Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beslissen over hulp Quirien van der Zijden
Advertisements

Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Transformatie Jeugdzorg
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Wat is het CJG? Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties, gericht op kinderen, jeugd en hun ouders,
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Transitie van het Sociaal domein
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Algemene ledenvergadering HVE 26 september 2012
Kinder- en jeugdpsychotherapie en jeugd-ggz na de transitie © 2013 Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie –
Diversiteit & Jeugdzorg
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
“Specialistische” zorg
Duurzame jeugdzorg Almere
juni Transitie jeugdzorg
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Analyse  Kinder en ouders niet centraal - Ontschotting en meer samenwerken  Beperkt bereik van risicogroepen - Vindplaatsen jeugdproblematiek.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Verbinden van zorg en onderwijs
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Beleidsinformatie Jeugd
Centrum voor Jeugd en Gezin
Inkoop Jeugdhulp 2015 Vóór 1 januari 2015 Inkoop 2015: proces
Regionale samenwerking 3D Jeugdzorg Wmo/Awbz Participatie.
Passende zorg zo dichtbij en snel als mogelijk
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
2015….en dan? Informatie over werkprocessen voor aanbieders van hulp aan jeugd in de regio Zuidoost Utrecht.
FORMULE JEUGDTEAMS ZUID-HOLLAND ZUID. INTRODUCTIE  Overheveling zorgtaken van het rijk naar de gemeente per  Transitie van de jeugdhulptaken.
Workshop Specialistische Jeugdzorg Bestuurlijke conferentie jeugdzorg Gelderland 23 mei Bert Frings Wethouder Zorg en Welzijn, gemeente Nijmegen.
Veiligheidshuis Centra Jeugd en Gezin Agenda 21.30Inleiding door Burgemeester en Wethouder - Stand van zaken / Plan van aanpak - Samenhang 21.40Presentatie.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
BIO Decentralisaties 1 april Programma Introductiefilmpje VNG Presentatie Jeugdzorg (Ben Kraal) Presentatie AWBZ / Wmo (Marjan v.d. Hoek) Presentatie.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Toelichting sturingskader transformatie jeugdzorg Waar komen we vandaan? Wat leest u hier? het stoplichtenmodel is op basis van de visie, de heisessies.
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Gebundelde krachten Beleidskader decentralisaties Midden Holland.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Doorkijk transitie jeugdzorg 9 april 2013 Dennis Gerits.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Introductie en ontwikkelingen
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg ZHZ 1. De professional heeft de poortwachtersfunctie 2. Wat is de positie van de cliënt? Cliënt heeft regie, 1 gezin 1 plan, vraag ouders is leidend hoe geven we hier vorm aan? asdf 3. Solidariteit is de basis voor samenwerking in ZHZ 4. Bij op- en afschalen van zorg bepaalt de professional of de zorg geleverd wordt 5. Beslissen, bepalen en betalen wie zorg krijgt zit in één hand 7. Inkoopafspraken maken op basis van prestaties in plaats van producten: ontschot inkopen Gemeente bepaalt op- en afschalen zorg Afspraken met bestaande partijen Beslissen, bepalen en betalen niet in één hand Inhoudelijk Professional bepaalt wie zorg krijgt Cliënt heeft eigen regie Cliënt heeft geen regiefunctie Organisatie Gezamenlijk delen van de risico’s Professional bepaalt op- en afschalen zorg Beslissen, bepalen en betalen zit in één hand Nieuwe aanbieders zijn welkom Ontschot inkopen obv gehele jeugdopgave Iedere gemeente is zelf verantwoor-delijk 8. Organiseren tegenkracht door zorgaanbieders, cliënten en gemeenten Rand- voorwaardelijk Inkopen op aparte producten, bij meerdere partijen Tegenkracht organiseren is nodig Tegenkracht ontstaat vanzelf Gemeente bepaalt wie zorg krijgt

REGIONAAL LOKAAL SUB Regionale zorgmarkt  Specialistische interventies  Gedwongen hulpverlening  24/7 Crisisdienst Sub-Regionale zorgmarkt Lokale Zorgmarkt  Educatie  Preventie  Lichte interventie Jeugdteam  Bieden van Basis GGZ, LVB, Jeugdzorg (alles wat basisvoorzieningen niet kunnen)  Werkt systeem (gezins) gericht  (De-)Escaleert  Budgetverantwoordelijk Sociale opvoedomgeving Jonger- enwerk Politie Verenig- ingen Kinder- opvang Scholen Jeugd- gezond- heids- zorg Huisarts CJG Gebiedsgebonden basisvoorzieningen 1 gezin, 1 plan Diagnostiek Advies Netwerk (DAN)  Consultatie en advies  Specialistische diagnose Intervisie, retrospectief handelen en eenduidige triage service organisatie

Vragen en dilemma’s Waar zet je het jeugdbudget voor de wijk op in Overlast versus persoonlijke problematiek

Vragen en dilemma’s Meer inzetten op de goedkopere basisvoorzieningen zoals (school)maatschappelijk werk, thuisbegeleiding, ICM versus duurdere interventies door de specialistische hulpverlener

Dilemma’s sturing versus effectiviteit Eens Onee ns 1. Om de sturing op het complexe Jeugddomein optimaal te laten functioneren, moet de bestuurlijke zeggenschap verregaand gedelegeerd worden 2. De lokale wethouder is altijd eindverantwoordelijk voor incidenten in zijn eigen woonplaats 3. Wat heeft u als raad nodig om te kunnen sturen op dit dossier