De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zorginspectie en MeMoQ Monitoringinstrument in de praktijk

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zorginspectie en MeMoQ Monitoringinstrument in de praktijk"— Transcript van de presentatie:

1 Zorginspectie en MeMoQ Monitoringinstrument in de praktijk
Inspiratiedag VVSG 30 april 2019

2 Inhoud Onderzoek MeMoQ Monitoringinstrument en pedagogische norm
Wat is vernieuwend? Het monitoringinstrument in de praktijk Hoe voorbereiden? Vragen?

3 Onderzoek MeMoQ In opdracht van Kind en Gezin
Waarvoor staat de naam MeMoQ? Meten (Me) en Monitoren (Mo) van de pedagogische Kwaliteit (Q) Alle informatie over het onderzoek MeMoQ peuters/pedagogische-aanpak/memoq-algemeen/

4 Onderzoek MeMoQ (2013-2016) Het ontwikkelen van
Een samenwerking tussen de Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogie Ugent en het Expertisecentrum Ervaringsgericht Onderwijs KULeuven in opdracht van Kind en Gezin Het ontwikkelen van Wetenschappelijk meetinstrument/nulmeting Hoe ziet de pedagogische kwaliteit er uit in Vlaanderen en BHG? Pedagogisch raamwerk wat is pedagogische kwaliteit? Zelfevaluatie-instrument: Hoe ziet de pedagogische kwaliteit er uit in de eigen locatie en waar kan nog worden aan gewerkt? Monitoringinstrument: Hoe ziet de pedagogische kwaliteit er uit in de individuele locaties en waar kan nog worden aan gewerkt? Advies voor norm voor pedagogische kwaliteit Vanaf wanneer onvoldoende?

5 Monitoringinstrument
Bestaat uit 6 dimensies Via observatie in een leefgroep (dimensie 1 tot 5) Invalshoek kinderen Dimensie 1 Welbevinden - het positieve gevoel dat een kind heeft als de situatie waarin het zich bevindt tegemoetkomt aan zijn basisbehoeften Dimensie 2 Betrokkenheid- de intensiteit van de activiteit die zich uitdrukt in de concentratie en het geboeid bezig zijn bij het opdoen van sleutelervaringen

6 Monitoringinstrument
Invalshoek interactie kinderen -volwassenen en kinderen onderling Dimensie 3 - Emotionele ondersteuning- de manier waarop de volwassenen sensitief en responsief omgaan met de kinderen en de kinderen onderling met mekaar omgaan. Dimensie 4 - Educatieve ondersteuning - de manier waarop de volwassenen de ervaringen en de initiatieven van de kinderen spiegelen, uitbreiden en zo de kinderen maximale ontplooiingskansen bieden op alle ervaringsgebieden, met bijzondere aandacht voor de kwaliteit van feedback en taalbevordering.

7 Monitoringinstrument
Dimensie 5 - Kwaliteit van de omgeving - de mate waarin de omgeving rijk en gevarieerd is en zo de ervaringsgebieden ondersteunt. Omgeving dient daarbij ruim opgevat te worden en dekt het aanbod en de organisatie. Via bevraging kinderbegeleiders (dimensie 6) Dimensie 6 Samenwerking met gezinnen en respect voor de maatschappelijke diversiteit- de mate waarin de opvang samenwerkt met ouders in de opvoeding van kinderen en kinderen in contact brengt met de maatschappelijke diversiteit

8 Monitoringinstrument
Iedere dimensie (behalve welbevinden en betrokkenheid) is opgebouwd uit verschillende indicatoren Iedere indicator wordt gescoord op een 4 – puntenschaal Per dimensie een eindscore van 1 tot 4 = resultaat van de scores op de indicatoren van de dimensie score 1= onvoldoende score 2= nipt voldoende score 3= goed score 4= uitstekend

9 Pedagogische norm Start op 1 april 2018 K&G volgt de scores op
Na 2 jaar evaluatie Zie website van Kind en Gezin peuters/pedagogische-aanpak/memoq-pedagogische-norm/

10 Wat is vernieuwend? Nagaan van pedagogische kwaliteit in de opvanglocatie (zowel gezinsopvang als groepsopvang - 0 tot 3 jaar ) Focus op relevante (zichtbare) aspecten van pedagogische kwaliteit Ontwikkeld voor Zorginspectie in dezelfde lijn met het pedagogisch raamwerk betrouwbaar en valide gebruiksvriendelijk, efficiënt en werkbaar aangepast aan de Vlaamse context en gedragen door de sector (via klankbordgroep) plaats voor de visie van de organisatie (geen receptenboek)

11 Wat is vernieuwend? Belangrijk = afstemming met
het pedagogisch raamwerk (=pedagogisch referentiekader) de wetenschappelijke meting (nulmeting) het zelfevaluatie-instrument Gemeenschappelijke taal tussen alle instrumenten Holistische benadering (‘gemiddeld’ kind, ‘gemiddelde’ handelingen van de kinderbegeleider(s))

12 Wat is vernieuwend? Opbouw van het instrument
vertrekt vanuit de praktijk/proceskwaliteit 6 dimensies = ruime kijk kindperspectief staat centraal/ ervaringen van de kinderen ervaringen ‘gemiddeld’ kind

13 Het monitoringinstrument in de praktijk
In gebruik door Zorginspectie vanaf juni 2017 Onaangekondigd inspectiebezoek Afname is mogelijk op ieder moment van de dag Komt niet bij ieder inspectiebezoek aan bod Dimensie 1- 5 en dimensie 6 tijdens verschillende inspectiebezoeken

14 Het monitoringinstrument in de praktijk
Duur van de afname observatie van eerste 5 dimensies 2u + introductie en feedback na afname geen bevraging tijdens de observatie dimensie 6 (+/- 30 min + introductie en feedback) bevraging van de kinderbegeleiders van de leefgroep Een afname vult de huidige inspectiebezoeken aan duur van een inspectie wordt langer bij afname van dimensie 1 tot en met 5 andere aspecten van de regelgeving blijven we ook inspecteren tekorten van vorige inspecties worden opgevolgd

15 Het monitoringinstrument in de praktijk
Hoe observeren? kiezen van de leefgroep introductie instrument aan KB van leefgroep werkwijze toelichten contextgegevens van de leefgroep/observatie kinderen even laten wennen aan de aanwezigheid Bevraging dimensie 6 bevraging van de kinderbegeleiders Terugkoppelen van bevindingen – voorbeelden kunnen worden gebruikt

16 Het monitoringinstrument in de praktijk
Verslaggeving Geen apart inspectieverslag Bij afname aparte rubriek in het inspectieverslag extra informatie in de betrokken rubriek over het instrument en aanpak context van de leefgroep

17 Het monitoringinstrument in de praktijk
per dimensie wordt de score geïllustreerd (= geen exhaustieve opsomming van voorbeelden of beschrijving van wat geobserveerd werd) link met het zelfevaluatie-instrument MeMoQ in deze rubriek wordt niet gesproken over tekorten/aandachtspunten

18 Hoe voorbereiden? Pedagogisch raamwerk
Resultaten van het wetenschappelijk onderzoek (nulmeting) Zelfevaluatie- instrument MeMoQ Informatie over de pedagogische norm

19 Hoe voorbereiden? Bij afname Score = signaal= zien als een leermoment
mogelijkheid om bij te sturen is er Feedbackgesprek direct met de KB Scores indicaties om te borgen wat goed is om te verbeteren wat minder goed is

20 Hoe voorbereiden? Het zelfevaluatie-instrument alle informatie, hulp om aan de slag te gaan (eventueel met ondersteuning extern) belangrijk dat KB kennis maken met de taal van het instrument niet wachten om er mee aan de slag te gaan tot ZI komt

21 Contactgegevens Adres: Tel. 02/553 34 34 contact@zorginspectie.be
DEPARTEMENT WELZIJN VOLKSGEZONDHEID EN GEZIN Zorginspectie Koning Albert II-laan 35 bus 31, 1030 Brussel Tel. 02/


Download ppt "Zorginspectie en MeMoQ Monitoringinstrument in de praktijk"

Verwante presentaties


Ads door Google