ‘Je werk of je leven’. We hebben geprobeerd een les te ontwerpen die leerlingen grondig aan het denken zet over de thematiek en die zonder al te veel voorwerk voor een docent te geven is. Onder elke slide vind je instructies voor de docent (als die niet of nauwelijks zichtbaar zijn: sleep dan de horizontale balk onder de slide omhoog). De instructies zijn wellicht wat gedetailleerd, maar we gaan ervan uit dat elke docent hierin z’n eigen plan trekt. Veel succes, we wensen je een grote opbrengst toe. Groet, De auteurs

Zorg dat de leerlingen pen en papier paraat hebben Deze slide staat open als de leerlingen binnenkomen. Docent heet leerlingen welkom. Docent bespreekt (ter introductie) met leerlingen vragen als: Zouden deze beroepen ook je droombaan kunnen zijn? Waarom wel/niet? Wie van deze mensen verdient het meest, de vuilnisman of de consultant? Is dat terecht? Wie draagt het meest bij aan de maatschappij? Waarom?

Docent bespreekt (ter introductie) met leerlingen vragen als: Wat als de vuilnismannen stoppen met werken? Wat als de consultant stopt met werken? Wat heeft dat voor gevolg/zou dat voor gevolg moeten hebben voor de beantwoording van de vragen over droom, geld en doel?

Als een schoenlapper vol vuil of roet zit, als hij stinkt naar zweet, maar hij denkt bij zichzelf: God heeft mij vrouw en kinderen toevertrouwd en ik heb de taak hen lief te hebben en voor hen te zorgen, dan is het goed in Gods ogen.’ Docent benoemt het ‘Lutherjaar’: 500 jaar Reformatie. Deel van de nalatenschap: zijn denken over werk: de priester of de dominee is niet waardevoller dan een plichtsgetrouwe arbeider. Docent vertelt onderwerp van de les: nadenken over je toekomst op een andere manier dan vaak gebruikelijk. Dus niet: Wat kan ik? Wat vind ik leuk? Hoe groot zijn mijn baankansen? Maar wel: ‘Als ik met pensioen ga, waar wil ik dan op terugkijken?’ Heb ik een droom voor mijn toekomst? Wat is die dan? En als die droom niet uitkomt? Hoe belangrijk moet werk in mijn leven zijn? Wat wil ik met mijn werk bereiken?

‘Je werk of je leven?’ Opening + lesdoel Film kijken Blok 1: werk en droom Blok 2: werk en geld Blok 3: werk en doel Essaywedstrijd Docent loopt de opzet bij langs Film ter inleiding Drie blokken, over de verschillende onderwerpen Aankondiging: naar aanleiding van de lessenserie is er een prijsvraag uitgeschreven: wie geeft het mooiste antwoord op de vraag: ‘Als ik met pensioen ga, waar wil ik dan op terugkijken?’

Docent vertoont de film (https://www. jewerkofjeleven Docent vertoont de film (https://www.jewerkofjeleven.nu), zou als er tijd is om een paar reacties kunnen vragen. (Een optie zou ook kunnen zijn om het kijken van de film als huiswerk op te geven, zodat er meer lestijd is.)

Blok 1 Werk en droom Je werk of je leven

0:16-0:19: ‘Ik wist eigenlijk altijd al dat ik zuster wilde worden.’ 5:59-6:02: ‘Het heeft uiteindelijk zeventien jaar geduurd voordat ik die stap heb gezet.’ 7:26-7:34: ‘Ik had die zeventien jaar blijkbaar ook nodig om die stap te durven zetten.’ Docent laat citaten voorlezen (evt. gelegenheid voor reacties) 6:14-6:25: ‘Ik wil het zo graag, maar dit, maar dat.’ ‘Als dat je argumenten zijn, dan wil je het dus niet graag genoeg.’

‘Ik heb een droombaan.’ Blok 1: Werk en droom Ga naar Kahoot.it Vul de ‘game pin’ in en je naam Beantwoord de eerste stelling op Kahoot.it ‘Ik heb een droombaan.’ Ja, en die ga ik bereiken ook! Ja, maar die ga ik nooit bereiken Nee, en dat hoef ik ook niet te hebben Nee, maar dat zou ik wel graag willen Docent laat de stelling beantwoorden op Kahoot.it (Als er meer tijd is, kan het worden besproken. Het onderwerp leent zich minder voor een klassengesprek, wellicht is speeddaten een optie) Hoe werkt Kahoot? Ga naar getkahoot.com Log in met twee keer ‘jewerkofjeleven’ (zowel voor gebruikersnaam als voor wachtwoord) Ga -naar My Kahoots Klik rechts naast de quiz ‘Je werk of je leven’ op Play, en vervolgens op Classic Toon de ‘Game pin’ (bovenaan in het scherm) aan de leerlingen

Blok 1: Werk en droom Beantwoord voor jezelf de vragen bij dit blok op papier: Heb jij een droom voor je carrière? Om welke redenen is dat een droom voor je? Wat zou je moeten doen om die droom te bereiken? Zou je bereid zijn om andere dingen opzij te zetten om die droom te bereiken (geld, luxe, vrienden, carrièrekansen)? Wat als je je droom níet bereikt? Bespreek jouw antwoorden met die van je buurman/buurvrouw. Docent geeft leerlingen een paar minuten de tijd om de vragen op papier te beantwoorden Docent geeft leerlingen gelegenheid wat ze hebben opgeschreven te delen met buurman/buurvrouw (evt. gelegenheid om klassikaal te delen)

Blok 2 Werk en geld Je werk of je leven

3:43-4:04: ‘Het was lastig om te weten wat je moet kiezen 3:43-4:04: ‘Het was lastig om te weten wat je moet kiezen. Dus wat deden wij met vrienden? Beroepen selecteren op wie het meest verdient. Toen kwamen we uit op tandarts, maar dat kan ik niet, en als tweede was het fiscaal recht. Dus toen dacht ik: dat ga ik studeren.’ Docent laat het citaat voorlezen (evt. gelegenheid voor bespreking)

Blok 2: Werk en geld Beantwoord de stellingen 2-8 op Kahoot.it, na elke stelling is er een korte discussie. Als je klaar bent met school is je werk het belangrijkste in je leven. Wat vind jij belangrijker? Je carrière of zorgen voor je kinderen? Je carrière of zorgen voor je ouders? Veel vrije tijd of veel geld? Als ik een miljoen zou winnen in de loterij zou ik nog steeds wel gaan werken. Hoeveel je werk waard is kun je zien aan hoeveel geld je ermee verdient. Sommige beroepen zijn waardevoller dan andere beroepen. Docent brengt de stellingen één voor één in stemming Na afloop van elke stemming is er kort de gelegenheid voor discussie Klassikaal In kleinere groepen (met daarna een klassikale terugkoppeling)

Blok 3 Werk en doel Je werk of je leven

‘Ik vond het zó onrechtvaardig dat ik dacht: ik ga daar wat aan doen.’ 7:47-7:59: ‘Visie zonder actie is een droom, maar actie zonder visie is een nachtmerrie.’ 8:10-8:25: ‘Denk goed na over wie je bent, en stippel op basis daarvan een visie uit. Dat neemt wel wat tijd, misschien moet je jezelf echt een dag opsluiten met pen en papier.’ Docent laat de citaten voorlezen (evt. gelegenheid voor bespreking) 8:00-8:10: ‘Als je maar wat gaat doen en pas later bedenkt of het past bij wat je wilt zijn, dan kan je op een plek terechtkomen waarvan je achteraf denkt: daar had ik niet willen zijn.’

5:10-5:25: ‘Wat ga ik hiermee doen 5:10-5:25: ‘Wat ga ik hiermee doen? De gunsten die ik heb gekregen, ga ik dat zelf spenderen of ga ik het ook delen met de samenleving, er iets voor terugdoen?’ Docent laat de citaten voorlezen (evt. gelegenheid voor bespreking) 8:34-8:56: ‘Alles wat je in het leven krijgt is een middel om het doel te dienen. Voor mij als moslim is het doel de wil van God dienen. De wil van God doen betekent de problemen van de samenleving oplossen.’

Blok 3: Werk en doel Beantwoord de stellingen 9-13 op Kahoot.it, na elke stelling is er een korte discussie. Ik heb een doel met mijn leven Ja, en daar werk ik aan Ja, maar daar doe ik niks mee Nee, en dat is ook niet nodig Nee, maar dat zou ik wel graag willen Het doel van mijn leven wordt vooral bepaald door... Mijzelf Mijn geloof Mijn familie en vrienden Het hangt af van de omstandigheden waarin ik leef Docent laat de stellingen beantwoorden op Kahoot.it (evt. gelegenheid voor bespreking)

Blok 3: Werk en doel Beantwoord de stellingen 9-13 op Kahoot.it, na elke stelling is er een korte discussie. Studie- en beroepskeuze zonder na te denken over je visie is een slecht idee. 'Ik vind het zó onrechtvaardig, daar ga ik wat aan doen!' Ik vind niet zo snel iets onrechtvaardig. Als ik iets onrechtvaardig vind, doe ik daar weinig mee. Als ik iets onrechtvaardig vind, kom ik meteen in actie. Wat vind jij belangrijker, een goede carrière of bijdragen aan de samenleving? Docent laat de stellingen beantwoorden op Kahoot.it (evt. gelegenheid voor bespreking)

Blok 3: Werk en doel Beantwoord voor jezelf de vragen bij dit blok op papier: Wat is het doel van jouw leven, waarvoor ben jij op de wereld? Wat voor gevolgen heeft het antwoord op die vraag voor je studie- en beroepskeuze? Wat vind je van het idee van Don Ceder om je gewoon eens een dag op te sluiten met pen en papier om na te denken over wie jij bent (je visie) en wat je wilt met je leven (je missie)? Zou dat voor jou ook een goed idee zijn? Wat vind je van de stelling van Ahmed Kupeli dat je een verplichting hebt om iets terug te doen voor de maatschappij? Ahmed Kupeli zegt dat zijn doel is om de wil van God te dienen. Zou jij dat ook zo kunnen zeggen? Bespreek jouw antwoorden met die van je buurman/buurvrouw. Docent geeft leerlingen een paar minuten de tijd om de vragen op papier te beantwoorden Docent geeft leerlingen gelegenheid wat ze hebben opgeschreven te delen met buurman/buurvrouw (evt. gelegenheid om klassikaal te delen)

Prijsvraag Je werk of je leven

Prijsvraag Beantwoord de vraag: ‘Als ik over 50 jaar terugkijk op mijn loopbaan, wat wil ik dan zien?’ Doe dat op één van deze twee manieren: Essay/verhaal (max. 750 woorden) Filmpje (max. 3 minuten) Verwerk in je eindproduct ten minste één van de drie thema’s die in deze les centraal stonden. Lever het in vóór 19 september 2017 via www.jewerkofjeleven.nu. Het beste essay/verhaal wordt gepubliceerd in een landelijk dagblad. Er worden vier winnaars gekozen: essay havo/vwo en essay vmbo; filmpje havo/vwo en filmpje vmbo. Alle winnende producten worden gepresenteerd op een slotmanifestatie in Utrecht, 3 oktober 2017. Alle winnaars krijgen een geldprijs van 100 euro. De docent presenteert de prijsvraag, beantwoordt eventueel vragen. [Het is natuurlijk ook mogelijk om binnen de klas/school een eigen voorronde te doen, met elkaar de producten te beoordelen en dan te stemmen welk(e) product(en) door de school worden ingestuurd. Dat zal de kwaliteit ten goede komen, maar vooral kan het een goede manier zijn om het onderlinge gesprek over deze thema’s te bevorderen.]

Afsluiting ‘Wat kan ik?’, ‘Wat vind ik leuk?’, ‘Waar zijn baankansen?’ zijn belangrijk. Maar: er is meer. Neem je antwoordblad en de flyer mee. Praat er nog eens over met ouder(s) en vriend(en). Docent blikt terug, sluit af Docent zorgt dat alle leerlingen de flyer krijgen