Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Adviesgroep Personenzorg
Advertisements

EDO in de lerarenopleiding
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Begeleiden in de BPV.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Adviserend document 3 EIT
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
AD6 in leerplan verzorging
Kinderzorg 16 Januari 2014.
Directievergadering personenzorg
16 Januari 2014 Verslag in Groen
Vernieuwing verzorging
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Het opleidingsprofiel:
Info Klimkracht Lokaal Overleg Kinderopvang
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Leerplantoelichting Kinderzorg
Netwerk coördinatoren VZ
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO ICC Gent, 2 april 2015.
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart
Leerplantoelichting derde graad verzorging Katholiek Onderwijs Vlaanderen West Vlaanderen.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wat is Speelbank.be? Een database met ervaringsgerichte spelactiviteiten voor 0-3 jaar Opzoeken en toevoegen (delen met elkaar) Speeltips Wedstrijden.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Hoe pedagogisch handelen?
UITGANGSPUNT.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Freekids Kinderopvang
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Toelichting biologie in GWW
De Wever Zorg Innovatie Centra
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
UITGANGSPUNT.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
CKG de kleine parachute
Voorstelling Spel Kwaliteit Troef
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Mezennestje: project START Stap 1: plannen van beoogde impact
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Vakgroep Nederlands OK?
Basisschool St. Lambertus September 2018
Zorginspectie en MeMoQ Monitoringinstrument in de praktijk
Decreet buitenschoolse opvang en activiteiten
Transcript van de presentatie:

Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016

2

3

4 Pedagogische kwaliteit heeft langdurige positieve effecten op sociale, emotionele, verstandelijke morele en taalontwikkeling van een kind Verwoordt door pedagogisch raamwerk: – Inspiratiebron – Leidraad voor eigen handelen – Erkenning werk medewerkers in de kinderopvang – Gezinnen kunnen rekenen op pedagogische kwaliteit

5 Pedagogisch raamwerk is kader/opdracht voor de kinderopvang Daarom als leraar – het raamwerk als referentiekader hanteren bij het uitwerken van de doelstellingen m.b.t. kinderen voor leerlingen – 3 de graad verzorging: weten hoe het raamwerk eruit ziet, inzien waarom het belangrijk is en wat zij hierrond leren en wat in het 7 de jaar – specialisatiejaar kinderzorg: verschillende items uitdiepen en toepassen

6 Link met leerplan Zie concordantie voor verzorging en ook KZ Rechtstreekse linken, maar andere mogelijk Het pedagogisch raamwerk kan als kader gebruikt worden voor de uitwerking van de AD’s (qua terminologie bv). Belangrijk om wel de link te leggen (als leraar) met het leerplan, zodat de LPD gerealiseerd worden op het juiste beheersingsniveau (zie werkwoorden).

7 Voorbeelden van linken met leerplan (cfr. ook concordantie) – Referentiekaders voor het pedagogisch raamwerk zoals bv. Kinderrechten komen aan bod in het specialisatiejaar – Het vertrekken vanuit de ervaringsgebieden biedt mogelijkheden om ontwikkelingspsychologie dynamischer te begrijpen (afstemmen op de behoeften van het kind) – Overeenstemming visie pedagogisch raamwerk en studierichtingsprofiel Kinderzorg (zie volgende dia’s)

8

9

10 Studierichtingsprofiel KZ De leerling leert in de studierichting Kinderzorg kinderen begeleiden. Bij het begeleiden van kinderen staat aandacht voor welbevinden en betrokkenheid en het stimuleren van ontwikkeling centraal. Hierbij zijn stimulering van taalontwikkeling, omgaan met diversiteit, expressiviteit en creativiteit … essentieel. Een kinderbegeleider* draagt zorg voor het menselijk functioneren* van het kind en voor de interactie met ouders/opvoedingsverantwoordelijken in functie van de begeleiding van het kind. Bovendien betrekt een begeleider ook externen en de buurt bij de begeleiding van kinderen. Dit leren begeleiden maakt deel uit van een bredere vorming van totale ontwikkeling van elk mens naar een waardevol leven en is gebaseerd op een holistische, emancipatorische en dynamische mensvisie. De leerling leert daarbij functioneren als lid van een team binnen een organisatie. De begeleiding vindt plaats in diverse complexe opvangsituaties (onder verwijderd toezicht). Een krachtige leeromgeving helpt leerlingen groeien in competentie. Het is een praktijkgerichte opleiding met stage.

11 Te verwachten… Uitwerking ‘overzicht document schalen, subschalen en indicatoren’. Ter inzage: werkdocument in ontwikkeling klankbordgroep Decreet voor BKO moet nog ontwikkeld worden. Pedagogische principes zullen (hopelijk) wel doorgetrokken worden. In samenspraak met meerdere partners (vb. vvsg). Nieuwsbrief volgen.

12 Aanvulling documenten website begeleiders – kinderzorg – externe informatie – BKO –Kinderen over hun opvang (VBJK – 2014) –Good practice rond taalstimulering in BKO –Lange termijnvisie denktank K&G / VVSG ‘naar een nest- en webfunctie van de BKO’

13