Aanbesteden door de lokale overheid (gemeente). presentatie 30 mei 2016 regionale marktdag Stedendriehoek Jan Teunis Hartgers inkoopadviseur, team inkoop.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aanbesteden in het verleden, nu en in de toekomst!
Advertisements

Aanbestedingswet 2012 en de gevolgen voor inspectieopdrachten
Aanbestedingsprocedures in de bouwsector
Waarom, wanneer en hoe aanbesteden?
Nieuwe Aanbestedingswet in de praktijk
WIN advies, inkoop en organisatie Aanbestedingswet- en regelgeving
Aanbesteding of Subsidie
Marktdag Overheid en Markt 1 november 2012 Workshop gemeente ALkmaar.
Aanbestedingswet 2013 en inkoopbeleid RU
Inkopen en aanbesteden
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.

Inkoopprocedures UT Diensten en Leveringen
Belangrijkste gevolgen van het Bao voor de inkooppraktijk
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Welkom bij de MKB Ontbijtbijeenkomst Leveringen
1 Ontwerp van Openbare Aanbesteding: Naar een doelmatig gebruik van geschiktheideisen A.J. van der Vlist en S. Hardeman.
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
Joost Fijneman, oktober / november 2012
Veranderingen in Aanbestedingsregels De Nieuwe Wet en andere ontwikkelingen Joost Fijneman, oktober / november 2012.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Onderhands op z’n Steenwijkerlands Tiel, 1 juli 2014 Erik van der Kamp (inkoopcoördinator)
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
1 + 1 = 2 Overheid koopt in bij MKB Sportief gunnen 26 november 2013 Nevi en MKB-Rotterdam Hogeschool Rotterdam Suzanne Brackmann.
1 Elektronisch aanbesteden anno 2013 Eis of wens? 7 november Daan Versteeg
EMVI in de digitale praktijk
Inkoop bij de gemeente Veenendaal
17 juni 2014 en 2 juli 2014 D.J.P. (Douwe) van de Goorberg BBA Concern inkoper CPD Informatiebijeenkomst TenderNed UOV De Kring.
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
Informatiebijeenkomst aanbestedingen 2016 Sociaal Domein Fryslân
Informatiesessie 04/11/2014 Raamcontract dranken Infosessie dranken– Caroline Lievens- 04/11/2014 Directie Financiën– Cel Aankoopbeleid.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Inkoopcollectief Energie voor het Onderwijs
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
Aanbestedingsbeleid gemeente Apeldoorn presentatie 22 maart 2016 voor (lokale) ondernemers Jan Teunis Hartgers inkoopadviseur, team inkoop.
Werkgeversservicepunt Den Haag. 5%-regeling Den Haag Presentatie Pat Houkes Projectmanager 5%-regeling.
Inkopen en aanbesteden Sittard-Geleen 16 september 2013.
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
Social Return On Investment & PZH Mart Lucassen, hoofd bureau Inkoop Afdeling Facilitaire Zaken, Directie Concernzaken.
Eerste Hulp Bij Aanbesteden Wat zijn de spelregels Hans van Wijck.
Programma: uurInloop - Koffie en thee uur Welkom, wethouder Jaap Melse uur Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Matty Gabriëlse uur.
Marktdag aanbesteden Workshop 6 Uitnodigingsbeleid Gemeente Lochem, Marleen Oltvoort Gemeente Zutphen, Ceciel Lurvink Apeldoorn Brummen Deventer.
Zorginkoop is teamsport op teamniveau! MKB, 30 mei 2016 Intercoaches, Alice Hilbers.
Regio Oost-Veluwe / Midden-IJssel (Apeldoorn, Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst, Zutphen) Decentralisatie jeugdzorg en het ”gedwongen” kader.
De impact van een circulaire aanbesteding vloerbedekking Nevi Inkoopdag 2016.
Rechtmatig en doelmatig inhuren op basis van de herziene Aanbestedingswet Het Dynamisch aankoopsysteem CLAIRE LEUSSINK-NIES – 22 NOVEMBER 2016.
Gewijzigde Aanbestedingswet
Aanbesteding jeugdteams
Social Return On Investment & PZH
Aanbesteden ICT outhousing en outsourcing
Europese aanbesteding management- voorziening
Aanbesteding Storage, servers en Back up
Inkoop Jeugdhulp Aanbestedingskader 9 december 2017.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Workshop 6 Uitnodigingsbeleid
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Aanbesteding onderhoud technische installaties
Aanbesteding schoonmaak en sanitaire artikelen
Veerponten Noord-Limburg
Schouwing en collectieve dialoog 21 april 2016
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Beter aanbesteden: mensenwerk!
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
SROI Stadswerk.
Samen maken we De Connectie
Transcript van de presentatie:

Aanbesteden door de lokale overheid (gemeente). presentatie 30 mei 2016 regionale marktdag Stedendriehoek Jan Teunis Hartgers inkoopadviseur, team inkoop gemeente Apeldoorn

Inkoopplatform Stedendriehoek Gemeenten: Apeldoorn, Brummen, Deventer (Olst-Wijhe, Raalte), Epe, Lochem, Voorst, Zutphen. Doel o.a. Uitwisseling kennis en ervaring Gezamenlijke aanbestedingen Bijeenkomsten

Presentatie vanmiddag: Algemeen, maar soms iets Apeldoorns Hoofdlijnen identiek, maar op onderdelen per gemeente verschillend Zie ook de websites van de gemeenten Uitgebreide wetgeving en jurisprudentie, nu een ‘populaire samenvatting’. Uitleg werkwijze en betrokkenen. Dank voor de gelegenheid.

Kennismaken Wie aanwezig (gemeente, potentiele opdrachtnemer, adviseur) Opdrachtnemer: wie voert opdrachten uit voor een gemeente ?

Soorten inkopen (met voorbeelden) Leveringen: meubilair, straatklinkers, software. Diensten: schoonmaak, advies, schoffelwerk, thuiszorg, leerlingenvervoer. Werken: aanleg weg, renovatie van een gebouw, aanleg riolering.

Regio Stedendriehoek als opdrachtgever Beïnvloedbaar inkoopvolume ca. € 500 mln. (gebaseerd op aantal inwoners en bekende omzet per gemeente). Binnen de regio: 40-45% (indicatie o.b.v. Apeldoorn, verschillen per individuele gemeente): € 200- € 225 mln.

Organisatie inkoop bij de gemeente. (situatie en namen kunnen per gemeente verschillen) Gecoördineerde inkoop (eenheden/diensten/afdelingen zijn verantwoordelijk) Vele decentrale inkopers (budgethouders) Honderden betrokkenen Team inkoop/inkoop coördinator ondersteunt bij deel van de aanbestedingen.

Positionering inkoop bij de gemeente. Kleine gemeente: inkoop coördinator Grote gemeente (Apeldoorn, Deventer): team inkoop. Taken: opstellen en bewaken beleid, begeleiding EU en nationale aanbestedingen, soms betrokken bij meervoudig onderhands, advies, contractbeheer centraal (niet bij elke gemeente).

Aanbestedingsprocedures 1.Europees/ Nationaal Openbaar Niet-openbaar (met voorselectie) 2.Onderhands meervoudig enkelvoudig

Uitgangspunten: Transparant Objectief Niet-discriminerend

Kaders: Aanbestedingswet 2012 Flankerend beleid: gids Proportionaliteit ARW 2012 Aanbestedingsbeleid gemeente

Doel aanbestedingswet. 1.Meer concurrentie, doordat meer ondernemers kunnen meedingen naar een overheidsopdracht; 2.Minder administratieve lasten; 3.Meer lijn in aanbestedingsprocedures; 4.Betere naleving van de regels; 5.Betere besteding van belastinggeld; 6.Eenvoudige afhandeling van klachten.

Aanbestedingswet: EMVI tenzij (dus gunnen op prijs en kwaliteit) Proportionele eisen ‘MKB vriendelijk’ (afwijkende) keuzes motiveren Eigen Verklaring Klachten regeling (commissie van aanbestedingsexperts).

Inkoop en aanbestedingsbeleid Oog voor lokale economie Oog voor MKB Bij meervoudig minimaal 1 lokale leverancier Duurzaamheid (circulair inkopen) SROI eis D/W > € Inkoopvoorwaarden NB: dit is Apeldoorns beleid, regionale verschillen mogelijk.

Aanbestedingsbeleid (raming inclusief opties), Apeldoorn. Leveringen/ diensten Werken Europese aanbesteding > € > € Nationaal€ < € € < € Meervoudig onderhands € < € € < € Enkelvoudig< € < €

Afwijken kan (indien niet EU) De volgende aspecten meewegen bij het bepalen van een geschikte en proportionele aanbestedingsprocedure: - omvang van de opdracht - transactiekosten voor de aanbestedende dienst en de inschrijvers - aantal potentiële inschrijvers - gewenst eindresultaat - complexiteit van de opdracht - type van de opdracht en het karakter van de markt. Doelmatig en rechtmatig.

Aanbesteding, hoofdlijnen Programma van eisen (bestek) Procedure afspraken: wat, wanneer, hoe vragen stellen, offerte indienen etc. Gunningscriteria Aanvulling per soort aanbesteding Soms meer functionele specificatie i.p.v. bestek

Werkwijze EU/Nationaal. Aankondiging op Procedure loopt vaak digitaal. Uitsluitingsgronden (inschrijver algemeen) Geschiktheidseisen (aanbesteding specifiek) Programma van eisen Gunningcriteria

Werkwijze Meervoudig Decentrale inkoper bepaalt en motiveert uit te nodigen partijen (3 tot 5). Eventueel via team inkoop (op verzoek decentrale inkoper en voldoende tijd beschikbaar). P rogramma van eisen Gunningcriteria

Werkwijze enkelvoudig onderhands: Decentrale inkoper verstrekt/gunt opdracht (geen aanbesteding dus).

Hoe lees ik een bestek ? Kijk goed wat er gevraagd wordt Is het wat voor u ? Verdiep u in de gunningcriteria Stel vragen ikv Nota van Inlichtingen

Hoe is een aanbestedingsprocedure ingericht ? Programma van eisen Gunningcriteria Informatie over indienen, termijnen Uitsluitingsgronden (niet altijd bij meervoudig) Geschiktheidseisen (indien openbaar)

Wat wordt van inschrijvers verwacht ? Tijdig en juist indienen Volledig inleveren (weinig herstelmogelijkheid) Gevraagde bijlagen toevoegen Nakomen, doe wat je belooft Meedenken, innovatie (wel gelijk speelveld)

Kansen vergroten Ben in beeld bij decentrale inkoper/budgethouder Geen niet-gevraagde informatie toevoegen Concreet vragen beantwoorden Maak er geen zoekplaatje van Goede prijs/kwaliteitsverhouding In gunningscriteria verdiepen (en concreet uitwerken) Indien afgewezen: vraag naar motivatie Abonnement op Veel info op internet Externe advies/training: EHBA

Nieuwe aanbestedingswet (enkele wijzigingen, per 1 juli ?)  2B dienst vervalt  EMVI wordt overkoepelend begrip  Gewijzigde Eigen Verklaring  Uitsluitingsgronden  Nieuwe procedures  Termijn aanpassen (tussen NvI en indienen offerte)  Keurmerk mogelijk  Elektronisch aanbesteden  Integriteit

Vragen, suggesties ? Dank voor uw aandacht.