Het opleidingsgesprek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Feedback – Hoe kan het beter?
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Wie is zij-instromer? Medisch specialist met huidige BIG-registratie als medisch specialist 1 jaar werkzaam in het werkveld M&G Wil overstappen naar een.
Gesprekscyclus Quadraam
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Presentatie introductie BGL
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Voorbereiden en gebruiken: Het verleden Het heden De toekomst
3e bachelor Agogische wetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Proces en Product.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Portfolio en Coaching Welkom en dank voor de uitnodiging
Voortgangsgesprek fase 1
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Naam workshopbegeleider
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Kwaliteitsinstrumenten
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Peerassessment HAO’s Ervaringen Twente 2013.
Leren Solliciteren Zelfverkenning Arbeidsmarktverkenning Het CV
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
1 Voorbereiding ‘DIN-dag’ Bert Timmerman: 31 januari 2013.
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Lezen: doe het goed voor
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Individualisering Opleiding(-sduur) Waarom bekwaamverklaren noodzaak is COC UMCG 30 september 2015 Ramon van den Berg, projectleider RIO.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Ervaring met een nieuw opleidingsplan Joost Frenkel Cor de Kroon.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
INDIVIDUALISERING MEDISCHE VERVOLGOPLEIDING KANSEN VOOR DE AIOS EEN UITDAGING VOOR OPLEIDERS EN WERKGEVERS.
Leven in Verbondenheid Gemeente- project Leven in Verbondenheid.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
De aios in de regie Gatske Nieuwenhuijzen – de Boer Thomas Schok
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
De praktijk van het bekwaamverklaren
ASSESSMENT BIJ AIOS Revalidatiegeneeskunde Opleidersbijeenkomst 14 mei 2013 Leiden.
Beweging naar individueel opleiden Ramon van den Berg Projectleider RIO.
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Hoe maken we dat tot een succes in de regio?
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Deel 4: Spreken en gesprekken
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Transcript van de presentatie:

Het opleidingsgesprek Judith Gianotten Laura Keukens Hein Brackel Louis Verschoor

Wat gaan we doen? Even voorstellen (2 min) Verwachtingen (5 min) Presentatie (5 min) Aan de slag (3 x 13 min) Hoe bereid je je voor? Welke items bespreek je? Wat leg je vast? Plenaire terugkoppeling Afsluiting

Even voorstellen Judith Gianotten, opleider Gynaecologie en Obstetrie (Kennemer Gasthuis Haarlem) Laura Keukens, aios Kindergeneeskunde (VUmc) Hein Brackel, opleider Kindergeneeskunde (Catharinaziekenhuis Eindhoven) Louis Verschoor, adviseur RIO en RGS

Verwachtingen

Gesprekscyclus tussen aios en opleider Introductiegesprek Voortgangsgesprek Eerste jaar 4x Volgende jaren 2x Laatste jaar eindgesprek Elk einde jaargesprek is ook formeel beoordelingsgesprek

Gesprekscyclus tussen aios en opleider Introductie Voortgang Beoordeling 66%

Individualisering in de opleiding IO besproken bij IOP 2014 46% 2015 71% IO  vrijstelling 2014 16% 2015 34% Reden vrijstelling Klinische ervaring 59% Wetenschap 32% Aios eens met de manier waarop het IOP tot stand kwam: 70% Bron: Aios enquête najaar 2015

Het opleidingsgesprek Voorbereiding Aios Reflectie: welke EVC / SVC heb ik? Portfolio: up to date en aanleveren Bespreekpunten / agenda Opleider Portfolio: bestuderen Feedback: omgeving (OOG!), eigen mening

Het opleidingsgesprek Het gesprek Inleiding Afspraken vorige keer Sterke en zwakke punten Bespreken en/of beoordelen EVC / SVC Bespreken Opties differentiatie/specialisatie Leerklimaat Welbevinden aios Aanpak

Het opleidingsgesprek: rollen Opleider Opleider is: Manager van de opleiding Coach van de AIOS (eind)Beoordelaar van de AIOS

Het opleidingsgesprek: aandachtspunten (1) Gesprek: wie? AIOS +2: opleider + mentor (?)/pltsvv Opleider Hoe? Dialoog! Inleiding: 1) ‘Hoe gaat het met je?’ (ken je AIOS + info welbevinden AIOS !) 2) Agenda vaststellen (= Agenda opleider + agenda AIOS) 3) Opleidingsklimaat (?) Zeker in Agenda: - Nalopen afspraken vorige keer (gespreksverslag in PF!); goed vs ‘ kan beter’: in nieuw IO Sterke en zwakke punten competenties (*) (obv OOG, Portfolio, KPB’s, 360FB, etc) Bespreken en/of beoordelen EVC / SVC Bespreken: Eisen komende opleidingsperiode Specifieke (extra) wensen AIOS (**): Opties NKKT’n/differentiatie/specialisatie Aanpak  opzet nieuw IOP Afspraken!  vastleggen!

Het opleidingsgesprek: aandachtspunten (2) Tip 1: competentie-bespreking concreet?: STARR-methodiek in welke Situatie ervaring opgedaan wat was jouw Taak (opdracht/rol) welke Actie ondernam je, wat deed je Wat was het Resultaat Reflectie: wat heb je geleerd ------------------------------------------------------------------------------------------------------- ----- Tip 2: opleider als coach ! Vraag va 2e jaar: Wat voor …..-ist wil je worden? Waar liggen je specifieke wensen en interesses? VG-gesprek in teken van persoonlijk profiel (individualiseren!) Profiel inrichten: Samenspel 1: Opleider = toestemming + faciliterend

Het opleidingsgesprek Afronding en vastlegging AIOS IOP aanpassen en verslag voortgangsgesprek Bewaar het origineel verslag IOP in portfolio Evt. IOS aanpassen en laten accorderen Opleider Accordeer het IOP en zorg voor ondertekening Evt. aangepast IOS accorderen Datum nieuw VG-gesprek

Wil je meer weten over de individualisering van de opleidingsduur en de gevolgen daarvan voor onderwijs, toezicht en bedrijfsvoering? Kijk dan op www.specialistenopleidingopmaat.nl