08 april 2016 NTHR-Symposium Ontwikkelingen in het spoorgoederenvervoer; vijftien jaar capaciteitsverdeling in NL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerking tussen overheden
Advertisements

Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
van verdragsbepalingen
Technicus Conferentie 2005 Positie Zweefvliegtechnicus en Klein en groot onderhoud.
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
1 MINIMALE IMPROVISATIE DOOR MAXIMALE VOORBEREIDING.
Aanbesteding of Subsidie
Rechtshandelingen van de Unie
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Vrijheidsberoving na een als misdrijf omschreven feit
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
De Patiëntenrichtlijn
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Woonruimtebemiddeling: wijziging van de verordening WRB a.g.v. nieuwe wetgeving Kenniscarrousel 13 mei 2014.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Pensioenverzekeren over de grens
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
Workshop bejegening en informatievoorziening
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Pand-, retentie- en beslagrecht Marijn van Tuijl 11 oktober 2012
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Wet aanpak schijnconstructies
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Riooltarifering Commissie Bestuur en Strategie 11 mei 2015.
Presentatie Beheersverordeningen Commissie Ruimte 22 januari 2013.
Informatiebijeenkomst voor raadsleden van de BAR gemeenten Leerlingenvervoer 3 april 2013 Informatiebijeenkomst leerlingenvervoer 3 april 2013.
Visie woonruimteverdeling gezamenlijke woningcorporaties HR Presentatie Gemeenteraad Teylingen, 19 april 2011 Te Huur Regio Holland Rijnland Tom Horn,
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Expertisecentrum Europees Recht (ECER) Aan de slag met het Verdrag van Lissabon! Den Haag 12 november 2009.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
TOELICHTINGEN BIJ STAP 1 Toelichting Projectnaam van het sectorplan Geef het project een logische naam van maximaal 50 tekens inclusief spaties. Toegestaan.
Consultatie TSO Gas Een goede analyse nu scheelt tijd in het vervolgtraject.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Sybrand Landman (VROM) Projectgroep Zwemwater Implementatie van de richtlijn.
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Financiële rechtmatigheid
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
Evoluties in de nieuwe regelgeving
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Privacy en Leerplicht/RMC
Actualiteiten Sanering verkeerslawaai
Wet en regelgeving Lokale spoorwegen
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Ongezond gedrag: de rol van het recht Alcohol
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

08 april 2016 NTHR-Symposium Ontwikkelingen in het spoorgoederenvervoer; vijftien jaar capaciteitsverdeling in NL

Liberalisering spoormarkt 1 e Spoorrichtlijn: 91/440/EEG introduceerde het principe van open access voor het spoor Vier uitgangspunten: -Bestuurlijke onafhankelijkheid van spoorweg- ondernemingen -Financiële sanering -Scheiding van beheer en vervoer -Recht van toegang tot en doorvoer op spoorwegen voor spoorwegondernemingen die internationaal werken NTHR-symposium 08 april 2016 Sütö LegalRailSütö08 april 2016

Recht van toegang Artikel 10 RL 91/440/EEG: “Spoorwegondernemingen (…) krijgen onder billijke voorwaarden toegang tot de infrastructuur in andere lidstaten met het oog op de exploitatie van internationale gecombineerde goederenvervoer- diensten.” Later werd dit toegangsrecht uitgebreid voor internationale passagiersdiensten (vgl. artikel 10bis RL 91/440/EEG) NTHR-symposium 08 april 2016 Sütö

Specificatie toegang, capaciteitsverdeling RICHTLIJN 95/19/EG dat het (…) noodzakelijk is een stelsel voor de toewijzing van spoorweginfrastructuur- capaciteit en de heffing van gebruiksrechten voor de infrastructuur in te stellen dat in de gehele Gemeenschap op niet-discriminerende en uniforme wijze wordt toegepast;

Implementatie capaciteitstoewijzing Implementatie van RL 95/19/EG geschiedde in 1998 in de Spoorwegwet 1875: recht van toegang en doorvoer de toewijzing van capaciteit (in NL ong km spoor) Uitgangspunt: aangevraagde capaciteit wordt in principe toegewezen. Belangrijke Europese voorwaarden: transparantie, en toewijzing op billijke, non- discriminatoire wijze NTHR-symposium 08 april 2016 Sütö LegalRail Sütö 08 april 2016

Capaciteitsverdeling in NL 1 e besluit over capaciteitsverdeling: Interimbesluit capaciteitstoewijzing spoorwegen 2000: beschikbaar stellen van naar plaats, omvang, tijd en duur omschreven spoorweginfrastructuur door de beheerder uitgangspunten van non-discriminatie e.d. procedureregels geschilbeslechting NTHR-symposium 08 april 2016 Sütö LegalRail Sütö 08 april 2016

Capaciteitsverdeling bij schaarste (1) Introductie schaarste-regime: capaciteit naar aanvraag toebedeeld bij schaarste een tweeledig regime: 1)minimumniveau voor bepaalde vervoercategorieën, zoals nationaal openbaar personenvervoer, zwaar goederenvervoer en conventioneel goederenvervoer; 2)prioriteringsregeling. Met in acht neming van de minimumniveaus kent de beheerder een zwaarder gewicht toe aan de belangen van een treindienst naar volgorde van de in het Besluit opgenomen prioritering naar marktsegmenten. NTHR-symposium 08 april 2016 Sütö LegalRail Sütö 08 april 2016

Prioritering in de volgorde: a. stadsgewestelijk openbaar vervoer; b. internationaal openbaar vervoer; c. conventioneel goederenvervoer; d. nationaal openbaar vervoer; e. zwaar goederenvervoer; f. snel goederenvervoer; g. streekgewestelijk openbaar vervoer; h. zeer snel goederenvervoer; i. besloten personenvervoer. LegalRail Sütö 08 april 2016 Capaciteitsverdeling bij schaarste (2)

Vergelijking Nederlandse schaarste- oplossing met RL 95/19/EG Richtlijn 95/19/EG kent capaciteitschaarste niet als thema noemt slechts globaal de mogelijkheid voorrangsmaatregelen te nemen bij conflicterende aanvragen maakt maatregelen mogelijk om voorrang te verlenen aan (a)spoordiensten ter uitvoering van openbare dienstcontracten, dit zijn de meeste reizigersdiensten, en (b)diensten die op speciaal daarvoor aangelegde infrastructuur plaatsvinden (denk aan HSL of Betuweroute) NTHR-symposium 08 april 2016 Sütö LegalRail Sütö 08 april 2016

Richtlijn 2001/14/EG inzake de toewijzing van infrastructuurcapaciteit -Er is onvrede met “bonte verscheidenheid” t.a.v. de vorm en duur van capaciteitstoewijzingsprocedures; -Transparantie en niet-discriminerende toegang moet (beter) gewaarborgd worden; -De infrastructuurbeheerder moet worden gestimuleerd het gebruik van infrastructuur te optimaliseren; -Regelingen voor capaciteitstoewijzing moeten eerlijke concurrentie bij de verstrekking van spoorwegdiensten mogelijk maken. Hiertoe introduceert de RL onder meer een tijdschema en een gefaseerde procedure voor capaciteitstoewijzing. Daarbij onderkent de EU dat er schaarste kan optreden. NTHR-symposium 08 april 2016 Sütö LegalRail Sütö 08 april 2016

Richtlijn 2001/14/EG en capaciteitsschaarste Procedurele aanpak door gefaseerde procedure voor capaciteitstoewijzing: 1)Programmatiefase: beheerder honoreert aanvragen voor capaciteit zo veel mogelijk 2)Coördinatiefase: bij conflicterende aanvragen waardoor directe toewijzing niet mogelijk is, tracht beheerder door coördinatie (en overleg) tot de meest geschikte toewijzing te komen 3)Indien coördinatie niet tot oplossing leidt, dan moet de beheerder infrastructuur ‘overbelast’ verklaren, een capaciteitsvergrotingsplan maken, en hij mag prioriteitscriteria hanteren. NTHR-symposium 08 april 2016 Sütö LegalRail Sütö 08 april 2016

NTHR-symposium 08 april 2016 © V.J.A. Sütő Besluit capaciteitsverdeling 2005 De procedure voor capaciteitstoewijzing uit RL 2001/14/EG is geïmplementeerd in de (nieuwe) Spoorwegwet 2005 en in het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorwegen. Bij concurrerende aanvragen is er een ‘schaarste-regime’: minimale niveaus voor omschreven personen- en goederenvervoer overbelastverklaring, capaciteitsanalyse en capaciteitsvergrotingsplan door beheerder (toekomstgericht) prioritering met in acht neming van minimale niveaus

NTHR-symposium 08 april 2016 © V.J.A. Sütő Vergelijking met het Interimbesluit -T.a.v. het spoorgoederenvervoer zijn op een aantal baanvakken de minimale niveaus verminderd t.o.v Onderscheid tussen spits- en daluren waardoor minimale niveaus voor spoorgoederenvervoer verlaagd zijn; -De prioriteringsregeling kent niet langer de categorie ‘zeer snel spoorgoederenvervoer’: a. stadsgewestelijk openbaar vervoer; b. internationaal openbaar vervoer; c. conventioneel goederenvervoer; d. nationaal openbaar vervoer; e. zwaar goederenvervoer; f. snel goederenvervoer; g. streekgewestelijk openbaar vervoer; h. besloten personenvervoer

NTHR-symposium 08 april 2016 Sütö Besluit capaciteitsverdeling 2006 In 2006 wordt het Besluit capaciteitsverdeling gewijzigd, o.a. door de toevoeging van de Betuweroute en HSL-Zuid -Aan de minimale niveaus wordt de categorie hogesnelheidspersonen- vervoer toegevoegd, incl. instructie aan de beheerder dat dit binnen voorgeschreven max. reistijden verricht moet kunnen worden. -Aan de prioriteringsregeling wordt ‘hogesnelheidspersonenvervoer’ toegevoegd: a. stadsgewestelijk openbaar vervoer; b. internationaal openbaar vervoer; c. conventioneel goederenvervoer; d. nationaal openbaar vervoer; e. zwaar goederenvervoer; f. snel goederenvervoer; g. streekgewestelijk openbaar vervoer; h. hogesnelheidspersonenvervoer i. besloten personenvervoer

1 e wijziging: Verdubbeling personenvervoer op het baanvak Weesp – Lelystad – Zwolle 2 e wijziging: In de spits krijgen alle deelmarkten van openbaar personenvervoer behalve het hogesnelheidspersonenvervoer, voorrang boven alle categorieën van spoorgoederenvervoer (m.u.v. op een kaart aangetekende baanvakken) Consequentie: vanaf 2013 kan spoorgoederenvervoer vrijwel uit de spits geweerd worden, hetgeen het doorgaande spoorgoederenvervoer behoorlijk kan belemmeren Strookt dit met de opdracht van RL 2001/14/EG om het belang van het spoorgoederenvervoer voldoende te laten wegen bij de prioritering? Schaarste en de wijzigingen van het Besluit capaciteitsverdeling in 2012 en 2013

Overbelastverklaring en gewijzigde prioritering 2013 IN DE SPITS a. stadsgewestelijk openbaar vervoer; b. internationaal openbaar vervoer ex h.s.vervoer m.u.v. nachttreinen; c. nationaal openbaar vervoer; d. streekgewestelijk openbaar vervoer; e. conventioneel goederenvervoer; f. zwaar goederenvervoer; g. snel goederenvervoer; h. hogesnelheidspersonenvervoer i. besloten personenvervoer NTHR-symposium 08 april 2016 Sütö BUITEN DE SPITS a. stadsgewestelijk openbaar vervoer; b. internationaal openbaar vervoer ex h.s.vervoer m.u.v. nachttreinen; c. conventioneel goederenvervoer; d. nationaal openbaar vervoer; e. zwaar goederenvervoer; f. snel goederenvervoer; g. streekgewestelijk openbaar vervoer; h. hogesnelheidspersonenvervoer i. besloten personenvervoer

RL 2012/34/EU In 2012 wordt de herbezinning, Richtlijn 2012/34/EU, vastgesteld. Hierin is o.a. RL 2001/14/EG opgenomen. Geen wijziging van uitgangspunten ten aanzien van capaciteitsverdeling. De beginselen van transparante, eerlijke, non- discriminatoire toegang en capaciteitsverdeling worden gehandhaafd. Evenals het uitgangspunt dat capaciteitsaanvragen zoveel mogelijk worden gehonoreerd. Prioritering: vastgelegd is opnieuw dat het belang van (internationale) spoorgoederendiensten in situaties van overbelastverklaring, voldoende meeweegt bij het vaststellen van prioriteringscriteria.

Indien de infrastructuur (…) overbelast is verklaard, wordt bij de verdeling van capaciteit (…) prioriteit toegekend aan deelmarkten overeenkomstig onderstaande volgorde: a. stadsgewestelijk openbaar vervoer; b. nationaal openbaar vervoer; c. internationaal openbaar vervoer, niet zijnde internationaal hogesnelheidspersonenvervoer, met uitzondering van vervoer per nachttrein; d. nationaal hogesnelheidspersonenvervoer; e. internationaal hogesnelheidspersonenvervoer; f. streekgewestelijk openbaar vervoer; g. standaard goederenvervoer; h. overig personenvervoer; i. verkeer zonder vervoersfunctie. LegalRail Sütö 08 april 2016 Wijziging Besluit capaciteitsverdeling in 2015

Elke wijziging van het Besluit capaciteitsverdeling in de afgelopen vijftien jaar verslechterde de positie van het spoorgoederenvervoer bij schaarste De huidige prioriteringsregeling is zo eenzijdig, dat het beginsel van eerlijke, non-discriminatoire toegang in het gedrang komt Deze eenzijdige Nederlandse schaarste-regelgeving is niet te rijmen met de (Europeesrechtelijke) opdracht om de ontwikkeling van het (inter)nationale spoorgoederenvervoer te bevorderen Moeilijk te verdedigen valt dat het belang van goederenvervoerdiensten bij het vaststellen van de prioritering in voldoende mate heeft meegewogen … maar reizigers stemmen, containers en kolen niet. NTHR-symposium 08 april 2016 Sütö LegalRail Sütö 08 april 2016 Conclusie

Slot Vragen? Opmerkingen? DANK VOOR UW AANDACHT! NTHR-symposium 08 april 2016 © LegalRail, V.J.A. Sütő